Gå til innhold

Erfaringer med å tjenestegjøre som sanitetssoldat i Sanitetsbataljonen?


Emily1

Anbefalte innlegg

Om du ønsker en tjeneste som inneholder mye action, skyting, førstehjelp og ikke minst en del utfordrende vil jeg anbefale SAN troppen i kampstøtteeskadron 6, panserbataljonen. San troppen har pansrede m113 vogner fordi de er lengre frem i striden og er mye mer aktiv med skytevåpen og stridsteknikk en Sanbn.

Etter erfaringene mine som markør for både Santroppen og Sanbn kan jeg legge til at Santroppen er EKSTREMT mye bedre å behandle sårede under mye stress hvor granater smeller, hvor MG'ene og 12.7 skyter konstant og stormsoldatene ligger 20-30m unna og skyter mot deg. :green:

 

Men nå som jeg har lagt til så mye skryt til Santroppen må jeg nesten nevne de negative tingene...

For det første har ikke Kampstøtte like god kaserne som San.bn. Kamstøtte hører til på kaserne Troms, som er rundt 40 år gammel. Felles dusj og toaletter og kaserna er i dårlig stand på generelt grunnlag. Sanbn derimot har egne toalett og dusj på hvert rom og ei nyere kaserne. I felt har Sanbn egent KO hvor det finnes X antall telt hvor soldatene jobber og oppholder seg. Santroppen sover i vognene sine eller i lagstelt rett utenfor.

 

Enkelt vil jeg oppsummere med at Santroppen har en mer krevende tjeneste med mye felt, stridsteknikk og skyting men utdanningen er mye bedre i forhold til sanbn ettersom de stadig øver på å behandle sårede under mye stress og skiftende forhold.

Sanbn har en slakkere tjeneste med mindre felttjeneste og mer klasserom opplæring. De fokuserer mer på å behandle sårede som kommer fra frontlinjen og får derfor ikke samme opplevelse som santroppen.

 

I tillegg kan jeg legge til at hvis du finner ut at Sanitet ikke er noe for deg vil du mest sannsynlig bli dimmitert fra Sanbn. mens i kampstøtte går du først gjennom rekrutten før du blir satt i tropper og hvis du ikke liker deg i Santroppen kan du skifte over til Stridstrentroppen, Komandoplasstroppen eller Bombekastertroppen.

 

Legger ved dimmefilmen til kontigentet jeg var i som nylig dimma :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Var selv i saniteten og dimmet nå i juli. Hadde selv nivå3 og han ene på kurset hadde enormt sprøyteskrekk. Det tok han faktisk ikke så lang tid å venne seg til tanken om å sette/bli satt IV på :-)

 

Det å gå med tung sekk og slikt går mest på rekrutten. Du marsjer ikke fullt så mye i utdanningstiden eller resten av tjenesten. Det du burde fokusere på er mest styrke vil jeg påstå. Begge kompaniene jeg var i fokuserte mest på kondiss fremfor styrke, så da vet du det :-)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Fra en som faktisk er Medic i Sanbn Kp1, Setermoen leir. Tjenesten er utrolig bra, du får lært mye, nivå 3 og shit, men vær forberedt på at ikke alle får nivå 3. Det er en hel masse stillinger som skal fylles ut i SANBN, Medic, vognfører, relè, vognkommandør, lastebilsjåfør, kommandoplass, adm.ass, bn.ass, tropps.ass, med.ass, preste.ass

 

Medic: Her har du to muligheter. Enten havner du på et evak-lag der din hovedrolle er å evakuere pasienter til sykehus eller til nærmeste "hotel" (hotel blir brukt om hjelpeplass ettersom vi bruker fonetisk alfabet). Dette er primært arbeidsoppgaven til KP1 (Kompani 1). Du har også Medic på sykehus der du bistår vab-leger (vernepliktig akademisk befal) med de de behøver. PS: Hvis du ikke har B-lappen er sjangsene store for at du blir medic. Havner du i kp1 uten b-lappen så blir du medic ettersom det er den eneste stillingen du kan ha der du ikke behøver b-lappen.

 

vøgnfører: vognfører er ganske selvforklart, du kjører. Du har to muligheter her. Havner du i Kp1, og blir vognfører kjører du enten beltevogn eller ambulanse (MB300). I kp5 kjører du beltevogn under relè laget. som vognfører er du på et lag med 2 medicer og 1 vognkommandør.

 

relè: Hovedoppgaven her er å opprette en sambandsforbindelse for sykehuset og co slik at staben kan gi ut kommandoer. På øvelse vil dere være separert fra resten av bataljonen så det lønner seg å være på god talefot med de i laget ditt!

 

vognkommandør: er det basically bare i kp5 den dag i dag, og da er det DITT ansvar å styre laget, ta avgjørelser osv. Gjør du gode avgjørelser får du mye for det, men en dårlig avgjørelse fra deg eller laget ditt går på din kappe.

 

kommandoplass: din hovedoppgave er å bistå staben med teltoppsett, samband, og det som staben trenger deg til å gjøre. Kan være ganske krevende til tider, men vær beredt på mye vedlikehold!

 

lastebilsjåfør: ja, du kjører lastebil.

 

assistenter: som en ass, så gjør du dine respektive oppgaver, om det er å hjelpe bataljonen, styre med-depot eller kotrollere utstyr, så er det mye å gjøre, man bør være meget ansvarsbevisst og like å gjøre akkurat dette. Du får vært med på øvelser, men det er som regel i samarbeid med stab.

 

Jeg vil nok også påstå at tjenesten hos kp1 er hardere enn i kp5 (ihvertfall under rekruttperioden) men du må nesten bestemme selv hva du føler du passer til. På innrykksdagen vil du få spørsmål om du vil havne i kp1 eller kp5, og nesten samtlige sier kp1. Sier du kp5 og forbereder deg på det så blir du ikke skuffet hvis du ikke havner i kp1. Vær også forberedt på delte rom, som kan til tider være stressende, men også utrolig givende.

 

Har du noen spørsmål angående tjenesten så kan du sende meg en mail på [email protected] .

 

MVH:

Øverbye, John

BTV SANBN/Medic evak

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...