Gå til innhold

Sekundær eller primær når man eier og leier leilighet?


arcaders

Anbefalte innlegg

Har en leilighet som jeg leier ut, og jeg leier nå et annet sted

I selvangivelsen står da min leilighet som sekundærbolig

Hørte med megler og han fortalte at hvis man har bare en bolig, så er det primær, så da forandret jeg til det i selvangivelsen

Det er stor verdiforskjell mellom primærbolig og sekundær, så da skulle jeg tro at det ble mindre å skatte, men dengang ei, så ingen forandring til det bedre

Har dette ingenting å si, eller er endringen ikke godkjent ( har ikke fått noe beskjed om det sistnevnte ) For eier man bare en bolig, kan den neppe være noe sekundær

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betaler du skatt på boligen overhodet? Har du netto formue over formuesskattgrensa, eller er boligen i en kommune med eiendomsskatt?

 

Edit: I følge lignings-ABC 2012/2013 tar for øvrig megler feil. Utleid bolig kan ikke være primærbolig. Hovedregelen er at primærbolig er der du er folkeregistrert (justert for feil i folkeregisteret). Unntak kan bare gjøres dersom du ikke kan bruke boligen som hjem på grunn av forhold du ikke har rådighet over, og kan uansett ikke gjøres dersom boligen leies ut eller har vært leid ut.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Betaler du skatt på boligen overhodet? Har du netto formue over formuesskattgrensa, eller er boligen i en kommune med eiendomsskatt?

 

Edit: I følge lignings-ABC 2012/2013 tar for øvrig megler feil. Utleid bolig kan ikke være primærbolig. Hovedregelen er at primærbolig er der du er folkeregistrert (justert for feil i folkeregisteret). Unntak kan bare gjøres dersom du ikke kan bruke boligen som hjem på grunn av forhold du ikke har rådighet over, og kan uansett ikke gjøres dersom boligen leies ut eller har vært leid ut.

Betaler eiendomsskatt, har neppe netto formue over formueskattegrensen
Lenke til kommentar

Dersom du betaler eiendomsskatt så ville endringen hatt innvirkning.

Ville den? Så vidt meg bekjent, så gjøres det en egen taksering (av kommunen) i forbindelse med utskriving av eiendomsskatt, helt uavhengig av den ligningsverdi (25 eller 40% av markedsverdi) som brukes i forbindelse med selvangivelse og formuesskatteberegning.

 

edit: Det er tydeligvis åpnet for bruk av ligningsverdi etter §8C-1 i eiendomsskatteloven, men det trer ikke i kraft før skatteåret 2014, og en ukjent endring vil gjelde først fra 2015.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Ville den? Så vidt meg bekjent, så gjøres det en egen taksering (av kommunen) i forbindelse med utskriving av eiendomsskatt, helt uavhengig av den ligningsverdi (25 eller 40% av markedsverdi) som brukes i forbindelse med selvangivelse og formuesskatteberegning.

Se der du, beklager feilinformasjonen. Da lærte jeg noe nytt i dag og :)

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...