Gå til innhold

Nå skal de ta norske nettpirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er ganske mange som synes at Google må holdes ansvarlig for å tilgjengeliggjøre materiell.

 

I Japan skrives det lovverk som definerer at det er ulovlig å se ulisensiert materiale. I følge den loven vil det være straffbart å klikke på en youtube-lenke nesten hver gang.

Det er det i Norge også. I det øyeblikk du trykker på en lenke på YouTube og får streamet en sang eller videosnutt som er beskyttet av opphavsrett, så har du faktisk foretatt en ulovlig nedlasting og kan derfor straffes hardt. Og hvem kan vi takke dette for? Jo, Arbeiderpartiet med Tajik i spissen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet med Tajik i spissen er bare symptomet. Problemet er at profesjonelle lobbyister har makt og mulighet til å snakke med de politikerne de trenger, mens de som skal motbalansere dette, sånn som Datatilsynet eller faglige representanter, ikke blir hørt på i det hele tatt. På grunn av denne ubalansen er det slik at de sterke kapitalistiske kreftene alltid får overtak og det er opp til politikerne, til dels urutinerte politikere, å skille reelle problemstillinger fra propaganda, helt uten at de har fått høre kritiske vurderinger av det som er i ferd med å skje.

 

Vi har hatt copyright-lovgivning nær sagt så lenge som vi har hatt lovgivning. Det burde være et varsko for politikerne at den lovgivningen faktisk blir endret hver eneste periode.

 

Prinsippene som ligger i grunn har aldri endret seg. Hvorfor skal loven strammes inn hver periode da?

 

Når det er sagt: sist jeg mente noe sånn som du sier, Nikka, ble jeg lenket til et sted hvor det spesifikt sto at det var opplasterene som kunne tas ved strømming-saker. Loven har definert nedlasting og strømming hver for seg, så jeg er usikker på hvilken del av loven som slår inn i tilfelle åpne-youtube. Jeg vet at den japanske loven er den strengeste i verden på dette, og det BURDE kommet en artikkel om det dersom youtube-lenker faktisk blir ulovlige å åpne i praksis.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål til deg er enkelt: "Har du lov til å laste ned filer, som er beskyttet av opphavsrett, uten at opphavsmannen har gitt sit eksplisitte samtykke?"

 

Hvis ja, hvilken del av lovverket gir deg denne retten.

Hvis nei, hvorfor i alle dager skulle du ha lov til å laste ned filer fra YouTube?

 

Red.: Lobbyister har bare makt, der hvor korrupsjonen råder.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...