Gå til innhold

Bygge pc til ca 17500


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny pc, men jeg liker ikke / er ikke helt fornøyd med de ferdige oppsettene som jeg ser i nettbutikkene. Jeg tenkte derfor å bygge den selv. Etter mye lesing av tester og omtaler om diverse produkter har jeg satt sammen en liste av deler jeg kunne tenke meg å bruke. Jeg bruker pcen til mye rart, men hovedtanken min er at det skal være en god gaming pc.

 

Jeg hadde tenkt meg en endelig pris på mellom 15 000 og 20 000. Det er to produkter av minne og strømforsyning, der jeg ikke vet / klarer å bestemme meg om hvilken av dem jeg vil ha.

 

https://prisguiden.no/liste/141236/

 

Hvilken av de dobble valgene burde jeg velge?

Er det et bra oppsett / virker delene sammen?

Er det noen deler jeg bør bytte ut?

 

 

Jeg kan prøve å begrunne noen av valgene jeg har tatt:

Hovedkort; fan xpert, samt 10 sata kontakter

Kabinett; stort og god plass, jeg har mange disker

Strømforsyning; ønsker nok effekt, samt god kvalitet (har hørt om coil whine), men vet ikke om jeg vil ha med viftestyring (er det nødvendig / godt nok?)

Minne; vet ikke helt hva som er bra her, bør jeg velge høyere frekvens og lavere størrelse (16GB)? Ønsker CL9 hvis mulig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den total prisen ville jeg vurdert å sett på socket 2011 system med onboard sas controller fra asrock.

Men det er meg og mitt bruk.

Socket 1156/1150 er fremdeles mainstream , grunnet mangel på pci-e lanes.

Kanskje gjort noen kompromisser på noen andre ting i lista.

 

Som sagt av han over , er det greit å beskrive bruksområder.

Lenke til kommentar

jeg skrev at jeg ønsket den primært som en gaming pc. jeg bruker pcen mest til spilling, noe video og bilderedigering, og alt det andre tullet som ikke trenger noe kraft slik som nettsurfing og filmer.

 

@syar

jeg ønsker meg haswell. vet ikke helt hvorfor, kanskje at den er ny og fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

@syar

jeg ønsker meg haswell. vet ikke helt hvorfor, kanskje at den er ny og fremtidsrettet.

 

Haswell er ikke mye bedre enn Ivy....

 

Men ville gådd for Vengeance brikkene fordi de har samme hastighet og latency som Platinum brikkene...

PSU ille vert 760i, da de skal vere mer stabile enn de eldre AX-modellene :)

Lenke til kommentar

PSU: 760 "vanlig" holder. i-versjonen har noen bra funksjoner, visstnok, men ingenting som du trenger.

 

RAM: Hørt at dominator serien egentlig er litt "gimmick". Vengeance holder (du kan også ta lavprofil når du først er i gang). Selv for relativt tung videoredigering tror jeg ikke du trenger noe mer enn 16 GB foreløpig. Høyere frekvenser vil være lite merkbare, så gå for standard Vengeance.

 

SSD: Ikke gå for OCZ. Visstnok veldig usikkert valg (de har fått mange returneringer). Har ikke noen personlig (dårlig) erfaring, men greit å kjøre safe. Bra SSD´er er Samsung 840 (evt. Pro) eller Intel 335 series.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Til den total prisen ville jeg vurdert å sett på socket 2011 system med onboard sas controller fra asrock.

Men det er meg og mitt bruk.

Socket 1156/1150 er fremdeles mainstream , grunnet mangel på pci-e lanes.

Kanskje gjort noen kompromisser på noen andre ting i lista.

 

Som sagt av han over , er det greit å beskrive bruksområder.

 

Når ble 1156 mainstream? Vil nå påpeke at 1155 har nå tatt dens plass som "mainstream" her i hardware-verden for lenge siden...

 

I ditt tilfelle så ville jeg ventet på Ivy-E. Om du har is i maven og klarer å vente til høst så får du nok en enda bedre PC. Men om du ikke klarer å vente så lenge, da går du for 2011.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Når ble 1156 mainstream? Vil nå påpeke at 1155 har nå tatt dens plass som "mainstrea" her i hardware-verden for lenge siden...

 

I ditt tilfelle så ville jeg ventet på Ivy-E. Om du har is i maven og klarer å vente til høst så får du nok en enda bedre PC. Men om du ikke klarer å vente så lenge, da går du for 2011.

 

Er det ikke alltid følelsen man har når man bygger pc, hadde jeg ventet ett år hadde jeg fått samme pc'en for halv pris, og en dobbelt så bra for samme beløpet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Er det ikke alltid følelsen man har når man bygger pc, hadde jeg ventet ett år hadde jeg fått samme pc'en for halv pris, og en dobbelt så bra for samme beløpet :)

 

Hehe, det er så. ;)

 

Sitter og sikler på en Haswell-setup... Synd den vil koste meg 21k og da blir jeg nå vell nødt til å selge min kraftige 2011 PC til en verdi av 25k. :hm:

Lenke til kommentar

hva er fordelene med å velge 2011 over 1150 (eventuelt forskjellene)?

 

Vengeance holder (du kan også ta lavprofil når du først er i gang). Selv for relativt tung videoredigering tror jeg ikke du trenger noe mer enn 16 GB foreløpig. Høyere frekvenser vil være lite merkbare, så gå for standard Vengeance.

 

ok. endret til 16 gb vengeance. hvorfor lavprofil over den andre typen?

 

SSD: Ikke gå for OCZ. Visstnok veldig usikkert valg (de har fått mange returneringer). Har ikke noen personlig (dårlig) erfaring, men greit å kjøre safe. Bra SSD´er er Samsung 840 (evt. Pro) eller Intel 335 series.

 

jeg var ikke helt sikker når jeg valgte disk, men det sto mellom ocz (som jeg har nå (Agility 3)) og intel sin 335. jeg har ikke hatt noen problemer med den ennå. har byttet til intel 335 i handlelisten nå.

 

PSU ille vert 760i, da de skal vere mer stabile enn de eldre AX-modellene

PSU: 760 "vanlig" holder. i-versjonen har noen bra funksjoner, visstnok, men ingenting som du trenger.

 

er det noen forskjeller på dem (byggekvalitet og lignende) borsett ifra de ekstra funksjonene (viftestyring)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

@ John Reese.

Har du kke hørt om skrivefeil.

Du burde ha skjønt såpass at når jeg sriver med slash 1150. Er på tablett btw.

Og ja 1155 er main/mid stream segmentet , 2011 entusiast .

Huff...

 

Joda, det har jeg. Men du kan ikke forvente at jeg skal vite om du er på en tablet eller ei. En rettelse får du tåle, ingen grunn til å bli sur. Huff huff...

Lenke til kommentar

Wiggles.

 

Fordeler med 2011 kontra 1150 og 1155 er bla quad minne kanal.

Dvs at minne i 4 kanaler kan adresseres samtidig kontra 2 ( dual channel).

2011 er etterfølgeren til 1366 hvor man hadde trippel channel.

 

I tunge minne krevende oppgaver som utnytter høyere båndbredde er dette en fordel.

Om man går for et kort med 8 spor , har man også max memory til 8 x 8GB (64GB).

 

Pci-lanes er 40 mot 16.

Socket 2011 kan dermed kjøre x16 + ×16 sli eller crossfire. Med pci gen 3.0 speed om rett prosessor. Med1150/1155 må dele på 16x uansett hvor mange skjermkort.

 

John Reese , spar meg...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Såså, ikke krangle nå da! :p

 

 

 

I ditt tilfelle så ville jeg ventet på Ivy-E. Om du har is i maven og klarer å vente til høst så får du nok en enda bedre PC. Men om du ikke klarer å vente så lenge, da går du for 2011.

Jeg er delvis enig. Skal man bruke så mye penger på PC kan man like godt kjøpe i toppsjiktet. Men, til en spill-PC så er ikke Sandy Bridge-E mye verdt. Da synes jeg du får mer for pengene med Haswell-platformen.

 

Om han skal vente til Ivy Bridge-E er et spørsmål om tålmodighet, behov og penger.

 

 

hva er fordelene med å velge 2011 over 1150 (eventuelt forskjellene)?

 

ok. endret til 16 gb vengeance. hvorfor lavprofil over den andre typen?

 

jeg var ikke helt sikker når jeg valgte disk, men det sto mellom ocz (som jeg har nå (Agility 3)) og intel sin 335. jeg har ikke hatt noen problemer med den ennå. har byttet til intel 335 i handlelisten nå.

Hvis du kan beskrive bruket ditt litt nærmere så hadde det vært fint. Spillene du bruker (GTA og Minecraft) bruker mye av CPU, men Minecraft klarer seg fint med Haswell (LGA 1150). Hvis du holder på med en del multitasking og krevende programmer så kan LGA 2011 lønne seg. Men det er en "gammel" generasjon (basert på forrige produksjonsteknikk og arkitektur) og hovedkortene er ikke like oppdaterte, og dessuten dyrere (mer om dette nedenfor). Men hvis du kan utnytte den ekstra kraften så kan LGA 2011 lønne seg.

 

Kunne du ha ventet til høsten f.eks. når IB-E kommer ut?

 

Jeg har forresten laget en liste nå (hovedkortet gjenstår), hvor jeg bl.a. valgte SSD-en Samsung 840 Pro (OCZ er ikke anbefalt pga. pris og lavere pålitelighet). Samsung 840 Pro er bedre enn Intel 330 som forøvrig også bruker SandForce-kontrolleren (som ikke er dårlig, men ikke har like høy statistisk pålitelighet).

 

Angående minne så trenger du ikke høy klokkefrekvens til spilling, da holder det med lav CAS-forsinkelse. RAM-disk drar direkte nytte av høye frekvenser og lav forsinkelse.

 

 

 

Fordeler med 2011

[...]

Er helt klart fordeler med LGA 2011 og Sandy Bridge-E. Men hva med ulempene? Gammel arkitektur og høy pris (til spilling kommer du bedre ut av det med Haswell), og hovedkortene har f.eks. ikke like mange SATA 3-tilkoblinger som Z87 tilbyr.

 

Men SB-E er hovedsaklig rettet for de som trenger rå prosessorkraft med høy minnebåndbredde og eventuelt mye båndbredde fra PCI-E-bussene. Jeg hadde faktisk gått for i7-4770K fremfor i7-3820 i dette tilfellet. Skal man kjøpe SB-E bør man gå opp til i7-3930K etter min mening (som koster 4 k).

 

Bruker trådstarter redigeringsprogrammer eller andre ting som krever mer av CPu, så er det ingenting i veien for å gå for SB-E (enkelte spill vil ta nytte av den økte CPU-kraften). Men isåfall kan han kanskje klare å vente til IB-E?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Aarskaug her når det gjelder flere ting.

Bruksområde (kombinert) , samt hva slags type man er mtp hvor raskt ting går definerer behov.

Noen "klare bare ikke" vente de ekstra 3 minuttene på en rendring , mens andre kunne ikke bry seg mer.

 

Alt jeg sa var jeg ville "begynne å vurdere et sokkel 2011 oppsett".

Sist jeg så i ordboka betø ikke dette oversatt anbefalinger hverken av Sandybridge-e eller dagens X79 , eller det som kommer (hva nå det blir til med ib-e/ Haswell-E).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Joda, det har jeg. Men du kan ikke forvente at jeg skal vite om du er på en tablet eller ei. En rettelse får du tåle, ingen grunn til å bli sur. Huff huff...

 

Og hadde Reese vært høflig og saklig hadde han rettet utsagnet med for eksempel " Du mener vel 1150 siden 1156 var første generasjon core i5/i7 ? " (Høflig tone) Skjerpings reese! <skarp tone>

 

Når det gjelder socket 2011 vil først og fremst fps og daglig bruk ikke gi noen opplevd forskjell sammenlignet med 1150 men prisen er høyere. Derfor får TS mest ytelse for pengene til sitt bruk med socket 1150. Uten å legge ved konkret linker er dette noe man finner mye tester på hos for eksempel tomshardware eller anandtech.com Jeg ville selv gått for et rimeligere hovedkort om det ikke er funksjoner på det dyrere kortet som er absolutt nødvendige

 

Prisjakt.no gir deg oversikten

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Og hadde Reese vært høflig og saklig hadde han rettet utsagnet med for eksempel " Du mener vel 1155 siden 1156 var første generasjon core i5/i7 ? " (Høflig tone) Skjerpings reese! <skarp tone>

 

Vet ikke om dere heller ville holde på med min rettelse eller hjelpe en bruker her på forumet med kjøp av PC. Synes nå dere burde la det gå og heller holde dere til topic as. Kan vell si dere enig at det blir teit om dette skal foregå i en runddans hvor vi skjeller hverandre ut.

 

Såså, ikke krangle nå da! :p

 

Jeg er delvis enig. Skal man bruke så mye penger på PC kan man like godt kjøpe i toppsjiktet. Men, til en spill-PC så er ikke Sandy Bridge-E mye verdt. Da synes jeg du får mer for pengene med Haswell-platformen.

 

Er ikke noe kranglefant jeg så skal ikke fortsette. :p

 

Så da er vell konklusjonen at Haswell er nok det beste kjøpet som kan gjøres nå fremfor 2011 som er for "ekstreme "entusiaster dersom PC'en bare skal brukes til gaming?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...