Gå til innhold

Telio+dir 655 internet detter ut hele tiden


Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har i de tre siste ukene hatt utrolig my trøbbel med internett ramler ut hele tiden.Jeg har telio og har kobblet en dir 655 til teliomodemet.Har noen andre hatt trøbbel med telio i det siste?Alle driverne/firmwaren har jeg oppdatert.Både det trådløse og det kablede netet detter ut når det skjer.

Endret av Lightboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo NextGenTel som driver innternett supporten for telio etter oppkjøpet og om han da har en ny boks fra de er det nok enten en inteno x5668 eller en thomson tg789vn. Det jeg tenkte å ville vite, eller om han har en av de gamle ekle boksene til teilio.

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke hvilken belastning routermodem og router blir utsatt for. Hvis du bruker bittorrent så vil det lønne seg å sette ned antall forbindelser i programmet (global connections) til f.eks max 100.

 

Det andre du kan gjøre er å prøve å lokalisere feilkilden. Last ned pingplotter og sjekk ved hvilket hopp den først får pakketap. Er det 192.168.0.1, så er det DIR-655. Er det 10.0.0.1, så er det Inteno som er synderen.

Lenke til kommentar

Hmm, har du slått av DHCP på dir 655 routeren og gjort denne til et AP (En såkalt dum ruter)? Om ikke er det godt mulig dette er problemet.

 

Eller har du kanskje bridget intenoen til 655en? For da gjelder jo ikke dette problemet heller.

 

Når begge routerene prøver å ta kontrollen blir det fort krøll.

 

Om dette ikke skulle være problemet, har du prøvd å bare kjøre nett fra intenoen? Faller det fortsatt like mye ut? Da kan vi være ganske sikker på at 655 er i orden.

 

Om det funker med bare intenoen er det ganske sikkert 655 som skaper problemene og da typist med DHCP som tidligere nevnt.

 

Om det er problemer med intenoen kan det være problem med programvaren til routeren, om din tilkobling er DHCP så vil routeren prøve hvert 2 minutt eller så og koble seg opp på PPPoE for eksmpel. Men etter det jeg husker skal dette problemet være løst, og litt uskiker på om det gjeldt telio kunder i det hele tatt.

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar

Sory vist jeg virker litt grønn,men hva er DHCP og AP?Jeg har et separert iptelefon adapter som er også kobblet til itil x5668.Jeg kjørte en ping test i et døgn men der var ikke noe pakkedata tap i det hele tatt på x5668 så da må det være noe med dir 655en.

Lenke til kommentar

DHCP er funksjonen som dele ut ipadresser fra en router eller som mottar ipadresse automatisk i f.eks en PC. AP (aksesspunkt) er trådløsenhet i f.eks en router.

 

Det Sakiko foreslo lengre oppe var å gjøre DIR-655 om fra en router til et aksesspunkt.

Det betyr at man dropper routerfunksjonen og kun bruker trådløsfunksjonen og switchen i DIR-655.

Dette gjør at du trolig slipper de stabilitetsproblemene du har hatt (så fremt det er DIR-655 som er årsak).

 

Hvis du klikker på nettverkstips i signaturen min, så står det oppskrift på hvordan men gjør om en router til et aksesspunkt. Det går ut på å slå av DHCP-server i DIR-655 og bruke den som et "dumt" AP.

Lenke til kommentar

DHCP står for Dynamic Host Configuration Protocol og er det som tildeler datamaskiner og telefoner og ligende en IPaddresse automatisk slik at du slipper å sette sette selv. Så når du da har 2 routere som begge prøver å dele en ip addresse rundt om så ligger de og krangler og nettet funker dårlig.

 

AP står for Access point og kan forklares som en "dum" router, denne deler da bare videre for eks trådløst signal og hoved routeren er den som bestemmer IP og router pakkene.

 

Jeg ville ha testet å sette dlink routeren opp som et AP, se her:

http://www.technoler...y-access-point/

 

Edit; @Jan Skrotnes var litt raskere :p hehe

Endret av Sakiko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...