Gå til innhold

Vært for selvsikker. Kommer jeg inn til høsten?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde egentlig bestemt meg for å gå økonomi og administrasjon ved Høgskolen i Sør-Trønderlag til høsten, og begynte å se på boplasser i vinter. Men det har vist seg at jeg har vært litt for selvsikker på hvordan snittet skulle bli, og etter to eksamener som ikke gikk helt veien har jeg et snitt på 4,6 (dette inkl. realfagspoeng).

 

 

Øk.ad. ved HiST har tidligere hatt poenggrenser på 45.2 (tall for 2010), 45.3 (tall for 2011) og 45.9 (tall for 2012).

I år er det 290 planlagte studieplasser, med 2962 søkere hvor 858 av de er førstevalgssøkere. I fjor var det 310 planlagte studieplasser, med 3189 søkere og 1053 førstevalgssøkere.

 

 

Hva ville dere gjort i min situasjon? Ville dere ha tatt sjansen og begynt på en leieavtale av hybel, eller vente til 19. juli og se om jeg kommer inn? Er alltids "tak-over-hodet"-tilbudet i Trondheim om det blir krise, men vil veldig gjerne være klar til studiestart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en leieavtale med studentskipnaden eller lignende så ville jeg nok satset på det. Hadde det vært i det private markedet ville jeg nok gått i tenkeboksen. Det er ikke det mest ideelle å ha bundet seg til en 3- årig uoppsigelig leiekontrakt hvis man ikke kommer inn.

Lenke til kommentar

Det er jo mindre førstevalgssøkere proporsjonalt sett og ca like mange søkere til antall plasser, så det kan godt hende grensen holder seg under 46 studiepoeng. Skal dit selv da jeg failet indøk og vil helst studere i Trondheim.... jeg tror handelshøgskolen i Trondheim kan få et godt rykte årene fremover. :)

 

Ses vi kanskje til neste år? :)

Endret av Trådstarter
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du kommer neppe inn. Du får slå til på et eller annet studie på HiST fra restetorget og ta øk.ad.-fag i stedet for fagene du "egentlig" skal ta.

 

Altså flytte til Trondheim og bare ta noen fag for å gjøre et fremtidig øk.ad.-studie lettere, eller for å få nødvendige poeng for å komme inn? Regner med poenggrensene øker litt for hvert år, siden Handelshøyskolen er på vei oppover.

Lenke til kommentar

Ser at på restetorget er det bare mat-teknologi som er et ledig studium ved HiST.

 

Første året består av:

Generell, organisk og matkjemi

Matematikk

Anvendt fysikk

Prosessteknologi

Mikrobiologi og mattrygghet

Konserveringsteknologi

Labkurs

IntroMAT

 

Altså; Lite anvendelig for min del. :hm: Takket forøvrig ja til BI i dag. Har frem til utgangen av uke 34 å si nei til BI, om jeg kommer meg inn på HiST.

Endret av spinkeljaevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...