Gå til innhold

Erfaringer med å tjenestegjøre som sanitetssoldat i Sanitetsbataljonen?


Emily1

Anbefalte innlegg

Vurderer å velge dette siden det virker spennende med varierte oppgaver og ikke minst får man tittelen som "medic".

 

Er ikke så mye å lese om denne tjenesten på nettet utenom det som allerede står på forsvarets hjemmesider.

 

Så lurer på om noen har erfaringer med å tjenestegjøre som sanitetssoldat i Sanitetsbataljonen? Evt. vet noe interessant om det som dere kan fortelle meg?

 

Hvor stor er sannsynligheten for at jeg får førsteønsket mitt oppfylt om jeg setter sanitetssoldat som første?

 

(Har også tenkt på Samvirke innenfor MP, noen som har erfaringer med dette?)

 

En annen ting er at jeg blir veldig dårlig av blod og slikt. En gang var det rett før jeg besvimte av mitt eget blod, etter å ha fått et lite kutt.

Men går inn for det i den tro at befalet vil presse meg slik at jeg til slutt blir "herdet" mot slikt? Det går vel over, etter at jeg har drevet med det en periode? Er dette en ting jeg bør/har plikt til å opplyse forsvaret om?

 

Men iallfall, setter pris på alle innspill ang. tjenestegjøring som sanitetssoldat :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært i sanitet, men hvis du blir dårlig av "blod og slikt" - er dette et klokt valg? Du vil måtte sette sprøyter i medsoldater, dere vil ta blodprøver av hverandre. Du vil få til dels grafiske beskrivelser av skader. Var markør for sanitet en gang, da med griseinnvoller festet på magen (hadde visst greide å kutte opp magen så tarmene tøyt ut) og flere liter jukseblod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet... Kan trygt si at jeg grøsser ved tanken. Men du skjønner, jeg har nemlig et ønske om å overkomme denne frykten. Har nemlig et genuint ønske om å hjelpe mennesker så skal ikke se bortifra at jeg ender opp som sykepleier/lignende, og dermed må se og drive med slikt hver dag.

Ser på et år som Sanitetssoldat vil være midt i blinken, i den tro at jeg til slutt blir "immun" mot blod hvis du skjønner.

Men ja, det blir jo litt risky, hvis jeg skal sitte der og bli hvit i trynet hver gang noen nevner blod og sprøyter. Så det kan fort gå begge veier. Men som jeg sa, befalet er jo rå på å pushe deg? ;)

Lenke til kommentar

Du slipper ikke unna fordi du blir bleik rundt nebbet nei, og litt skriking fra befalet må du så absolutt regne med uavhengig av om du mestrer alt eller ei. Men skulle du ikke takle det, så er det fare for at du ikke får Nivå 3 kurset, som gir deg rett til å kalle deg medic. Da kan du fort ende opp i en stabsstilling hvor du primært vil være på samband, evt bli vognfører på et eller annet kjøretøy. Ikke at dette nødvendigvis er dårlig tjeneste, men ikke hva du kunne tenkt deg?

 

Men skal ikke være negativ og ødelegge drømmene dine her. Prøv! Klarer du å pushe grensene dine for hva du tåler av blod, så vil du vokse meget som person, da det gir en god mestringsfølelse.

Lenke til kommentar

Den eneste måten og overkomme en frykt på er vel og oppsøke den?

jeg har aldri hatt noe problemer med blod og lignende, men så har jeg sett mer enn hva folk har godt av og se tror jeg :p

 

jeg hadde en frykt for STRØM før. helt jævlig. men siden min drøm er og bli bilmekaniker måtte jeg jo naturligvis komme over denne frykten, for og være bilmekaniker og ikke kunne ta i et bilbatteri, det funker rett og slett ikke. så jeg gikk bort og tok på begge polene på batteriet hver dag, for og bevise for meg selv at ingenting kommer til og skje. jeg vet jo tross alt at ingenting skjer med et bilbatteri, med mindre du berører begge polene samtidig med metall. jeg har kommet over frykten for strøm nå, og det var ikke så lett som man skulle tro. men jobber man mot et mål, så vet jeg av erfaring at man etterhvert vil få det til hvis man prøver hardt nok ;)

Lenke til kommentar

Du slipper ikke unna fordi....

Det forstår jeg :) Og nei, jeg kunne absolutt ikke tenkt meg å bli vognfører e.l.

Som dere ser så har jeg nevnt sanitet og samvirke i åpningsinnlegget mitt, først og fremst fordi jeg har lyst å være mye ute i felt og lære og bruke samt skyte med våpen, og ikke minst er det ikke en av de mest fysisk krevende tjenestene, om jeg f.eks skulle sammenligne dem med marinejeger/stormsoldat. Altså fysisk overkommelig for min del (merk: liten asiater) :)

Sanitet la jeg ekstra vekt på fordi det er mulig jeg skal utdanne meg som sykepleier senere, og da er det jo et stort pluss på søknaden?

Lenke til kommentar

Den eneste måten og....

Wow, creds til deg! ;)

Ja, og oppsøke frykten... Smart hvordan du klarte å overkomme frykten din for strøm, men hvordan skal jeg klare å overkomme min? :p

Altså, de tingene jeg blir dårlig av er slike ting som blod, sprøyter, innvoller, absolutt all snakk om fysiske skader på menneskekroppen generelt... (fml, er jo akkurat dette man opplever som sanitetssoldat)

Så, vet ikke helt? Kanskje gå for samvirke eller bare hoppe i det. Går som regel greit så lenge man har rett innstilling og motivasjon gjør det ikke? :)

Lenke til kommentar

Wow, creds til deg! ;)

Ja, og oppsøke frykten... Smart hvordan du klarte å overkomme frykten din for strøm, men hvordan skal jeg klare å overkomme min? :p

Altså, de tingene jeg blir dårlig av er slike ting som blod, sprøyter, innvoller, absolutt all snakk om fysiske skader på menneskekroppen generelt... (fml, er jo akkurat dette man opplever som sanitetssoldat)

Så, vet ikke helt? Kanskje gå for samvirke eller bare hoppe i det. Går som regel greit så lenge man har rett innstilling og motivasjon gjør det ikke? :)

 

Hvis du derimot ikke takler det, blir du enten flyttet eller dimittert.

Lenke til kommentar

Caser hele året, mye blodprøver, du er i grunn en sykepleier. Men, det er nok det mest nyttige du kan gjøre så lenge du ikke tar utdanning gjennom forsvaret. Stort pluss for videre utdanning, men du kommer ikke inn på skole pga. forsvaret, du får 2 ekstrapoeng som ved vanlig tjeneste.

Perfekt. :)

 

Mener du at sanitetssoldat er det mest nyttige man kan gjøre så lenge man ikke har tenkt å gå befalsskolen?

Nei, forstår. Så det at jeg har "fullført førstegangstjeneste" på søknaden min så øker det ikke sjansen min for å komme inn på ønsket skole?

Har du tjenestegjort som Sanitetssoldat? :)

 

Hvis du derimot ikke takler det, blir du enten flyttet eller dimittert.

Damn... Det vil jeg ikke :/

Er det mulig å bli flyttet til ønske nr. 2? Det er vanskelig å si kanskje?

Endret av ImSoAsian
Lenke til kommentar

Jeg har et annet spørsmål som jeg håper dere kan svare på:

 

Når man er i rekruttskolen, åssen trening skal man gjøre utenom å gå/løpe masse? Jeg tenker på: tar man daglige pushups/situps/hangups som en del av rekruttiden?

 

Eller skal jeg bare konsentrere meg om å trene opp kondis så mye som mulig?

Lenke til kommentar

Perfekt. :)

 

Mener du at sanitetssoldat er det mest nyttige man kan gjøre så lenge man ikke har tenkt å gå befalsskolen?

Nei, forstår. Så det at jeg har "fullført førstegangstjeneste" på søknaden min så øker det ikke sjansen min for å komme inn på ønsket skole?

Har du tjenestegjort som Sanitetssoldat? :)

 

 

Damn... Det vil jeg ikke :/

Er det mulig å bli flyttet til ønske nr. 2? Det er vanskelig å si kanskje?

 

Sanitet ser jeg på som nyttigst fordi det er førstehjelp, som du kan få bruk for overalt, mye av det du lærer ellers i forsvaret er i sivile liv helt unyttig. Søknaden til skole går på poeng, ikke CV som feks til jobb. Var like før jeg endte opp som sanitet, men valgte det bort siden jeg ikke ville tjenestegjøre i Nord.

 

Jeg har et annet spørsmål som jeg håper dere kan svare på:

 

Når man er i rekruttskolen, åssen trening skal man gjøre utenom å gå/løpe masse? Jeg tenker på: tar man daglige pushups/situps/hangups som en del av rekruttiden?

 

Eller skal jeg bare konsentrere meg om å trene opp kondis så mye som mulig?

 

Kondis er viktigst, og tung sekk. Push ups/pull ups, vekter, høydehopp etc, er selv ikke store karen og det skal en del til for at det er noe du trenger å bekymre deg for. Du får mye førstehjelp i rekrutten og en del prøver både teoretisk og praktisk så finner du ut om det er noe for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, creds til deg! ;)

Ja, og oppsøke frykten...

 

takk for gode ord :)

 

men som sagt, med rett instilling så går alt!

klarer du det ikke er det bare instillingen som trenger en justering.

men det blir kanskje litt vanskeligere og oppsøke frykten din...

det første jeg kommer på er jakt og fiske. eller så kan du ta opp jobb i slakteri.

finnes mange forskjellige måter og gjøre det på.

men hvis du ikke takler det, går det alltids an og høre om en forflytning?

Lenke til kommentar

Har du fylt 18 år enda?

Ta turen til blodbanken, det må jo være det ultimate. Folk med full kontroll som passer på deg så du ikke besvimer, du får se 'litt blod' samtidig som du utfører en veldig god gjerning.

Test deg selv, se hvordan du reagerer.

Om greia blir helt panisk ville jeg gått litt inn i meg selv og sett på andre stilliger.

 

Hvor langt har du kommet i sesjonsprosessen?

Lenke til kommentar

Sanitet ser jeg på som nyttigst fordi det er førstehjelp, som du kan få bruk for overalt, mye av det du lærer ellers i forsvaret er i sivile liv helt unyttig. Søknaden til skole går på poeng, ikke CV som feks til jobb. Var like før jeg endte opp som sanitet, men valgte det bort siden jeg ikke ville tjenestegjøre i Nord.

 

 

 

Kondis er viktigst, og tung sekk. Push ups/pull ups, vekter, høydehopp etc, er selv ikke store karen og det skal en del til for at det er noe du trenger å bekymre deg for. Du får mye førstehjelp i rekrutten og en del prøver både teoretisk og praktisk så finner du ut om det er noe for deg.

Tusen takk for gode og utfyllende svar! Føler meg mye mer opplyst nå :)

 

Men et siste spm: Hvorfor ville du ikke tjenestegjøre i Nord? Er noen steder bedre å tjenestegjøre enn andre? Isåfall, hvorfor?

takk for gode ord :)

.....................

men hvis du ikke takler det, går det alltids an og høre om en forflytning?

:)

 

Ja, og om jeg skulle bli forflyttet, hvor blir jeg flyttet? Er de veldig kjipe på sånt eller de åpne for ønsker? Er ikke slik at de setter meg på vognfører sånn uten noe videre, eller?

Har du fylt 18 år enda?

Ta turen til blodbanken, det må jo være det ultimate. Folk med full kontroll som passer på deg så du ikke besvimer, du får se 'litt blod' samtidig som du utfører en veldig god gjerning.

Test deg selv, se hvordan du reagerer.

Om greia blir helt panisk ville jeg gått litt inn i meg selv og sett på andre stilliger.

 

Hvor langt har du kommet i sesjonsprosessen?

Jeg fyller snart 19 :)

Vet du hva, da skal jeg ta turen til blodbanken i morgen, og tar avgjørelsen utifra hvordan jeg takler situasjonen der. Uffameg, grøsser allerede bare ved tanken! Hehe.

Absolutt, går det ikke bra i morgen så skal jeg garantert se etter andre alternativer. Kanskje det er lurt at jeg også ser på når de stikker inn sprøyta samt suger ut blodet mitt? *grøss og gru*

Jeg er blitt innkalt til sesjon del 2 den 14.august :)

Selve nivå 3-kurset er ikke noe stress. Det er mye å lære, men det er artige øvelser også. Men en forutsetning for å bestå infusjonskurset er jo å ikke besvime av å se blod eller å sette / bli satt venekanyle på.

Ågud, søkte opp venekanyle og så på bildene... Nei, huff, kanskje jeg virkelig må revurdere sanitet... Men det finner jeg ut av etter i morgen! :)

 

Wish me GL!

Lenke til kommentar

Du finner et par bilder fra sanitetsskader her.

 

http://statigr.am/tag/sanitet/

 

Setermoen er en fin plass det. Jenter virker alltid å savne Setermoen etter dimm. Er vel rundt 100 jenter på setermoen nå, da spesielt mange i sanitet og artbn.

 

Det så og si alle sliter med når det kommer til sanitet, er å fokusere når det er masse blod. Nå var ikke jeg i sanitet, men når vi hadde en sanitetøvelse med masse blod og skriking, så ble plutselig ABC-drillen veldig mye kortere enn det den egentlig skal være hos samtlige.

 

Vet i hvert fall at flere i sanitet må sitte og stikke seg sjæl med sprøyter maange ganger.

 

Det fysiske er ikke så veldig vanskelig under rekrutten. Er push-ups hver dag vanligvis, og løpeturer en og annen gang.

 

Mye skyting av våpen vil jeg ikke si det er. Da må du nok til 2.bn eller KESK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du kommer inn i SANBN får du noen få valg. Hvilket valg som er ditt kommer helt annpå hvordan du gjør det i rekrutten før du søker på stilling.

 

Du kan bli Medic, da får du nivå 3 og kan kalle deg medic. Ellers så går det i vognfører eller noe i stab.. Da blir det ikke noe av selve sanitetsbiten på deg.. Ellers kan du havne i sykehuskompaniet og kan få stilling som medic der, hvis ikke blir det divere adm stillinger.. Sykehus gjør ikke så mye i felt forutenom å sette det opp og adme det..

 

Min anbefaling vil være å prøve å søke deg til 2bn, PBN og kom deg inn i santr der evt bedre, bli medic på et fotlag. Da får du det beste av to verdener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...