Gå til innhold

flatskjerm for 2000 kr ny ? skal jeg slå til ?


Greven22

Anbefalte innlegg

Jeg kan få denne skjermen :

http://www.viewsonic.com/products/lcd_ve700.htm

til 2000 kroner helt ny!

 

Bør jeg slå til ? eller bør jeg kjøpe en 19" CRT skjerm ?

 

Hadde vært greit og spart plass..

 

Skjermen skal være god og jobbe på !

 

men man bør også kunne se film og spille litt på den..

 

Har en kamerat som har denne .. jeg synes den er ganske bra...

 

http://www.viewsonic.com/products/lcd_vg700.htm

 

Er den bedre eller dårligere enn min ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er bare et tilbud gjennom jobben til faren min..

 

men hvilken av de to skjermene er best..?

 

er det bra med høy eller lav refresh rate ?? er ikke helt sikker  :oops:

 

hvis det er ms'en du tenker på så er den best å være lav

vanlig er det med 25ms (det tiden det tar for en pixel å skru seg av og på, fall/rise time)

 

den du kunne få til 2000kr er 16ms, noe som er veldig kurrant!

25 er på grensen til å brukt til spilling vil jeg si. og 25 får man noe som man kaller ghosting..

eks: hvis du spiller cs (3d spill) og snur deg fort vil du merke at sidene er litt smurt utover... at skjermen liksom ikke klarer å holde følge.

 

selv har jeg en skjerm med 16ms, og er storfornøyd

 

den du skulle ha har 460:1 contrast ration som er veldig bra

260 ccd ansilumes som er også storveis...

 

slå til! :yes:

Lenke til kommentar
Høy refreshrate er bra, som Morten_M82 sier. Og jo høyere refreshrate du har, jo lavere responstid har du fordi skjermen da rekker å oppdatere seg flere ganger pr tidsenhet.

 

såvidte jeg vet er det standard refreshrate på 60 hertz på lcd skjermer, det spiller ikke lik rolle som refreshrate på crt.

 

for all del, gå for lcd, tenk på dine øyne

Lenke til kommentar

såvidte jeg vet er det standard refreshrate på 60 hertz på lcd skjermer, det spiller ikke lik rolle som refreshrate på crt. (...)

 

"Refresh rate" betyr jo bare "oppfrisknings frekvens", i mangel av bedre norske ord.

 

Hvis en skjerm har "rise & fall" på 16 ms så er den kapabel til å oppfriske skjermbildet 62,5 ganger pr sek. Det skulle da bli den maksimale "refresh rate" for denne skjermen.

 

Du har rett i at "refresh rate" som du stiller i programvaren i til skjermkortet ikke fungerer på samme måte som for crt. Hvis du f.eks ser på skriverbordsbakgrunnen din, og alt står i ro (musa er i ro, klokka har stoppa, osv) så vil ikke en lcd skjerm oppdatere seg. Den oppdaterer seg kun når det er behov for det. Derfor velger man å la refreshrate stå på 60hz i skjermkort pgr.varen. Idéell refreshrate innstilling på skjermkortet for en LCD skjerm har det visstnok med å ligge mellom 50ish og 70ish hz. Ikke vet jeg hvorfor, ser bare slik ut utfra de talla jeg har sett.

 

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...