Gå til innhold

Ny hjemmeserver. Hyper-V. Filserver, mediaserver, mm kr 8000-13000


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å sette opp en ny server hjemme. Jeg lurte på om det er noen som har erfaringer med hvilken hardware og eventuelt hvilket OS som egner seg best med tanke på stabilitet og bruk av hyper v.

 

Planen er å sette opp en server som skal stå på 24/7. Den skal fungere som filserver, trolig en spillserver ala minecraft/cs, mediaserver ut mot enheter som HTPC, mobil, osv. Jeg tenkte også å kjøre 2-3 streams fra noen overvåkningskamera, men det spørs vel om en server alene kan takle alt dette.

 

Som host OS har jeg sett for meg windows server 2012 (jeg har lisens) eller bare bruke. windows 8 med hyper v. På de virtuelle serverne tenkte jeg å kjøre win7pro64, men er åpen for det meste.

 

Vil jeg ha noe nytte av en SSD som OS disk? Tenkte også å kjøre VPN på en av de virtuelle maskinene og har derfor med et ekstra nettverkskort på listen.

 

Oppsummering: Ønsker fjellstabil hjemmeserver til rundt 8000-13000kr som kan kjøre 2-3 Hyper V virtuelle maskiner. Lagringsplass minst 12 TB

 

Har sett på følgene hardware:

 

Intel Core i5 4570 Haswell kr 1500,-

WD Red 3TB NAS Harddrive x 4 = kr 4200,-

Haswell hovedkort med vga? Kr 1500,-

32gb 1600 Mhz DDR3 ram? Kr 1400,-

Kabinett med god plass og kjøling kr 1500,-

Stille Strømforsyning 600w kr 700,-

Ekstra Nettverkskort kr 500

SSD?

 

Estimert sum 11300

 

NB: Jeg trenger ikke skjerm, tastatus, mus eller programvare.

 

Jeg setter stor pris på innspill uansett hva det måtte være i denne sammenheng. For eksempel om gode erfaringer med et kabinett som passer til servere. Eller innspill om hyper V, valg av OS, bruk av ssd i server, mediaserversoftware osv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe brukt, det er masse value for money å hente inn slik.

 

Se på denne f.eks http://viewitem.eim.ebay.no/HP-DL360-G5-Twin-Quad-Core-Xeon-233Ghz-16GB-RAM-VT-x64-ProLiant-Server-VMware/400483739423/item

 

eller

 

http://viewitem.eim.ebay.no/HP-DL380-G5-Dual-Quad-Core-Xeon-30Ghz-E5450-32GB-RAM-Proliant-Server-VMware/120971168232/item

 

Kun 500 kr i frakt på begge de to, med det budsjette kan du jo kjøpe mange.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe brukt, det er masse value for money å hente inn slik.

 

Se på denne f.eks http://viewitem.eim....0483739423/item

 

eller

 

http://viewitem.eim....0971168232/item

 

Kun 500 kr i frakt på begge de to, med det budsjette kan du jo kjøpe mange.

 

Ikke dum de der, bare ser for meg at de bråker endel mer enn hva man kan tillate å ha stående på et hjemmekontor. Jeg har dessverre ikke eget serverrom og rackskap :cool:

Lenke til kommentar

@Coldice: Jeg er ikke uenig, bare så synd at på Intel plattform er ECC fraværende uten at man går for relativt dyre serverkort. Man må på kort med Cxxx brikesett for å få støtte til dette - og de finnes ikke for Haswell ennå. Eller man kan gå for AM3+ der utvalget er noe bedre.

 

@Nerd82: Jeg ville ventet litt med investeringen pr dato. Så tidlig i Haswell sin periode er det i liten grad lansert hovedkort som egner seg godt for servere. Blant annet er det ikke kommet ut Q87 hovedkort, hvor en del vil ha dual Intel nettverk og bra managment verktøy. Heller ikke hovedkort med Cxxx brikkesett er oppdatert. Jeg sitter derfor også i tenkeboksen med oppgradering av ene serveren hjemme - da jeg gjerne vil ha ECC og managment på den.

 

Jeg ville også se gjennom hva du bruker som OS, Hyper-V er helt greitt i bunnen, selv om jeg liker bedre f.eks Ubuntu med KVM (mindre ressurskrevende). Men på de enkelte VM-er bør man være mer kritisk. Både Minecraft og CS krever langt mindre dedikert ytelse når de kjører på på Linux uten GUI. Samme erfaring har jeg også på Plex, som er en grei løsning for å streame ut video etc.

 

Du kan komme deg ned en del i pris på kabinett - Fraktal Design Define R4 er helt OK som serverkabinett, plass til 8 hardisker (3,5'') pluss to plasser til 2,5'' i tillegg. kan få plass til 3 stk 3,5 i tillegg til dette. Silverstone Raven RV03 har også bra med diskplass - og skal kjøle bra. Minne må du nok regne en 300 kr mer på - prisene har gått opp den siste tida.

 

Til PSU klare du deg med mindre enn 600 Watt - oppsettet ditt vil ikke dra mye mer enn en 150 Watt. Tror mitt med 6 disker og 4 vifter drar ca 170 Watt og da bruker CPU mer enn ca 80 Watt. Personlig ville jeg vurdert Seasonic S12-II 430 Watt, har den i en liten passivt kjølt server og hører ikke serveren i det hele. Må du ha modulær, ja da velger du Seasonic M12-II 520 Watt. Med S12-II sparer du noen kroner her også.

 

Jeg har selv vurdert WD Red når jeg skal oppgradere, men fått kommentarer at funksjonaliteten i disse gjør at de er svært godt egna i dedikerte NAS, men ikke i samme grad i en server. Men prisen er jo akseptabel. Personlig kommer jeg til å bruke Seagate Constellation CS når jeg oppgradere - selv om disse er noe dyrere.

 

Ellers så bråker 2U-servere som det var linket til som oftest noe infernalskt. Jeg har hatt både en 1U og en 2U server hjemme for å gjøre oppsett på. De måtte jeg bare slå av når jeg ikke arbeidet på de.

Lenke til kommentar

Takker for mye gode tilbakemeldinger :)

 

@Bolson: Når det gjelder Haswell, så er ikke dette noe jeg må ha. Finnes det noen rimelige hovedkort med ECC for feks i5-3570 (Socket-LGA1155)?

 

Jeg har ikke erfaring med ECC minne. Ønsket er selvsagt en stabil server, men ikke til hver pris. Har hatt servere som har vært stabil i årevis uten ECC, men de kjørte ikke VMs.

 

@oldis: Fin trån, den skal jeg lese :)

 

@ilpostino: FreeNAS virket interessant, det skal jeg sjekke nærmere.

Lenke til kommentar

Det finnes C202, C204, C206 etc hovedkort i prisleie 1 100 - 1 700 kr som kan være brukbare. Har ikke sjekket de enkelte - men sjekker du på prisguide.no eller prisjakt.no så finner du de aktuelle og kan sjekke egenskaper. Vanlig at disse har støtte for virtualisering, dobbelt NIC, støtte for ECC osv.

 

Prisforskjellen ikke ECC og ECC er for 32 GiB en 200 - 300 kr.

Lenke til kommentar

Kan gi en del pluss i ytelse - kan være en del IO (skriv/les til VM-ene). Men det kan også være at man har begrenset levetid på en SSD i denne sammenhengen. Dog det kan man overvåke.

 

Ellers såg jeg faktisk at Supermicro har listet opp en god del hovedkort med serverbrikkesett for Haswell allerede (C222, C226 etc). Så det er ikke sikkert at en server Haswell ligger langt ute i tid.

 

Om du går for Ivy Brigde er Supermicro X9SCL-F, Xeon E3-1230v2, og to pakker Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz ECC CL9 16GB et valg som gir stabilitet, tilgang på KVM/IPMI etc. Eneste ulempen er mangel på SATA3.

Lenke til kommentar

Kan gi en del pluss i ytelse - kan være en del IO (skriv/les til VM-ene). Men det kan også være at man har begrenset levetid på en SSD i denne sammenhengen. Dog det kan man overvåke.

 

Ellers såg jeg faktisk at Supermicro har listet opp en god del hovedkort med serverbrikkesett for Haswell allerede (C222, C226 etc). Så det er ikke sikkert at en server Haswell ligger langt ute i tid.

 

Om du går for Ivy Brigde er Supermicro X9SCL-F, Xeon E3-1230v2, og to pakker Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz ECC CL9 16GB et valg som gir stabilitet, tilgang på KVM/IPMI etc. Eneste ulempen er mangel på SATA3.

Er vel "bare" å smekke inn et kontrollerkort, det?
Lenke til kommentar

Det ser ut som en god start.

 

Tenkte jeg skulle tipse om at du kan få 1 gratis VMware Esxi lisens til hjemmebruk hos www.vmware.com.

Da har du vmware i bunnen samme som hyper-v. Veldig stabilt i forhold til å ha windows i bunnen.

 

Bruker det selv hjemme, med Sophos (astaro) brannmur installert på vmware maskinen. Der kan du også få 1 gratis hjemmelisens (www.sophos.com), med flere VPN muligheter.

Tar litt tid å sette opp, men du kan gjøre endel flere innstillinger enn på en vanlig router. Du får akkurat den samme programvaren som store bedrifter bruker, utenom noen features som koster.

 

De eneste gangene det har falt ned var når strømmen gikk, kjørt dette i 1,5år på en eldre HP Workstation.

 

Det kan være litt kronglete å finne fram på de sidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...