Gå til innhold

Ny hjemmeserver. Hyper-V. Filserver, mediaserver, mm kr 8000-13000


Anbefalte innlegg

 

Ja det er det. Eneste ulempen er at Asus P8C WS er et arbeidsstasjonskort og således ikke støtter KVM over IP/IPMI. Å ha dette på en server er greitt, da det gir tilgang til å restarte en server som henger eksternt, samt at man kan overvåke hva som skjer i oppstarten. Erfaringsmessig så stoler jeg også litt mer på Supermicro sine serverkort enn Asus sine. Personlig ville jeg heller kjøpt Supermicro sitt mATX kort - selv om det er noe dyrere. mATX holder også godt i en server. Det er sjelden bruk for mer en 2 stk x8 PCIe utganger - da får man fint plass til kontrollere for 16 harddisker (2 x 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Beklager for dårlig med oppdateringer for min side i denne tråden, det har blitt mye jobb i det siste. Takker for hjelpen så langt!

 

Jeg har nå kjøpt, mottatt og montert følgene deler:

 

4 x KINGSTON ValueRam/ 8GB 1333MHz DDR3

ASUS P8C WS, Socket-1155

Intel® Xeon® Processor E3-1240V2

5 x WD 3TB RED NAS HDD

1 x WD Caviar Black 1TB 7200RPM (OS disk)

1 x CX 750 W Modular (jeg vet dette er overkill, men denne fikk jeg for 500kr)

1 x Cooler Master: HAF X Fulltower (God plass her ja ) :)

 

Jeg gikk på en liten smell her, kanskje noen ser noe som mangler? (Jeg har skjerm, tastatur, mus og software)

 

 

 

ASUS P8C WS har riktignok DVI utgang, men det er ikke noe GPU på kortet. E3-1240V2 har desverre heller ikke noe GPU brikke... Derfor ble det dårlig med skjermbilde :hm: . Heldigvis hadde jeg et gammelt 8600 GTS kort liggende, som fungerer som en temp løsning! Jeg kommer nok til å kjøpe meg et billig vifteløst kort etterhvert.

 

 

Maskinen er nå satt opp med Windows Server 2012 Datacenter. Tror det tok ca 5 min å installere dette via USB 3.0 minnepinne :green:

 

Lengre har jeg ikke kommet! Oppsett vil nok ta litt tid, da jeg er ganske fersk på ws2012!

Endret av Nerd82
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Har nå brukt systemet mitt i noen uker og har et par spørsmål.

 

WS2012 og hyper-v fungerer fint til mitt bruk. Hovedkortet mitt ASUS P8C WS, har som kjent Intel rapid storage technology og er satt opp med raid5 5x3TB WD NAS og 1 x WD Caviar Black 1TB 7200RPM (OS disk).

 

En utfordring jeg har med dette systemet er: Når jeg overfører filer til raid5 arrayet samtidig som man feks streamer en film fra samme array stopper filmen opp. Man får så og si ikke lest fra raidet så lenge overføringen pågår.

 

Lesehastingheter er målt til godt over 400Mb/s. Skrivehastingheten er som kjent ikke allverden for et raid5 oppsett som dette. Den ligger vel på 20-80 MB/s?

 

Mitt spørsmål. Kan problemer som dette (lav skrivehastighet og tilgang til raid under skriving) løses ved å gå for en dedikert hardware raidkontroller?

 

Bør jeg vurdere en annen løsning enn raid5?

 

Windows server 2012 har også noe som heter storage pool, en slags software raidløsning. Noen som har erfaring med bruk av dette systemet?

 

 

Takker for alle innspill og svar :)

Lenke til kommentar

Hei. Har nå brukt systemet mitt i noen uker og har et par spørsmål.

 

WS2012 og hyper-v fungerer fint til mitt bruk. Hovedkortet mitt ASUS P8C WS, har som kjent Intel rapid storage technology og er satt opp med raid5 5x3TB WD NAS og 1 x WD Caviar Black 1TB 7200RPM (OS disk).

 

En utfordring jeg har med dette systemet er: Når jeg overfører filer til raid5 arrayet samtidig som man feks streamer en film fra samme array stopper filmen opp. Man får så og si ikke lest fra raidet så lenge overføringen pågår.

 

Lesehastingheter er målt til godt over 400Mb/s. Skrivehastingheten er som kjent ikke allverden for et raid5 oppsett som dette. Den ligger vel på 20-80 MB/s?

 

Mitt spørsmål. Kan problemer som dette (lav skrivehastighet og tilgang til raid under skriving) løses ved å gå for en dedikert hardware raidkontroller?

 

Bør jeg vurdere en annen løsning enn raid5?

 

Windows server 2012 har også noe som heter storage pool, en slags software raidløsning. Noen som har erfaring med bruk av dette systemet?

 

 

Takker for alle innspill og svar :)

Jeg kan dessverre ikke svare deg, da jeg er usikker, og faktisk lurer på akkurat det samme :D Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

...

En utfordring jeg har med dette systemet er: Når jeg overfører filer til raid5 arrayet samtidig som man feks streamer en film fra samme array stopper filmen opp. Man får så og si ikke lest fra raidet så lenge overføringen pågår.

 

Lesehastingheter er målt til godt over 400Mb/s. Skrivehastingheten er som kjent ikke allverden for et raid5 oppsett som dette. Den ligger vel på 20-80 MB/s?

...

Bør jeg vurdere en annen løsning enn raid5?

...

 

Selv bruker jeg Windows 8 som host-OS (brukes som HTPC), med Ubuntu Server (12.10) kjørende virtuelt (VirtualBox). Jeg bruker ZFS på den virtuelle serveren, med 5x2TB (WD Green) satt opp i et RAIDZ-array (noe ala raid5). Jeg kjørte en filkopiering (ca. 40 GB) fra den virtuelle serveren til en annen maskin (kablet gigabit nett), og litt etter at jeg satt i gang denne kopieringen satt jeg i gang en skriveoperasjon lokalt på serveren til samme RAIDZ-array (ca. 54 GB). Her er resultatet fra skriveoperasjonen:

$ dd if=/dev/zero of=/tank1/video/ddtest.tmp bs=1M count=50K
51200+0 records in
51200+0 records out
53687091200 bytes (54 GB) copied, 396.506 s, 135 MB/s

Resultatet fra leseoperasjonen ser du nedenfor.

 

Maskinen dette kjører på er en AMD Phenom II X4 (2.7 GHz) med 16 GB DDR3 ECC RAM. Den virtuelle serveren har fått 3 av kjernene og 12 GB RAM tildelt. Diskene bruker SATA-kontaktene på hovedkortet (Asus M4A785TD-V EVO/U3S6).

post-5290-0-95019100-1372318365_thumb.png

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Hei igjen. Takker for innspill @jonny, @Bolson, MariusJS og @ilpostino :)

 

Jeg tror jeg har funnet løsningen på problemet mitt. Jeg har skaffet meg en UPS og koblet server (+rutere og nettverk) til denne. Ved strømbrudd vil UPS ta en kontrollert shutdown. Jeg har videre slått av "windows write-cache buffer flushing" (Noe som bare bør gjøres om man har UPS eller BBU på raid controller).

 

post-135438-0-41620600-1372964154_thumb.jpg

 

Når man har slått av "windows write-cache buffer flushing" er det mulig å aktivere "Write-back cache" på raid controller.

 

post-135438-0-97141800-1372964301_thumb.jpg

 

Her er litt speedtester jeg har kjørt. Som man ser er det selvsagt lav ytelse før raidet er ferdig initialisert. For meg tok dette 3-4 dager totalt. Når dette var ferdig ble det bedre, men skrivehastigheten var fortsatt ikke bra nok. Med "windows write-cache buffer flushing" avslått og "Write-back cache" på controlleren på, ble det straks mye bedre. Nå kan jeg også lese fra disken samtidig som man skriver til disken. (Forsøkt med en 25GB fil. Fikk da 130MB/s til raidet samtidig som jeg leste fra det fra en annen maskin)

 

post-135438-0-09354300-1372964645_thumb.jpg

 

NB: Jeg vil ikke anbefale denne løsningen for maskiner uten UPS.I hvert fall ikke på OS disk. Ved strømbrudd kan man miste data.

Endret av Nerd82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...