squaddie Skrevet 15. april Skrevet 15. april (endret) Nå kjenner jeg at jeg begynner å gi opp på den her driten av en PC. Jeg har ikke mye i min hverdag å ty til mer, så PC er omtrent det eneste lille jeg har igjen, så jeg prøver desperat å få den til å fungere, men ikke pokker om den vil fungere!! Jeg har seriøst gått meg helt bomfast nå. Står helt fast nå, og det plager og gnager meg noe voldsomt. Her er problemstillingene: 1: Den krasjer/bluescreener av seg selv. Av og til når jeg bare browser på youtube, sportssider og aviser. Heck, den krasjet bare jeg trykket på "Start"-knappen i Windows! Det ekstra stupide er at når PC resetter og HVIS jeg er såpass heldig at jeg klarer å komme meg til innloggingsskjermen, så skriver jeg innloggingsdetaljene og bam, så står den der å loader før den krasjer igjen å gir meg beskjeden: "Your device ran into a problem and couldn't be repaired", før jeg må manuaelt slå den av og på igjen. Og sånn fortsetter det til det endeløse. Ja, jeg kan fint logge meg på Safe mode uten problem. Det går selvfølgelig brillefint. 2: PC'en evner ikke å restarte som den skal! Jeg får opp Gigabyte-logoen opp og sånt i starten, men når login-skjermen skal komme, så går den i SVART! PC'en surrer og går, men jeg ser ikke en møkk på skjermen! Jeg får samme blackout drit når jeg prøver å installere GPU via DDU. Jeg kommer meg frem til der jeg kan velge "Custom" eller "Express" installasjon av GPU'en, men når PC'en da resetter og skal fullføre installasjonen, så får jeg bare en svart skjerm!! Dvs. jeg kommer meg ikke frem til login-skjermen en gang før den går i svart og jeg må da manuelt slå av og på PC'en igjen! Her er de mange tingene jeg har prøvd: - Skru av og på PC'en 2049398 ganger. - Koble av alt av hub'er, audio devices og slikt, sånn at bare mus + tastatur + HDMI + DVI kabler er tilkoblet. - Jeg bruker 2 skjermer; 1 Gigabyte M32Q og 1 Philips 43" LCD-TV. Jeg har prøvd å kun ha Gigabyte tilkoblet, uten at det hjelper... - Jeg har prøvd å deaktivere alt av WIndows updates til app updates. - Jeg har prøvd å reinstallere W11 på nytt, til ingen nytte. - Jeg har prøvd å bytte AIO, til ingen nytte. - Jeg har byttet PSU til ingen nytte. - Jeg har erstattet det gamle minnet fra 32GB til 64GB til ingen nytte. - Jeg har kjøpt et nytt GPU til ingen nytte. - Jeg har prøvd å stabilisere GPU'en med sånne magnetstøtter til ingen nytte. - Jeg har forsøkt å legge på nytt lag med kjølepasta til CPU til ingen nytte. - Jeg har prøvd å installere GPU via DDU-metoden, men se ovenfor problem... - Jeg har prøvd å bytte tastatur og mus. - Jeg har prøvd å bytte HDMI og DVI-kabler. - Jeg har oppdatert BIOS til siste versjon. - Jeg har kjørt 7-8 timer lang memtest hvor den viste 0 feil. - Jeg har disablet XMP-profil samt prøvd å enable den, til ingen nytte. HVA GJØR JEG NÅ?!?! Er det virkelig såpass ille at jeg må skaffe meg nytt hovedkort + CPU også, eller? Har dere noen som helst anelse om hva som kan være galt? Setupet mitt: OS: Windows 11, 10.0.26200 Build 26200 Hovedkort: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 Rev1.0 CPU:Intel i7 12700k Kjøler: Montech HyperFlow Silent 360 RAM: Kingston HyperX 2x32gb 3400mhz DDR4 GPU: ASUS Dual GeForce RTX 5060 TI OC 16GB HDD: 1x Lexar NM790 M.2 4TB, 1x Kingston NV2 2TB M.2 (2024), 1x Seagate 4TB SATA Skjermer: 1x 43" Philips 43PUS8949, 1x Gigabyte 32" M32Q Kabinett: Fractal Design Define R6 PSU: Corsair RM850x black Mus: Razor Deathadder v3 Varmilo tastatur (husker ikke modell) Seriøst, hvis noen klarer å komme en fiks på det her, så kan jeg til og med betale for det! SÅ desperat er jeg på å få det her i orden! Endret 16. april av squaddie 1
Thor. Skrevet 15. april Skrevet 15. april Du har delt mye informasjon, men den som hadde gitt oss en pekepinn på hva som bør feilsøkes er ikke med. Kan du fortelle oss hva som står i bluescreen? Det står bittelitt info i selve bluescreen, men hvis du finner oppføringen i event viewer før maskine krasjer igjen så står det mer detaljert der hva som gikk galt, dog litt teknisk.
vortex Skrevet 15. april Skrevet 15. april Som Thor. Sjekk søk opp feilmeldinger og sjekk logg Jeg skulle til å foreslå install av linux, bare for å se om systemet er stabilt der Men først: Koble ut 4TB SATA,kjør en fresh install av windows Hjelper ikke det, finn fram en eldre NVMe eller SSD SATA du har liggende, installer fresh windows, skjer det samme? Skjer det samme, lukter det feil med hovedkortet siden det er det, og SSD / NVMe du ikke har byttet Du har egentlig ikke så mange failure points igjen Det var da mine tips
squaddie Skrevet 15. april Forfatter Skrevet 15. april 43 minutes ago, Thor. said: Du har delt mye informasjon, men den som hadde gitt oss en pekepinn på hva som bør feilsøkes er ikke med. Kan du fortelle oss hva som står i bluescreen? Det står bittelitt info i selve bluescreen, men hvis du finner oppføringen i event viewer før maskine krasjer igjen så står det mer detaljert der hva som gikk galt, dog litt teknisk. 36 minutes ago, vortex said: Som Thor. Sjekk søk opp feilmeldinger og sjekk logg Jeg skulle til å foreslå install av linux, bare for å se om systemet er stabilt der Men først: Koble ut 4TB SATA,kjør en fresh install av windows Hjelper ikke det, finn fram en eldre NVMe eller SSD SATA du har liggende, installer fresh windows, skjer det samme? Skjer det samme, lukter det feil med hovedkortet siden det er det, og SSD / NVMe du ikke har byttet Du har egentlig ikke så mange failure points igjen Det var da mine tips Ja, jeg kan legge ut loggen, men hvilken logg er det dere trenger/sikter til? Jeg har ingen eldre NVMEe, men jeg noen eldre SSD SATA. Skal jeg disconnecte begge mine 2x M.2 da? En annen ting til, så har selve bluescreen sluttet å forekomme i det siste, når jeg tenker meg om. Nå krasjer bare pc'en før jeg rekker å reagere, for å si det slik... Den stopper opp i 2-3 sekunder også krasjer den, før den går i samme repeatmodus som nevnt i åpningsinnlegget. Tusen takk for at dere forsøker å hjelpe en i nød her! Virkelig. :) 1
Jalla21 Skrevet 15. april Skrevet 15. april (endret) vortex skrev (48 minutter siden): Som Thor. Sjekk søk opp feilmeldinger og sjekk logg Jeg skulle til å foreslå install av linux, bare for å se om systemet er stabilt der Sannsynligheten for at dette blir bedre med Linux er vel omtrent lik null. Virker å være hardware relatert. Klarer du fortsatt å starte Win11 i safe mode? Endret 15. april av Jalla21
SpaceHog Skrevet 15. april Skrevet 15. april (endret) Har du prøv å ta ut grafikkortet (RTX 5060 TI) og koble skjermen til hovedkortet, slik at du kun bruker iGPU i CPU (Intel i7 12700k)? Boot normalt. Hvis systemet starter stabilt, kan problemet ligge hos grafikkortet / driver / strøm til grafikkortet. Endret 16. april av SpaceHog typos
ili Skrevet 15. april Skrevet 15. april Har du byttet euro kabel eller koblet det til en annen plass? Ustabil strøm hos deg?
Fibonacci Skrevet 15. april Skrevet 15. april Jalla21 skrev (14 minutter siden): Sannsynligheten for at dette blir bedre med Linux er vel omtrent lik null. Virker å være hardware relatert. Går jo alltids an å boote fra en live USB og sjekke om alt er i orden, uten å installere det...
Gengar_Geng Skrevet 15. april Skrevet 15. april (endret) squaddie skrev (1 time siden): 2: PC'en evner ikke å restarte som den skal! Jeg får opp Gigabyte-logoen opp og sånt i starten, men når login-skjermen skal komme, så går den i SVART! PC'en surrer og går, men jeg ser ikke en møkk på skjermen! Seriøst, hvis noen klarer å komme en fiks på det her, så kan jeg til og med betale for det! SÅ desperat er jeg på å få det her i orden! Bygde ny PC i Januar, og har hatt samme problem som dette. Helt likt som du beskriver her. Problemet kan være relatert til hovedkort BIOS eller Windows 11. Hovedkort jeg har er Aorus X870E Master med CPU Ryzen 9850X3D, og jeg forventet heller ikke at man skulle ha slike problemer da jeg har relativt ny hardware. Den kortsiktige løsningen for meg var å bruke reset cmos knappen bak på hovedkortet før hver oppstart, på denne måten fikk jeg alltid startet opp PCen. Problemet i mitt tilfelle var Windows 11, Feilkode som lyste på hovedkortet mitt ved hver oppstart (uten cmos reset) var 4d, som betyr «memory training failure». Dette var årsak til at PCen ble stuck i boot etter Aorus logoen i mitt tilfelle. Her er det som var løsningen for meg, jeg måtte vente på at Microsoft løste problemet. Jeg har Windows 11 Insider Preview og fikk 26H2 for et par dager siden, og har ikke hatt problemer med oppstart siden. For øyeblikket er Windows på 26H1, og 26H2 er ikke forventet å rulle ut offisielt før sen September eller tidlig Oktober i år. Du har derfor to løsninger, dersom feilen skyldes memory training feil grunnet Windows 11. 1) Skaffe Windows 11 Insider Preview. 2) Vente til høsten 2026 og bruke cmos reset i mellomtiden. Men som sagt, feilen kan skyldes noe annet i ditt tilfelle, for usikker hvor vanlig memory training failure er med DDR4. Du kan feilsøke det med å sjekke varsellys øverst til høyre på hovedkort. Hvis dram (oransje) og cpu (rød) lyser over en lengre periode ved oppstart, så har hovedkortet problem med memory training, hvis ikke, så har nok du dessverre ett annet problem enn det jeg hadde. Men tenkte uansett det var fint å dele, fordi det hørtes veldig likt ut, og kanskje flere har hatt samme feil. Windows 11 har dessverre vært et takras siden lansering, så jeg slenger det i vært fall ut at noen av de feilene du opplever kan være utelukkende forårsaket av Windows 11 og at det derfor kan være utenfor din kontroll Endret 15. april av Gengar_Geng
kremt Skrevet 15. april Skrevet 15. april Ja prøv gjerne live usb. Er veldig enkelt også. Ellers er det vel å gå gjennom 1 og 1 komponent i maskinen. Ta ut absolutt alt som ikke er nødvendig for en minimum av driften. Kjør uten skjermkort, med kun 1 rambrikke, 1 ssd. Prøv flere rambrikker. Men uavhengig av alt dette. Det er mange som seriøst bør vurdere om de skal fortsette med Windows. Det begynner å bli få grunner til å tviholde på dette for mange. 1
Jalla21 Skrevet 15. april Skrevet 15. april Fibonacci skrev (9 minutter siden): Går jo alltids an å boote fra en live USB og sjekke om alt er i orden, uten å installere det... Ja, det er et godt forslag. Plugg ut alt som er mulig fra maskinen, og se om den kommer opp stabilt med live USB. Så kan ting plugges inn igjen en etter en.
squaddie Skrevet 15. april Forfatter Skrevet 15. april 25 minutes ago, Jalla21 said: Sannsynligheten for at dette blir bedre med Linux er vel omtrent lik null. Virker å være hardware relatert. Klarer du fortsatt å starte Win11 i safe mode? 21 minutes ago, SpaceHog said: Har du prøv å ta ut grafikkortet (RTX 5060 TI) og koble skjermen til hovedkortet, slik at du kun bruker iGPU i CPU (Intel i7 12700k)? Boot normalt. Hvis systemet starter stabilt, kan problemet ligge hos grafikkortet / driver / strøm til grafikkortet . 14 minutes ago, ili said: Har du byttet euro kabel eller koblet det til en annen plass? Ustabil strøm hos deg? 9 minutes ago, Fibonacci said: Går jo alltids an å boote fra en live USB og sjekke om alt er i orden, uten å installere det... 8 minutes ago, Gengar_Geng said: Bygde ny PC i Januar, og har hatt samme problem som dette. Problemet kan være relatert til hovedkort BIOS eller Windows 11. Hovedkort jeg har er Aorus X870E Master med CPU Ryzen 9850X3D, og jeg forventet heller ikke at man skulle ha slike problemer da jeg har relativt ny hardware. Den kortsiktige løsningen for meg var å bruke reset cmos knappen bak på hovedkortet før hver oppstart, på denne måten fikk jeg alltid startet opp PCen. Problemet i mitt tilfelle var Windows 11, Feilkode som lyste på hovedkortet mitt ved hver oppstart (uten cmos reset) var 4d, som betyr «memory training failure». Dette var årsak til at PCen ble stuck i boot etter Aorus logoen i mitt tilfelle. Her er det som var løsningen for meg, jeg måtte vente på Microsoft løste problemet. Jeg har Windows 11 Insider Preview og fikk 26H2 for et par dager siden, og har ikke hatt problemer med oppstart siden. For øyeblikket er Windows på 26H1, og 26H2 er ikke forventet å rulle ut offisielt før sen September eller tidlig Oktober i år. Du har derfor to løsninger, dersom feilen skyldes memory training feil grunnet Windows 11. 1) Skaffe Windows 11 Insider Preview. 2) Vente til høsten 2026 og bruke cmos reset i mellomtiden. Men som sagt, feilen kan skyldes noe annet i ditt tilfelle, for usikker hvor vanlig memory training failure er med DDR4. Du kan feilsøke det med å sjekke varsellys øverst til høyre på hovedkort. Hvis dram (oransje) og cpu (rød) lyser over en lengre periode ved oppstart, så har hovedkortet problem med memory training, hvis ikke, så har nok du dessverre ett annet problem enn det jeg hadde. Men tenkte uansett jeg det kunne være fint å dele, fordi det hørtes veldig likt ut, og kanskje flere har hatt samme feil. Windows 11 har dessverre vært et takras siden lansering, så jeg slenger det i vært fall ut at noen av de feilene du opplever kan være utelukkende forårsaket av Windows 11 og at det derfor kan være utenfor din kontroll 5 minutes ago, kremt said: Ja prøv gjerne live usb. Er veldig enkelt også. Ellers er det vel å gå gjennom 1 og 1 komponent i maskinen. Ta ut absolutt alt som ikke er nødvendig for en minimum av driften. Kjør uten skjermkort, med kun 1 rambrikke, 1 ssd. Prøv flere rambrikker. Men uavhengig av alt dette. Det er mange som seriøst bør vurdere om de skal fortsette med Windows. Det begynner å bli få grunner til å tviholde på dette for mange. Ja, jeg kan fremdeles boote til Safe mode uten at det oppstår noen problemer. Ja, jeg har også byttet strømkabel, uten at det hjalp. Jeg skal holde meg til Windows 11 enn så lenge, dessverre. Ja, jeg har prøvd å kjøre uten GPU, men det virker ikke som om det er GPU som er problemet. Stadig flere ting peker på at det er enten CPU eller hovedkortet som svikter randomly... RAM er det ingen problemer med. Jeg har prøvd både med 1 og 2 brikker, både med 32GB og 64GB. "Veldig enkelt" er ikke et begrep for en noob som meg. :) Så nei, det blir ikke noe Linux her, beklageligvis. Jeg får heller prøve de mange andre rådene som har kommet her. Første steg blir vel å kjøre en clean install av Windows 11... 1
Jalla21 Skrevet 15. april Skrevet 15. april squaddie skrev (6 minutter siden): Ja, jeg kan fremdeles boote til Safe mode uten at det oppstår noen problemer. Da kan du åpne system event log, og finne crash nummer event som ligger i den. Og så google på den, eller skrive den her. Filtrer på "Critical" og "Error" så bør du se de lett. 1
ronron25 Skrevet 15. april Skrevet 15. april (endret) Kan være CPU eller hovedkortet som er problemet. Eller SSD. Endret 15. april av ronron25
kremt Skrevet 15. april Skrevet 15. april 22 minutes ago, squaddie said: noob som meg. :) Så nei, det blir ikke noe Linux her, beklageligvis. Mange linux versjoner kan nok fint installeres av selv bestemor. Klarer du å bygge egen PC klarer du hvertfall å installere Linux. Med mindre du har en del spesifikke programmer du trenger Windows for da. Men likevel vil jeg anbefale at du tester det ut, om ikke bare for erfaringen. Det er enormt mange som dykker inn i Linux verden nå og det er ikke uten grunn. Hvis du vil prøve en grei Linux versjon som ligner på Windows utseende kan du prøve Mint Cinnamon. Svært lett å laste ned og installere, bare å følge anvsiningen.
squaddie Skrevet 15. april Forfatter Skrevet 15. april Hvordan får jeg event viewer logg til å displayes her? Her er iallfall evtx filen. finner dere not ut av den? Hvis alt annet failer, så får jeg prøve Linux, men akkurat nå, så får jeg heller la være. eventlog.evtx
Fatninja Skrevet 16. april Skrevet 16. april 59 minutes ago, squaddie said: Hvordan får jeg event viewer logg til å displayes her? Her er iallfall evtx filen. finner dere not ut av den? Hvis alt annet failer, så får jeg prøve Linux, men akkurat nå, så får jeg heller la være. eventlog.evtx 1.07 MB · 0 downloads Her er fra Claude, jeg gikk tom for daglige meldinger, så det er det jeg fikk til så langt: .evtx is a Windows Event Log binary format. I'll parse it with Python. Ran 15 commands Ran 15 commands Here's a full breakdown of what the event log reveals. This system (DESKTOP-P7D1IU4, Gigabyte Z690 GAMING X DDR4) has several serious problems: 🔴 Critical: Multiple BSODs (Blue Screens of Death) Stop 0x00000101 — CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT CPU core #19 stopped responding to clock interrupts. This typically means an overclocking instability, failing CPU, or a bad BIOS/firmware setting. Parameters confirm core timeout: (0xa, 0x0, 0xffffcc80137c2180, 0x13) A minidump was saved: C:\WINDOWS\Minidump\012726-10968-01.dmp Stop 0x00000044 — MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS A disk/storage driver tried to complete the same I/O request twice, pointing to a faulty or buggy storage driver affecting \Device\HarddiskVolume3 (your C: system drive). Stop 0x00000052 (related to NTFS/filesystem) Also involving \Device\HarddiskVolume3. 🔴 Critical: NTFS Filesystem Corruption NTFS corruption events appeared across three drives: G: drive — by far the worst, with ~168 events including a confirmed Bad FRS (File Record Segment) — the Master File Table has a corrupted file record at reference 0x1000000000000. The system logged: "The Master File Table contains a corrupted file record. The name of the file is unable to determine." F: drive — 5 events H: drive — 2 events This is real, on-disk corruption. Files on G: may already be lost or unreadable. 🟠 Serious: 150 HAL (Hardware Abstraction Layer) Events An unusually high 150 firmware-level hardware events were logged. These are linked to: BIOS firmware F24 (most events) and F33 (newer, after a BIOS update) Status tagged as "Under Observation - More Data Needed" — Windows detected hardware behavior anomalies but couldn't conclusively categorize them yet 10 WHEABootErrorCount entries (hardware errors detected at boot) 4 WHEA (Windows Hardware Error Architecture) events — these are actual CPU/chipset/PCIe hardware fault reports 🟡 Audio Controller Failures 156 occurrences of "Audio Controller initialization failed." from the PaeDSPUSB provider — a USB audio device is repeatedly failing to initialize. Likely a faulty USB audio adapter or driver conflict. What to Do Immediately: Back up G: drive right now — it has active MFT corruption Run chkdsk G: /f /r (and F:, H:) from an elevated command prompt or recovery mode For the BSODs: 3. If you're overclocking (XMP/EXPO RAM profile, CPU OC), disable it — the 0x101 CLOCK_WATCHDOG is a classic overclock instability sign 4. Update to the latest BIOS (looks like you went from F24 → F33, which is good — stay current) 5. Run Windows Memory Diagnostic or MemTest86 — bad RAM can cause all of these symptoms simultaneously For the storage driver crash: 6. Check for storage controller driver updates (Intel RST or AMD SATA drivers) 7. Run CrystalDiskInfo to check S.M.A.R.T. health on all drives 1 1
vortex Skrevet 16. april Skrevet 16. april 7 hours ago, squaddie said: Ja, jeg kan legge ut loggen, men hvilken logg er det dere trenger/sikter til? Jeg har ingen eldre NVMEe, men jeg noen eldre SSD SATA. Skal jeg disconnecte begge mine 2x M.2 da? En annen ting til, så har selve bluescreen sluttet å forekomme i det siste, når jeg tenker meg om. Nå krasjer bare pc'en før jeg rekker å reagere, for å si det slik... Den stopper opp i 2-3 sekunder også krasjer den, før den går i samme repeatmodus som nevnt i åpningsinnlegget. Tusen takk for at dere forsøker å hjelpe en i nød her! Virkelig. Følg instruksjonene som Fatninja postet fra AI sammendraget Siden du kjørte memtest i 7-8 timer kan muligens det ikke være nok? Som du kan se av AI analysen så har du feil med flere ting på systemet, men det som peker seg ut er SSD feil, prøv med en eldre SATA SSD, plukk ut alle de andre, gjør en fresh install på den gamle du setter inn
Thor. Skrevet 16. april Skrevet 16. april 18 minutes ago, vortex said: Som du kan se av AI analysen så har du feil med flere ting på systemet, men det som peker seg ut er SSD feil, prøv med en eldre SATA SSD, plukk ut alle de andre, gjør en fresh install på den gamle du setter inn Kan også være BSOD og avbrudd som har laget alle feilene i filsystemet. Men den MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS burde undersøkes nærmere hvis den er gjentakende. Jeg hadde kanskje sett på CPU feilene. Er det gjort endringer i BIOS kan det være lurt å nullstille denne slik at eventuell overklokking/turbo blir tilbakestilt. Anbefaler å laste ned kritiske drivere fra hovedkortets nedlastings-side. TS har ikke sagt hvilket hovedkort men fra loggen så er det kanskje Gigabyte Z690 GAMING X DDR4. Hvis det stemmer, last ned følgende drivere og installer: Intel INF installation Versjon: 10.1.19198.8339 Intel Serial I/O driver Versjon: 30.100.2221.20 Intel Management Engine Firmware Versjon: 2232.71.59.0 https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z690-GAMING-X-DDR4-rev-10/support Kan også være aktuelt å undersøke om det er en windows oppdatering som er årsaken hvis problemene oppstod plutselig. Hvor lenge får du brukt PC-en før den krasjer/ikke responderer?
sedsberg Skrevet 16. april Skrevet 16. april 12700K har en bug i microkoden fra fabrikk. Sørg for å oppdatere til siste BIOS-versjon. Det er også mye problemer med varme på disse. Samt at hvis du har kjørt veldig lenge på gammel BIOS-versjon kan CPU-en ha blitt degradert pga. nevnte problemer. Problemet er størst på 13- og 14-gen men er også tilstede på 12-gen. Har du sjekket temperatur på CPU? Ingen kjerner som skiller seg nevneverdig ut? Denne CPU-en har store problemer med varmeoverføring til kjøler. Så nesten uansett hvor god kjøler du har så kan du få alt for høye temperaturer. Det er laget en egen festebrakett til disse CPU-ene nettopp pga. dette. Den originale bøyer CPU så det ikke blir kontakt midt på CPU, hvor den blir varmest. Temperatur kan du sjekke med å kjøre Prime95 torture-test med "small FFTs". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå