Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har mor plikt til å opplyse barnefaren om graviditet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den testen kan ikke tas før uke 17 da det ikke vil vises på ultralydbildet tidligere. så om det stemmer med tiden dere sist hadde sex og at du da tror du er far så tar du kontakt med nav allerede nå og forteller det du vet.

lykke til. må beklage på vegne av kvinner med vett i hodet at du måtte komme ut for ett egoistisk fjols som ikke skjønner at barna trenger begge sine foreldre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Forstår ikke helt hva du mener, men en mann har samværsrett. Rettighetene er dog dårligere for menn, men så en sak der det skal bli enklere for menn å få delt delt bosted. Det betyr egentlig at man tar avgjørelser i fellesskap, men i praksis så er det ofte når man har 50-50 fordeling.

 

Edit; Må vel vise til denne så ingen kverulerer på at delt bosted ikke er det samme som 50-50.

https://www.nav.no/418663/bidrag-n%C3%A5r-barnet-har-delt-bosted

"Delt bosted er ikke det samme som at barnet har samvær med hver av foreldrene halvparten av tiden. Delt bosted innebærer at de større avgjørelser om barnets dagligliv tas av foreldrene i fellesskap"

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Å oppgi "Far ukjent" vil vel være dokumentforfalskning om man vet hvem faren er?

Ja det er det, og ifølge loven skal hun oppgi barnefaren, men hun kan ikke bli straffet om hun velger å oppgi far

 

Hei.

 

Har havnet i en litt kinkig situasjon som er totalt uavklart. Hadde en kjæreste det ble slutt med for snart 3 mnd. siden (midten av mars).

 

Etter det har kontakten vært litt så som så. For omtrent 3 uker siden fikk jeg vite av henne at det var noe veldig viktig hun måtte fortelle om seg.. men hun kunne absolutt ikke fortelle dette på tlf. Vi bor på hver vår kan av landet, og det er av den grunn vanskelig å bare stikke over for en kopp kaffe.

 

I hvertfall, via noen felles bekjente har det etterhvert kommet for dagen at hun er gravid. Det store spm. nå er om jeg kan være faren. Pratet med moren hennes, som sa at jeg ikke er det. Dessverre har hu jenta hadde diverse psykiske problemer, og jeg vet faktisk ikke hvor mye hun har fortalt sin egen mor.

 

Fikk en SMS i stad hvor det står: " men tilfelle er jo ikke det at jeg har noen ny mann, venn eller kjæreste.. Er en grunn for at jeg måtte prate med deg, og treffe deg.. "

 

Dessverre klarte jeg å beskylde henne for å lyve.. noe som kanskje var litt feil, men ikke helt ubegrunnet heller da hun ofte kommer med litt forskjellige historier hver gang vi snakker om noe..

 

Så dette får meg jo igjen til å lure.

 

Det jeg vil spørre om er om jenter har noen som helst plikt til å opplyse den potensielle barnefaren om at han kan bli pappa? Eller om det er helt fritt for jenta om de vil si noe som helst?

 

Anonym poster: a15f68f008dda44a0e4f8c85c77203df

 

 

Hei.

Trådstarter her igjen.

 

Takk så mye for svar smile.png

 

Har prøvd å følge utviklingen litt i fra siden.

 

Sendte en del SMS med x'en, sa at hun skyldte meg et svar om hvorvidt jeg var far eller ikke. Etter noen sinte SMS fra henne så avkreftet hun dette, i to SMS.

 

I den ene står det følgende: " Jeg ville treffe deg for å fortelle deg at jeg var gravid og hvem faren er, det er IKKE deg"

 

Greit nok.. før hun sender denne: "Som jeg skrev over er selvføgelig ikke du far til barnet som bare er ute etter å etterforske mitt liv og finne opp løgner"

 

Dette får meg til å lure litt på om hun bare ikke vil at jeg skal være faren fordi jeg tok henne å lyve. Har i ettertid funnet ut at hun har løyet ganske heftig om flere ting, uten at disse har større betydning for denne saken. Tror snart ikke på et ord av det hun sier.

 

Uansett. Det jeg lurer på om noen vet noe om:

 

Fikk vite av en felles bekjent at hun har vært til ultralydundersøkelse for leppespalte hos fosteret nå nylig (datoen stod oppført). Leste inne på sidene til Statlig Spesialpedagogisk Tjeneste at dette er en kontroll som vanligvis tilbys når foster er fra 17 - 20 uker på vei.

 

Så spm. er: Hender det noen ganger at denne undersøkelsen gjennomføres når fosteret er enda yngre? Eller er 17. uke den tidligste muligheten?

 

For hvis så er tilfellet, så er det med stor sansynlighet jeg som er faren. Er ganske sikker på at jeg blir nødt til å kreve farskapstest.

 

Har på følelsen at dette kan bli en ganske stygg affære, for har hørt rykte om at hun har sagt at en annen er far. Kanskje hun mener dette, og at hun har vært utro, så farskapstest blir eneste løsning uansett.

 

Håper på litt svar smile.pngAnonym poster: a15f68f008dda44a0e4f8c85c77203df

 

Hei

Jeg har vært igjennom en ganske lignende sak. Du finner mye info om dette i Barneloven.

Det jeg vil råde deg til uansett er å ikke gjøre noe for å hisse opp stemningen. 

Gå til en advokat og be den hjelpe deg med å begjære en DNA test. 

 

Dersom hun oppgir "far ukjent" vil det offentlige gripe inn

§ 5.Ansvaret for det offentlege for å få fastsett foreldreskap

Dersom barnet korkje har far eller medmor i samsvar med reglane i §§ 3 og 4, skal det offentlege ta seg av å få fastsett kven som er faren eller medmora, jf. kapittel 3 og 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...