Gå til innhold

Oslo - Lofoten/Vesterålen. Raskest gjennom Sverige?


kristian04

Anbefalte innlegg

Vi er fire som skal kjøre fra Oslo til Vesterålen og feriere i Lofoten.

Vi tenkte å ta en ren transportetappe opp, og bytte på å kjøre om natten.

 

Er det raskest å kjøre gjennom Sverige? E45 og E10.

Distansen er lengre, men med bedre veier, færre ferjer og høyere hastighet går vel det raskere?

 

Er klar over hvor kjedelig turen om Sverige er mtp. landskap, men vi kjører i såfall gjennom Norge på tilbakeveien

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel noen hundre kilometer lenger gjennom Sverige men man klarer fint å holde langt over 100km i snitthastighet der så det blir raskere. Men det er som du sier gørrkjedelig i forhold til E6 hvor det er mye mer å se på men du skal virkelig stå på for å ha snitthastighet på over 65km i timen på E6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

 

Så det er raskere selv om man ikke skal fullt så langt nord som Tromsø og Finnmark? Leste et sted noen som påpekte at skulle man lenger sør enn Tromsø var det raskere langs Norge.

Men siden vi reiser i Juli er det nok mye trafikk på strekninger langs E6.

Lenke til kommentar

Skal man kjøre lovlig så er det nok ikke raskere, men det var vel ikke helt det som var meningen.

Raskeste tid jeg har hatt via E6 var Hadeland-Bø i Vesterålen på 17timer og 40 minutter, men da starta jeg klokka 0200 så jeg så ikke en bil før jeg hadde passert Trondheim. Hvis du kjører E6 på dagtid nå så bruker du nok rundt 24timer. Namskogan i skumringen er også litt skummelt da det rett og slett kryr av Elg der.

Sist jeg kjørte nedover så telte vi nesten 40dyr bare gjennom Namskogan.

Lenke til kommentar

Takk for info! :)

 

Dersom vi velger å kjøre innlandsveien gjennom Sverige på E45, ser det ut til at vi har to alternativer:

1) Ta av fra E45 til Riksväg 95 mot Bodø og kjøre E6 resten av strekningen.

2) Holde oss på E45 og ikke ta av før E10 gjennom Kiruna til Narvik

 

Ser på google maps at 2) tar en del lengre tid, kan det stemme? Det er jo en fordel å holde seg lenge på de svenske veiene, og dessuten unngår vi ferje med 2). Forestiller meg heller at det går noe raskere...

Eller er 1) faktisk raskere? :hmm:

Endret av kristian04
Lenke til kommentar

En liten ting om ferger; det blir ikke mer enn 1 enkelt fergetur på denne ruta om du kjører E6, så ferge-unnskyldninga for å kjøre sverige er tynn. Når det er sagt, finnes det neppe en bedre måte å ankomme Lofoten på enn med ferga fra Bodø til Moskenes. Anbefales!

 

Ellers kan det være verdt å være forberedt på at når man kommer litt nord i Sverige, spesielt på E10 nedover Bjørnfjell og videre vestover gjennom Norge så er det ikke akkurat nylagt firefelts - skral vei og til tider mye trafikk. Kan godt være lurt å ta den ruta over til Bodø altså.

 

Ta e45 og E10 da slipper dere bognes-Lødingen ferga som er på en time.

..kan være helt ypperlig for en pause. Pauser er bra når man kjører vettu ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...