Gå til innhold

[Løst] Mister nettverks tilgangen, når en anden pc logger på:(


Anbefalte innlegg

kjøpte nylig en ny stasjonær pc, med et Asus pce-ac66 nettverks kort.

Alt funket fint i begynnelsen men så begynte det og oppstå problemer.

Vist noen andre kobler seg på nettet (en laptop) så mister vi begge tilgangen til nettet. ("ingen Nettverks tilgang") feilsøkinga er ubrukelig, og ber oss bare om å kutte strømmen til ruteren. Noe som hjelper i noen minutter.

i begynnelsen trodde vi at det var en ip adresse konflikt. men jeg forstår det slik at det er en egen feilmelding får det, som vi ikke har fått.

vett ikke hva annet av informasjon jeg kan gi...

(Mens jeg skriver dette (3 dager etter at problemet oppsto) så beggyner nettet og bare vare i 5 min. selv om laptopen som jeg krasjer med er lokket (laptop)

 

Hadde satt stor pris på litt hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en IP-adresse-konflikt selv om du ikke får feilmelding om dette.

 

På en av maskinene, gå til start -> cmd og skriv følgende i den svarte boksen

 

ipconfig /release

enter

 

deretter

ipconfig /renew

enter

 

se om det hjelper

Lenke til kommentar

Hei.

 

Prøv å start alle pc'ne med f.eks. en Ubuntu Live CD (eller USB stick). Skjer det fortsatt da har du utelukket at det er feil i Windows. Da er det kanskje routeren. Skjer det ikke, så vil problemet kanskje være driver problematikk i Windows.

 

Bjørn

Lenke til kommentar

Jeg ville installert et nettverksanalyseprogram, f.eks dette:

http://www.jdsu.com/en-us/Test-and-Measurement/Products/a-z-product-list/Pages/network-analyzer-software-standard-edition-free-j6838a.aspx

 

Start det på en maskin som oppfører jeg bra, deretter fyre opp den andre maskinen og fange opp datatrafikken. Deretter vil analysen vise deg hvilke feil som dukker opp på nettet ditt.

Mulig du forstår problemet rett ut fra hva anlysen vier deg, hvis ikke publiserer du de her. :)

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint hvis du kan komme med opplysninger om hvordan nettverket er satt opp.

Hvilken ISP har du? Og hvilket modem og router har de levert?

Har du satt opp en router eller trådløst tilgangspunkt i etterkant av mottatt utstyr, og i tilfelle hvordan?

 

I mange tilfeller kan det være så enkelt som en konflikt mellom utstyret du har mottatt fra ISP og utstyret du i et ev tilfelle har valgt å installere på nettverket ditt.

 

Har du f.eks. modem og router fra ISP og har selv utstyrt nettverket med en router som tar seg av lignende arbeid kan du ha en konflikt. Flere DHCP-servere og flere NAT-punkter er noe som sjelden fungerer ut av boksen.

Det du i dette tilfellet kan gjøre er å sette utstyret fra ISP som passivt og foreta all form for routing vha ditt eget utstyr,

eller velge å sette ditt eget utstyr i en form for bridge mode(utstyrsavhengig kan du ha flere muligheter, spør gjerne her for korrekt oppsettsmode) - det kan sies å kun fungere som en switch/trådløst aksesspunkt.

Lenke til kommentar

For å unngå mange poster med oppfølgingsspørsmål kan det være lurt å gi info om operativsystem på pc1, pc2 osv, samt type router.

 

Siden det virker som om det tar litt tid før utkobling skjer kunne det muligens hvert hijacket dns og oppstart av dns-service på ny (win 8?) maskin ?

 

Evt at ny? router og ny maskin switcher til ipv6, mens gamle maskiner (xp/vista?) har dette disablet ?

 

Om den nye maskinen kjører opp en dhcp-tjeneste er det ikke alltid ip-konflikt-melding kommer opp tror jeg. Har opplevd at at jeg får bare "ingen internett-kobling" når jeg glemmer å slå av dhcp på en server jeg har på lokalnettet mitt.

Lenke til kommentar

Sjekk på leverandøren av ruteren sine nettsider om det er kome ny firmware, om så, oppdater.

 

I og med at det er ein ny PC, vil det sei at den kom med Windows8? eller Windows7?

 

Input i CMD

netsh winsock reset catalog
netsh int ip reset reset.log hit
shutdown -r

Var dette forståeleg...?

 

Du eller andre har ikkje konfigurert noko på ruteren den siste tida?

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om nettverkskoblingen din. Kabel, Trådløs ? Vet det er mange trådløse routere som tuller med internett-tilgang når PCer med flere typer Windows kobler opp til den samtidig. En PC fungerer fint, to eller flere ikke. Kan hende trenger du ny firmware i routeren ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Når ingenting fungerer, stiller man til slutt toskete spørsmål.

Er routeren satt opp med begrensninger på hvor mange trådløse oppkoblinger som kan gjelde samtidig?

Lenke til kommentar

Dersom en eller begge to kjører et torrent program og har mange filer på opp/nedlasting med tilsammen flere connections enn det routeren din takler så vil den knele..

 

Min gamle jensen router knelte med mer enn 30-50 connections, konstant plage ved torrents.

 

Hvilken router har du?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om kansje Routeren din er problemet. Dette er veldig synsing men om 2 av pc.ene har n protokoll og en kjører ac. eller om de har 3 forsjellige, f.eks. g/n/ac. og routeren har begrensninger i forhold til max forsjellige protokoller samtidig. Bare en tanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...