Gå til innhold

[Løst] Hjemmestudio - Hva trenger jeg?


HJKL

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å lage ett lite hjemmestudio. Det jeg har er:

- Akustisk gitar x2

- Elektrisk gitar

- Forsterker til elgitar

- Macbook Air

 

Hvis jeg forstår rett så er det jeg trenger for å spille inn gitar og vokal en mic og ett lydkort/interface(?). I tillegg til kabler. Hvilke kabler trenger jeg? Trenger vel monitorer også? Det jeg ikke forstår er forskjellen på monitorer og vanlige høyttalere? Jeg vil jo ha noen relativt billige, så er disse ok?: http://www.mac-lover.com/no/mac-accessory/27187-skrivebordshyttalere-av-typen-studiophile-av30-fra-m-audio.html

Hvis noen har tips til billig lydkort så hadde det vært fint.

Også var det headset, må det være veldig dyrt det også eller? Har sett litt på dette: http://www.belco.no/products/sennheiser-hd-205-lukket

Vurderer også å kjøpe ett keyboard, noen tips til billig og bra keyboard?:)

 

Jeg er nybegynner og har aldri prøvd dette før, har heller ikke så mye penger, så jeg vil ha så billig utstyr som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å lage et hjemmestudio er en relativt dyr hobby (riktignok mye billigere enn mange andre hobbyer!), og du må regne med å betale litt under tusenlappen for hver av komponentene (med unntak av kabler) hvis du skal ha relativt billig utstyr som ikke bare er skrot. Noen tips fra meg:

 

Kabler: Du trenger en XLR-kabel for å koble mikrofonen til et lydkort, og en vanlig instrumentkabel (6.35mm) for å gjøre det samme med gitaren / forsterkeren. XLR-kabler er overraskende dyre, men som regel når det gjelder kabler: kjøp det billigste du finner. Ikke hør på salgsargumenter for dyrere kabler, for det er tull. Hold deg unna Monster og lignende.

 

Lydkort: Har du tenkt å ta opp mer enn ett spor om gangen? Hvis du er som meg, og kun tar opp ett og ett spor, så tror jeg denne kan funke bra for deg som hovedsaklig spiller gitar: http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=3719

 

Monitorer: Monitorer er høyttalere som er designet for å brukes i lydproduksjon. Det som skiller dem mest fra "vanlige" høyttalere er lydgjengivningen skal være så detaljert og nøytral som mulig, og ikke farge eller pynte på lyden. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mye med monitorvalg da jeg ikke bruker noen selv.. søk litt på nettet og se hva folk sier! Det finnes massevis av anmeldelser for nesten alle monitorer. Det samme gjelder hodetelefoner.

 

Hodetelefoner: Sennheiser HD-serien er bra, men akkurat de du har linket til synes jeg er små og veldig vonde å ha på i mer enn et par minutter (på et gjennomsnittlig stort hode). Dessuten vil jeg anbefale åpne hodetelefoner til studiobruk, utrolig mye mer behagelig i lengden. F.eks http://www.belco.no/products/sennheiser-hd-518 Hvis du skaffer skikkelige monitorer, kan du nedprioritere hodetelefoner.

 

Har du tenkt på software? Logic Pro, som koster 1400kr, er en "industristandard" og absolutt verdt å skaffe og lære seg om du skal holde på noenlunde seriøst.

 

Så håper jeg noen andre har tips til keyboard og mikrofon.

Lenke til kommentar

Takk for svar!:)

Jeg kommer til å ta opp vokal og gitar, er ikke helt sikker på om at jeg kommer til å ta opp mer enn ett spor i gangen, men jeg tror jeg uansett blir å legge litt penger i ett lydkort og kjøper det jeg har sett på.

Skal legge litt penger i monitorer og headset også,

Siden jeg har mac, så har jeg jo garageband, og jeg tror egentlig det er nok for meg. Kanskje kjøper jeg noe mer avansert senere:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte meg her om dagen Steinberg CI1 sitt lydkort for instrumenter, samt Steinberg Sequel 3 sitt musikkredigeringsverktøy.

Kan anbefale de to enhetene siden Sequel 3 er et veldig lett program for redigering, men samtidig veldig funksjonsrik.

 

Etter å ha brukt 1 dag på å sette meg inn i programmet klarte jeg å lage dette med opptak av min gitar, samt trommefunksjonen som er i programmet.

 

Say my name.wav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...