Gå til innhold

[Løst] Hjemmestudio - Hva trenger jeg?


HJKL

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å lage ett lite hjemmestudio. Det jeg har er:

- Akustisk gitar x2

- Elektrisk gitar

- Forsterker til elgitar

- Macbook Air

 

Hvis jeg forstår rett så er det jeg trenger for å spille inn gitar og vokal en mic og ett lydkort/interface(?). I tillegg til kabler. Hvilke kabler trenger jeg? Trenger vel monitorer også? Det jeg ikke forstår er forskjellen på monitorer og vanlige høyttalere? Jeg vil jo ha noen relativt billige, så er disse ok?: http://www.mac-lover.com/no/mac-accessory/27187-skrivebordshyttalere-av-typen-studiophile-av30-fra-m-audio.html

Hvis noen har tips til billig lydkort så hadde det vært fint.

Også var det headset, må det være veldig dyrt det også eller? Har sett litt på dette: http://www.belco.no/products/sennheiser-hd-205-lukket

Vurderer også å kjøpe ett keyboard, noen tips til billig og bra keyboard?:)

 

Jeg er nybegynner og har aldri prøvd dette før, har heller ikke så mye penger, så jeg vil ha så billig utstyr som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å lage et hjemmestudio er en relativt dyr hobby (riktignok mye billigere enn mange andre hobbyer!), og du må regne med å betale litt under tusenlappen for hver av komponentene (med unntak av kabler) hvis du skal ha relativt billig utstyr som ikke bare er skrot. Noen tips fra meg:

 

Kabler: Du trenger en XLR-kabel for å koble mikrofonen til et lydkort, og en vanlig instrumentkabel (6.35mm) for å gjøre det samme med gitaren / forsterkeren. XLR-kabler er overraskende dyre, men som regel når det gjelder kabler: kjøp det billigste du finner. Ikke hør på salgsargumenter for dyrere kabler, for det er tull. Hold deg unna Monster og lignende.

 

Lydkort: Har du tenkt å ta opp mer enn ett spor om gangen? Hvis du er som meg, og kun tar opp ett og ett spor, så tror jeg denne kan funke bra for deg som hovedsaklig spiller gitar: http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=3719