Gå til innhold

Server os til min bruk.


Anbefalte innlegg

Nå som min tidligere trofaste windows server 2008 r2 maskin tok kveld, skal jeg sette sammen en av noe gamle deler jeg har.

 

2,8Ghz quad core

8gb ddr3 ram

 

Jeg vil bruke serveren til :

 

-Fildeling lokalt i nettet

-Nedlastning av torrents

-Webserver. (5-10 wordpress sider)

-FTP

-En minecraft bukkit server

-Og alt jeg ellers kan finne på at jeg vil prøve på.

 

Etter det jeg skjønner er Linux i bunn veien å gå. Men mine linux kunnskaper er lik null, niks og nada.

 

Jeg har også 2 maskiner til med 4-12gb ram og dual core prosessorer. Kanskje jeg kan bruke disse også, for å lage ett "cluster" eller hva det heter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdert VMware (f.eks. ESXi) så du slipper å bli oppgitt/frustrert (og kanskje gir opp) over hvor mye nytt du må lære deg?

Hvis noe av det må fungere ganske kjapt så kan du f.eks. la det begynne i et OS du er vandt med, og så kan heller ting etterhvert (mindre viktige ting) bli kjørt i eksempelvis CentOS eller Debian (evt. noe mer cutting edge hvis mellomnavnet ditt er Danger).

Lenke til kommentar

Vurdert VMware (f.eks. ESXi) så du slipper å bli oppgitt/frustrert (og kanskje gir opp) over hvor mye nytt du må lære deg?

Hvis noe av det må fungere ganske kjapt så kan du f.eks. la det begynne i et OS du er vandt med, og så kan heller ting etterhvert (mindre viktige ting) bli kjørt i eksempelvis CentOS eller Debian (evt. noe mer cutting edge hvis mellomnavnet ditt er Danger).

 

Vmvare koster endel kroner etter det jeg ser ?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er ESXi nokså sær når det kommer til hardware, og du vil trolige slite på en server bestående av deler funnet her og der.

 

Er ikke Linux servere noe du har veldig peil på, ville jeg vel startet med å installere Windows server på den nye serveren.

Så hadde jeg brukt VmWare Workstation (koster noen kroner), men VmWare Server er gratis, til å lage virtuelle servere for du ulike delene du ønsket. Da kan du blande Linux og Windows om hverandre.

 

8 GB RAM kan bli i minste laget, men det kan funke.

Lenke til kommentar

Etter det lille jeg har brukt windows server 2008 r2 så vet jeg at det meste av tjenester jeg vil bruke den til er "klikk og bruk". Microsoft har også gjort en utmerket jobb med failover cluster funksjonene som jeg har tenkt å prøve meg på, da med 4 noder og 2 filservere. For å se hvordan dette går.:)

Lenke til kommentar

Sålenge du har et intel nettverkskort så skal du ha veldig sær hardware for at ESXi ikke vil kjøre på den out of the box.

Ellers så kan du få tweaket ESXi fra konsollen under install til installere samt kjøre på omtrent hva det skulle være om den mener noe hardware ikke er støttet.

 

Har kjørt ESXi på "alt" fra 499kroners atom hk, 1500kroners jalla elkjøp laptops, gaming/workstation stasjonære til diverse servere, aldri opplevd ikke få kjøre ESXi utover litt knoting på drivere om ikke intel nettverkskort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser på mange av de forskjellige postene du har på forumet at du skal gjøre mye rart med serveren din, og at du leter etter mange råd og tips. Min erfaring med denne typen prosjekter er at man fort opplever at det er utrolig mange detaljer du må tenke på. Mitt aller beste tips er dermed KISS(keep it simple, stupid). Dersom du biter over altfor mange nye konsepter og oppgaver vil du fort blir litt lei og utbrent når du støter på de utallige utfordringene du kommer til å møte. Hvertfall dersom du kun har begrenset antall timer på kveldstid å leke deg på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Personlig kjører jeg på 'XP Pro SP2 x64' på femte problemfrie året.

 

Den er satt opp som router, NAS, USB deling, CD/DVD-brenner, WWW server, FTP server, backup, torrents og diverse andre småtterier..

 

Det geniale med windows er jo ett par ting:

-Veldig vant/bra grensesnitt

-Greit med drivere og enkelt ikke minst

-Som regel finnes det til Windows som finnes til Linux.

 

Ligger i vurderinga på å bytte til 2k8r2, men den er så snill, god og lettstellt...:-)

Eneste gangene den henger seg, er når HDene går i pause...(da tar det 5 sek før han våkner)

Tror jeg blir nødt til å vente og se når den dør....

 

OG JA! Jeg vet jeg høres ut som en M$-fanboy nå....og er vel på en måte det...

Samtidig har jeg alltid likt Linux, men med mine begrensede kunnskaper,

havnet jeg ALLTID i ett eller annet dilemma, som jeg ALDRI klarte å fikse,

og klarte jeg det, ble det ofte to nye problemer.....

Hvis du er VELDIG villig til å lære noe nytt, Kjør på med Linux...

Hvis du har VELDIG lyst til å bruke noe du allerede kan, Kjør Windows

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...