Gå til innhold

*Final update* Prosjekt "Kaldt" (56K warning)


Arctic

Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Har i lengre tid fundert på å benytte 2 stk. peltier for kjøling av CPU. Idé er ikke ny, og langt fra min egen. Swiftech har/hadde faktisk en utgave med 2 stk 220 watts peltier. Ryktet sier at de faktisk stjal den idéen fra en fyr som laget dette selv. Men det er en annen historie..

 

Swiftech sin utgave koster flesk. Det er heller ikke morsomt og kjøpe ferdig. Derfor er det like greit og ta saken i egne hender! =) Kobberblokkene til vannkjølingen ble mekket i sammen i blant annet min nyinnkjøpte dreiebenk. Til ”coldplate” ble det benyttet et massivt stykke kobber som jeg ganske enkelt rettet av og boret fire hull i. Det er kortsiden på denne som kjøler CPU. Bildene forklarer vel egentlig hvordan det hele bokstavelig talt henger sammen.

 

Jeg valgte å bruke ”bare” 169 watts peltier, da jeg tror det gjør jobben mer en godt nok. Andre fordeler var at jeg kunne bruke en 40 A strømforsyning, og at ganske enkelt heatload på hver kjøleblokk ble endel mindre. Likefullt, samlet kjøleeffekt på papiret er 338 watt.

 

Til isolering brukte jeg Neoprene som jeg limte fast - også rundt vannblokkene som normalt ikke behøver ekstra isolering. Men jeg ønsker å kunne benytte kaldt vann… Mer om det. Utvendig i skjøtene forseglet jeg med litt silikon. I tillegg kjøpte jeg et billig monteringssett til socket 478 for vapochill . Der lånte jeg det ferdigskjærte neoprenen til og ha rundt socket. Det følger også med et varmeelement som jeg kommer til og montere bak HK for sikkerhets skyld. Kjøling: springvann en så lenge. Jada, kall det for juks om du vil. Men jeg har andre planer med en lukket vannkrets som faktisk vil gi meg ennå bedre kjøling en nå…

 

Så var det overklokkingen da. Jeg har en trofast sliter her som heter Intel NW 1,6A På mitt gamle Abit BD 7 hovedkort stoppet denne opp på 2,2 GHz stabile med vannkjøling. På mitt nye HK, Abit IC7 med Geil PC4200, så stoppet den på 2,62 med original luftkjøling og ca 60 grader load. Med prosjekt ”kaldt” stopper det på 3 stabile GHz (188 FSB) Men det er et stort men! CPU må dessverre ha mye volt for å være Prime stabil. Faktisk 1,8 volt på core. Jo da, det betyr nok døden over tid, men dere vet, testing er testing.. Til gjengjeld kjører jeg Prime95 så lenge jeg gidder. Hvis jeg nå driter i akkurat det programmet, så var jeg lenge og pusket i Windows på hele 3.11 GHz. Fortsatt 1,8 volt. Og jeg kan for øvrig ”bruke Windows” på 3.0 Ghz og 1,725 volt. Når det gjelder den høye spenningen, så tyder mange ting på at det ikke er bare jeg som må ha det. En fattig trøst.

 

Men ting kunne sikkert ha vært annerledes hvis jeg ganske enkelt var en bedre overklokker, eller kanskje hadde en annen CPU. Jeg må ærlig innrømme jeg egentlig er ganske grønn i bios og annen tweaking. Det ble med andre ord default hele veien bortsett fra det grunnleggende i SoftMenu

Men jeg gir meg ikke her! Ny CPU skal (naturligvis) prøves ut. Resultater kommer forhåpentligvis.

 

Temperaturer.

Med null belasting på kjøleren under testing fikk jeg –43 grader på coldplate. På CPU, full load med termometer på samme plass (4 mm fra core) får jeg nå –20 til –30 grader. Temperaturen avhenger selvfølgelig av FSB og volt. På HK-måler som vi ikke bør vektlegge så veldig mye får jeg ca 6 grader. Som en kuriositet ligger det på ca –11 idle.

 

Merk: Jeg hadde bare 15 grader i rommet. Dette av to grunner, den ene, jeg ville ha det så kaldt for og unngå kondens på de midlertidige uisolerte vannslangene. Den andre er at det vil bli så kaldt med vinduet åpent på denne årstiden. Derfor var systemtemperatur bare 19, og NB 25. Men at dette gjorde sitt til at jeg fikk en ålreit overklokking har jeg ingen tro på da Abit IC7 er konstruert for en langt høyere FSB en det jeg noensinne kan få på denne CPU. Det samme faktum går for rammen som omtrent gikk på tomgang.

 

More to come…

 

P1010115.JPG

P1010004.JPG

P9220043.JPG

188.jpg

 

Andre bilder:

http://www.home.no/arctic-1/P1010022.JPG

http://www.home.no/arctic-1/P8270063.JPG

http://www.home.no/arctic-1/P1010012.JPG

http://www.home.no/arctic-1/P10100014.JPG

http://www.home.no/arctic-1/P9210035.JPG

http://www.home.no/arctic-1/194.jpg :D

 

En liten rettelse. PWM som jeg beskrev som NB temperatur, er ikke det. Det er noe annet nærmere beskrevet her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldinger folkens!

 

Korrekt observert, kjøleren er "for" smal. Den er 19,27mm bred. Men det spiller liten eller ingen rolle da selve core på P4 er ennå mindre. Det er kun varmesprederen som er stor. Målene har jeg ikke i hodet, men de finnes vel hos Intel.

For øvrig dekker kjøleren min hele varmesprederen den andre veien. Hadde jeg vært (dum)dristig, hadde jeg fjernet sprederen, men det er nok ikke så lurt med tanke på at jeg regner vekten på komplett kjøler i kilo, ikke gram :oops:

Lenke til kommentar

Så var det tid for en liten oppdatering... Men fyttigrisen for en dritt CPU jeg kunne legge mine klamme fingrer på :grumpy:

For og ta utgangspunktet: P4 2,4 800 som jeg holdt Primestabil.

 

Med luft stoppet den på kjipe 2,80 - 234 FSB (1,525 Vcore) og da var vel egentlig lista lagt...

 

Med "kaldt" gikk den med samme spenning opp til 3,18 - 265 FSB

Altså 378 MHz ekstra.(3,33 - 278 FSB med 1,625 Vcore) Økningen var jo grei nok, men når sluttresultatet suger XXXXXXX kan man ikke gjøre annet en og prøve en ny CPU. Og når jeg har sagt A og B, så sier jeg pinade C også! I'll Be Back 8)

Lenke til kommentar

1.95 på en Northwood?? Du er vel klar over at din CPU ønsker at du skal brenne... før den gjør det? :D

Neida, jeg er fullt klar over resultatene, men nok en gang må jeg understreke at dette dreier seg fullt og helt om CPU, ikke kjøler. Når den som sagt stopper på 2.8 luft, rår man ikke lenger over "naturlovene"

Men jeg kommer forhåpentligvis sterkere tilbake om en uke eller så...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aften!

 

Nå kan jeg avrunde prosjektet mitt! Siste offer for denne gang gikk i benken i dag. P4 2,4C nå også, men helt ny stepping. Bedre kjent som SL6Z3. Disse skal også være de aller siste 2,4 som har rullet ut fra samlebåndene. Gjennomsnittsklokkingen på disse ligger tilsynelatende rundt 3,2 - 3,3 GHz etter det jeg har lest. Og det stemte egentlig bra. På luft stoppet min på 3,27 273 FSB og default volt. Med kaldt gikk det faktisk ikke lenger en til 3,46 289 FSB og default volt. Utsagnet om "lite responsiv på superkjøling" ble godt understreket her - og som kontrast minner jeg om min forrige 2.4. Men hva har vi Vcore til? Jo å skru opp :D Åkei, så opp til 1,7 V og 295, bootet ikke. Hmm... nåvel, så ned til til 290 da. Rett i windows, og prime i 3 minutter, bam, stopp! WTF... Okei, så opp til 1,8 V da. 295 -nei, ville fortsatt ikke boote. Ned til 290, i windows og Prime i 3 minutter før stopp igjen.

For de som mistet tråden: 289 - 1,525 V, dønn stabil. 290 - Ikke stabil uansett volt. Noen her som har vært borti i slik før? Høyeste bootbare hastighet var forresten 293. Load temperaturer var -4 load, -19 idle. Faktisk litt kaldere en den forrige.

Jeg tenkte at kanskje NB var varm, så jeg slang en Peltier på den også, men det hjalp ikke. Men jeg har faktisk lest om CPUer som treffer en vegg, og den går de ikke over uansett hva du gjør. Konklusjonen for vel bli at en prosessor er et rart dyr!

 

Men nå er det tilbake til normalen igjen. Jeg monterer vanlig vannkjøling på CPU i løpet av natta, og prosjekt kaldt går vemodig i skuffa inntill videre. Prosjektet for anses som både utrolig morsomt, lærerikt, og vellykket :woot:

 

PS, har screenshot hvis noen ønsker det, men de ligger på testmaskinen, og den er nok ikke online før i morgen eller så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...