Gå til innhold

[Løst] Stjerne / trekant vender


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et spørmål angående automatisk stjerne/trekant vender.

Oppgaven går ut på å koble opp en automatisk stjerne/trekant vender.

I tillegg skal motoren fortsette å gå i 10 sekunder etter det termiske vernet har løst ut.

Har skjønt det slik at jeg må bruke forsinket utkobling.

Har lagt med en styrestrøm tegning, ser noe av dette riktig ut?

post-269198-0-21963300-1371055428_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det vil ikke dette fungere. Q4 vil falle ut når Q3 kobler over. Q4 vil aldri koble inn. Muligens en liten stund før innstilt tid på Q3 har utløpt. Ellers ville jeg ha lagt K1:55-56 rett etter S1:4, slik at resten "forgrenes" ut av K1:56 og ikke 55.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det vil ikke dette fungere. Q4 vil falle ut når Q3 kobler over. Q4 vil aldri koble inn. Muligens en liten stund før innstilt tid på Q3 har utløpt. Ellers ville jeg ha lagt K1:55-56 rett etter S1:4, slik at resten "forgrenes" ut av K1:56 og ikke 55.

 

Du mener at Q4 aldri vil legge seg inn fordi tidsreleet som sitter på Q3 ikke vil starte når tiden på Q2 tidsreleet går ut?

 

 

Lurer da på om en av disse koblingene vil fungere som en helt vanlig automatisk stjerne/trekant vender

post-269198-0-00807100-1371062296_thumb.jpg

post-269198-0-84053900-1371063029_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tidsreleet som sitter på Q3 begynner å telle når Q3 mister spenninga på spolen. Det vil si at kontaktsettet Q3:67-68 vil legge inn samtidig som Q3. Q3 mister spenninga når Q2-tiden har løpt ut. Q3:67-68 faller ut når tiden har løpt ut etter at Q3 har mista spenninga.

 

Ingen av de to andre vil helle ikke fungere slik jeg ser det.

 

Sett motorvern tidligere i kretsen slik at det bryter alle kontaktorer og ikke bare 1.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...