Gå til innhold

[Løst] Alternativer - Medier og Kommunikasjon


rdan87

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 16 år som nettopp er blitt ferdig med grunnskolen. Jeg har valgt medier og kommunikasjon som førstevalg til videregående - og er ganske sikker på at jeg kommer inn der.

 

Jeg vet det er kamp om lærlingplasser innenfor TV-produksjon, foto og media-relaterte yrker generelt. Så jeg har derfor tenkt på å velge påbygg til generell studiekompetanse det tredje året, og kanskje bare bli noe helt annet ved å gå skole etter. Men om jeg gjør dette, kan jeg da ta fagbrevet som lærling etter det tredje året?

 

Setter pris på respons og innspill! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På medier- og kommunikasjon får du både studie- og yrkeskompetanse. Men som du sier, er det vanskelig, tilnærmet umulig, å få læreplass på den linja. Så du må nok belage deg på å studere mer og da er yrkeskompetansen ubetydelig. Et par av klassekameratene mine fra ungdomsskolen som gikk på medier- og kommunikasjon, studerer psykologi og finans nå. Noen andre jeg kjenner som gikk på den linja, studerer IT med sikte på å komme inn på Jernbaneskolen i år og går på befalskolen og én skal begynne å studere medieproduksjon eller noe slikt nå. Med stor sannsynlighet ender du altså opp på et av de samme stedene som de som går på studiespesialisering.

 

Fordelen med å gå på medier- og kommunikasjon istedenfor studiespesialisering, er at det er en mer spennende linje hvis du er interessert i medier, foto, lyd, osv. Det er kanskje lettere å få gode karakterer også, som er en fordel når du søker på studier etter videregående. Ulempen er at du ikke kan få spesiell studiekompetanse, så hvis du finner ut at du vil bli ingeniør eller lege, for eksempel, må du ta opp realfag etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...