Gå til innhold

mattips til en som skal opp i vekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du radmager, eller hva skyldig dette ønsket om å gå opp i vekt?

Er radmager kan man trygt si..Fjernet mandlene i høst og ble vanskelig og spise etter det, hadde mistet noen kilo etter operasjonen og mistet enda mer etterpå, klarte og legge på meg igjen rundt juletider, fikk ikke veid meg før til våren igjen og fant ut at jeg hadde mistet alle kiloene pluss litt til (ble mest sannsynlig litt for lite mat i forhold til mengden jeg trente), så da jeg fant ut det klarte jeg å legge på meg 4 kg, men så ble selvfølgelig vekten ødelagt igjen og jeg fikk ikke veid meg på 3-4uker, igjen hadde jeg mistet de kiloene jeg gikk opp, men nå fungerer vekten igjen og jeg spiser enda, enda mer en før, skal veie meg på onsdag (veier meg en gang i uka) så finner ut da om jeg har lagt på meg, så grunnen til at jeg vil opp i vekt er at jeg ikke vil dø, for vekta mi er farlig lav for tiden, så ja...

Lenke til kommentar

Copy-paste fra mitt vektoppganginnlegg i DST, kan sikkert hjelpe.

 

Du spiser langt ifra nok, det er jeg 100% sikker på. Går du ikke opp i vekt spiser du for lite.

En neve nøtter før og etter hvert måltid. Sunt fett, og proppet med kalorier. Selv liker jeg cashewnøtter veldig godt (usaltede kan være lurt om det blir veldig mye).

Skyll ned hvert måltid med 0.5-1 liter melk. Det blir det kalorier av. Proteiner også. Jeg drikker i gjennomsnitt 2-3liter helmelk hver dag.

Om ønskelig kan du også legge til en spiseskje eller to med olivenolje (900kcal / 100g) til hvert måltid, dette er fort 500+ kcal.

Et tips jeg ofte gir (satt veldig veldig på spissen): spis hvert eneste måltid så mye at du nesten spyr, vent noen minutter, spis en porsjon til. Skyll ned med en liter helmelk. Du blir vant med å spise mer etter hvert, poenget er at du blir mett for fort. Hvis du f.eks drikker mer. Flytende kalorier er lettere å få ned enn "faste".

PRESISERING: dette er overdrevet og satt veldig på spissen. Poenget er at veldig mange lurer seg selv når de tror de spiser nok. Dersom du ikke går opp i vekt, spiser du enkelt og greit ikke nok. Da må magesekken utvides så du klarer å spise mer, og får å få det til må du spise mer.

Dette ble rotete, men du fikk sikkert essensen i det. Spis mer. Mye mye mer.

Merk at dette sannsynligvis gjør at fett% går opp.

Du kan med fordel kombinere det økte matinntaket med styrketrening, gjerne Stronlifts 5x5 (www.stronglifts.com - proppet med informasjon om du ønsker, i tillegg en veldig god øvelsesguide for hver øvelse i programmet), eller Starting Strength.

Lenke til kommentar

Enig i det meste Diskutant skreiv her, angåande å drikke 2-3 liter heilmjølk kvar dag så kan det vere lurt å ikkje gå rett på 2-3 liter heilmjølk dersom du drikk 2 dl om dagen frå før. Eg har høyrt om folk (uten at eg har kjelder på det) som har utvikla mjølkeallergi på grunn av overdriven mjølkedrikking, så eg vil anbefale å starte med 0,5l mjølk i starten og så auke roleg om du føler for det ;)

Lenke til kommentar

Eg har høyrt om folk (uten at eg har kjelder på det) som har utvikla mjølkeallergi på grunn av overdriven mjølkedrikking,

Mest sannsynlig har vedkommende drukket så mye at mengden laktose ble for mye i forhold til kapasiteten for laktase-enzymene. Ved melkeallergi må man eliminere meieriprodukter i og med at man reagerer på proteinet ( myse/kasein eller begge. )

Lenke til kommentar

Enig i det meste Diskutant skreiv her, angåande å drikke 2-3 liter heilmjølk kvar dag så kan det vere lurt å ikkje gå rett på 2-3 liter heilmjølk dersom du drikk 2 dl om dagen frå før. Eg har høyrt om folk (uten at eg har kjelder på det) som har utvikla mjølkeallergi på grunn av overdriven mjølkedrikking, så eg vil anbefale å starte med 0,5l mjølk i starten og så auke roleg om du føler for det ;)

tåler ikke laktose så blir nok ikke noe helmelk på meg dessverre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...