Gå til innhold

Macro og dybdeskarphet.


Anbefalte innlegg

I dag prøvde jeg litt på macro foto. Med D7000 og Tamron 90mm. Og det blir det mye fikling med. samme hva en blender ned til så er skarpheten begrenset.

Liten dybdeskarphet er ikke noe for meg. Jeg ønsker å ha mere i fokus. Sånn som øye mitt ser det. Jeg vil ha minst mulig grums/uskarphet i bildet.

Finnes det da en kamera/objektiv kombinasjon som gir stor dybdeskarphet?

Jeg antar at man må ha et kamera med liten sensor?

Eller finnes det andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten blender gir mer dybdeskarphet, men også mer diffraksjon.

For litt mer dybdeskarphet kan du prøve å fokusere på litt lenger avstand og croppe inn - ellers er det liten blender som gjelder.

 

Det viktige for dybdeskarpheten på selve motivet er her forstørrelse og blendertall - brennvidde betyr ikke så mye, så lenge det er samme utsnitt - så går fokusavstand og brennvidde "opp i opp" og gir samme dybdeskarphet på samme blendertall.

 

Hvis det er et statisk motiv kan du eventuelt prøve flere skudd med forskjellig fokus og fokus-stacking?

Lenke til kommentar

Liten blender gir mer dybdeskarphet, men også mer diffraksjon.

For litt mer dybdeskarphet kan du prøve å fokusere på litt lenger avstand og croppe inn - ellers er det liten blender som gjelder.

 

Det viktige for dybdeskarpheten på selve motivet er her forstørrelse og blendertall - brennvidde betyr ikke så mye, så lenge det er samme utsnitt - så går fokusavstand og brennvidde "opp i opp" og gir samme dybdeskarphet på samme blendertall.

 

Hvis det er et statisk motiv kan du eventuelt prøve flere skudd med forskjellig fokus og fokus-stacking?

 

Samme hva jeg prøver av dette, så blir det for snaut. Jeg er ute etter en dybdeskarphet som video kameraer gir. Der jeg kan se hva som er bak. Så som mitt øye gjør.

Jeg får langt mere i fokus med et video kamera. Noe jeg antar har med størrelsen på bildebrikken å gjøre.

Lenke til kommentar

... Jeg ønsker å ha mere i fokus. Sånn som øye mitt ser det. ...

 

Makro er IKKE sånn som øyet ditt ser ting. Tro meg, vi ville slitt fælt hvis synet vårt sånn som makrofoto er...

 

Gjør som Trondster, blend kraftig ned. Det skulle kanskje kunne gi den en centimeter eller to dybdeskarphet. Makro er artig, men krevende.

 

Det ligger en god guide over tre kapitler her på Akam. Skrevet av Carsten Arnholm. Les den, den gir et godt innblikk.

 

 

 

Lenke til kommentar

Samme hva jeg prøver av dette, så blir det for snaut. Jeg er ute etter en dybdeskarphet som video kameraer gir. Der jeg kan se hva som er bak. Så som mitt øye gjør.

Jeg får langt mere i fokus med et video kamera. Noe jeg antar har med størrelsen på bildebrikken å gjøre.

Sånn øyet ditt ser er at du fokuserer på avstand og cropper kraftig inn - du klarer ikke fokusere så et frimerke på 2x3 cm fyller synsfeltet (prøv!). Hold en avisforside på siden og ta den så nærme du kan fokusere med øynene. Synsfeltet ditt er hele avissiden? Nettopp mitt poeng. ;)

 

Videokameraer har liten sensor og lav brennvidde, og dermed mindre blenderåpning - og mer dybdeskarphet. De fokuserer på lenger avstand på liten blender og "cropper inn" med den lille sensoren sin.

 

Blend ned. :) (Og/eller crop inn på lenger fokusavstand)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Sånn øyet ditt ser er at du fokuserer på avstand og cropper kraftig inn - du klarer ikke fokusere så et frimerke på 2x3 cm fyller synsfeltet (prøv!). Hold en avisforside på siden og ta den så nærme du kan fokusere med øynene. Synsfeltet ditt er hele avissiden? Nettopp mitt poeng. ;)

 

Videokameraer har liten sensor og lav brennvidde, og dermed mindre blenderåpning - og mer dybdeskarphet. De fokuserer på lenger avstand på liten blender og "cropper inn" med den lille sensoren sin.

 

Blend ned. :)

 

Jeg har blendet kraftig ned, uten noen hjelp. Fokuserer jeg på lengre avstand, ser jeg ikke hva jeg driver med. Et annet problem er at ting rører på seg. Så som i dag så var det vind. Men det er kanskje et annet problem. At macro er krevende, stemmer ganske så bra ;-)

Det jeg ønsker er å forenkle det litt.

Lenke til kommentar

Skyt med stativ og liveview (forstørret) på lenger avstand - så kan du croppe inn og få mer dybdeskarphet - og du ser "hva som skjer". :)

 

Ja liveview kan jo sikkert være noe. Har aldri brukt det. Da må vi ha briller :) . Ja jeg får prøve på dette da. Men for mye styr og mikk hater jeg. Men man kan vel ikke få i pose og sekk heller. Ellers skulle man hatt en vribar skjerm. Så en kunne sett i riktig vinkel, uten å legge seg flat. :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Dersom du er interessert i å teste ut fokus-stacking, kan du jo gå inn her og se:http://www.photomacrography.net . Der kan du jo se om det er det uttrykket du er ute etter å oppnå med dine bilder. Imidlertid er dette en utrolig krevende måte å ta bilder på hvis du skal dra det til et slik nivå. Jeg er litt usikker på 90mm, men min 105mm endrer også brennvidde når man endrer fokusavstand. Da er du avhengig av å flytte kameraet mellom hver eksponering, dvs. veldig små avstander med fokusrail..

Lenke til kommentar

Nei focus-stacking er ukjent for meg. Men nå prøvde jeg med stativ og liveview. Det gikk litt bedre. Men jeg måtte bruke kabel utløser. Å trykke ned for hånd ble litt ustabilt. Å ta bilde av et insekt på denne måten, ender vel opp med at insektet har reist for lenge siden? Men det går vel greit til blomster og sånt.

Og skal man croppe ned etterpå, så er det vel best med flest mulig pixler?

Jeg får ta meg en tur ut i morgen å prøve.

Lenke til kommentar

I tillegg til stativ, snor-/fjernutløser og live view, kan du også låse speilet (mups) for å unngå at det slamrer. OBS! det blåser alltid nå du skal ta makrobilder, du må være tålmodig.

 

Ja vi får se hvor langt tålmodigheten strekker :). Men har man fått et resultat man er fornøyd med, så er det moro. Ja jeg får prøve mups også. Skal også se på det med blits etter hvert også. Takker for alle tips så langt. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil si meg enig med mange av tipsene ovenfor.

 

Det viktigste ("take-home-messages") synes jeg er følgende:

 

-Tålamot :)

-Stativ

-Live-view med manuell fokus

-Fjernutløser (eller timer) evt. også mirror lock-up

-Husk å skru av eventuelle bildestabiliseringsmekanismer når du bruker stativ! (jeg har selv glemt denne ørten ganger)

 

Jeg vil anbefale å begynne med blomster, sånn for å bli kjent med utstyret, så du kan ta teknisk gode bilder hurtig. Når du kan bruke det hurtig, og få gode resultater, er det ikke så ille å ta bilde av insekter. :)

Lenke til kommentar

Ja tipsene virket de. :) Men ikke helt den effekten jeg er ute etter. Det var vind i dag og det gjorde det litt vanskelig + en haug med mygg. Men jeg fikk noen greie bilder.

Jeg prøvde på litt avstand men når objektet er så lite så blir det ikke mye igjen av bilde til slutt.

Når det nevnes avstand, hva menes da med det? 50cm eller 1 meter, eller kortere?

Jeg tok bilder av noen små blomster, de var ca 10mm i diameter. Da måtte jeg gå ganske nærme, ca 15 cm.

Ellers så jeg ikke så mye til effekten av trangere blender. Men dette må det nok øves langt mere på. Lett var det ikke. Bare vinden blir borte og mygg midlet er på, så går det nok lettere.

Jeg fikk et langt bedre resultat med liveview og stativ. Brukte også mup. Når planten rørte på seg, så så jeg et etterslep i bildet på skjermen. Fokus var meget følsom. Det skulle ikke mye til før det var ute av focus. Neste blir vel å prøve med blits også. Er det best med full manuell kontroll på slikt? Jeg brukte mest A prioritet. Ellers merket jeg det var viktig å ha alt støtt og stødig. Jeg måtte skarpe opp ved redigering, ellers ble det dårlig. Kom også over noen insekter, men de stakk lenge før jeg fikk trykket på utløseren. Til og med en treig tordivel ble en utfordring. :) Men resultatet ble langt bedre enn tidligere bilder. :)

Lenke til kommentar

Med blits, så gå over i M-modus - still passende ISO, blender og lukker selv, så du får passe med bakgrunnslys, og la så blitsen lyse "passe" opp. Anbefaler sterkt å bruke trådløs trigger - det har du jo innebygd i D7000'en. :)

 

Uten blits er derimot A helt toppers.

 

Bruk manuell fokus om mulig - autofokus funker ikke så bra på makro-avstander. Enten juster fokus manuelt eller flytt kameraet fram og tilbake.

 

Og nei - det skal ingen ting før det er ute av fokus - sånn er det i søkeren også. :)

 

 

Og ad dybdeskarphet med mindre blender - prøv på et stativ og et motiv som ikke rører seg. Sett manuell fokus så fokusplanet ikke flytter seg, og ta en serie bilder helt fra full blender til minste blender. Kikk hvor du synes det er nok dybdeskarphet og hvor du synes det eventuelt begynner å bli litt "soft" på grunn av diffraksjon på små blendere.

Lenke til kommentar

Min løsning på fokusdybde er kraftig blits med softbox og f/22 på makroobjektivet.

 

Når jeg skal nærmest mulig, fokuserer jeg manuelt helt til nærgrensen, og så flytter jeg kameraet så nær at det ser skarpt ut. Beveger så kameraet forsiktig frem og tilbake noen millimetere og ser hvordan motivet går inn og ut av fokus, og tar bildet på feeligen når det ser ut til å være i fokus. Tar som regel flere bilder, til minst ett av dem sitter perfekt. For skarpere bilder er det f/16 som brukes, for større fokusdybde helt ned i f/22.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...