Gå til innhold

Trafikalt grunnkurs før øvelseskjøring


eught

Anbefalte innlegg

En litt sur post fra meg her. Det var med vantro jeg i sommer leste en liten notis i VG, der det stod at alle som var født etter 1. Juli 1987 må ta et såkalt "Trafikalt grunnkurs" før man får lov å kjøre. Jaja, det er vel ikke så gale tenke jeg da. I senere tid har jeg fått vite mer om kurset, og det består av følgende:

 

*10 timer om grunnleggende forståelse for trafikk, mennesket i trafikken, regler for øvingskjøring  

og førerkortklasser  

 

*4 timer om førstehjelp

 

*2 timer mørkekjøringsdemonstrasjon

 

Dette var ikke det aller verste med saken. Sjokket kom da jeg fikk vite prisen på dette kurset, det er 2000> kr! Og hva tjener vi stakkars folk som er født etter 1. juli 1987 på dette? Vi får kanskje litt bedre grunnleggende kunnskaper enn de som ikke har hatt det, men når vi skal ta førerkortet, behandles vi HELT LIKT som de andre som ikke har hatt dette kurset. Ikke noe reduksjon på krav til kjøretimer, slik at vi får rabatt; vi må rett og slett bare betale mer.

 

Jeg forstår jo at om de skal innføre det må det jo være en dato det innføres, men hva med å heller la det gå utover HELE årsgenerasjonen, og ikke bare halve? Her er jeg nødt å punge ut med over 2000 kr, mens den andre halvparten av min årsgenerasjon slipper unna. Hva slags forskjellsbehandling er det staten tillater seg? Jeg vil gå så langt å kalle dette diskriminering fra øverste hold.

 

Hvis det er andre født etter 1. juli 1987 som er like provosert som meg, la meg få vite det, og om vi er mange nok burde vi lage en petition på petitiononline.com og la politikerne få vite hva vi mener!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

poenget med dette grunnkurset er at man skal få en innføring i hvordan kjøre en bil før man øvelseskjører privat. Dessverre har det tidligere vært problemer med at foreldrene ikke har peiling på hva de skal lære barna og lærer dem ting som er riv ruskende feil, eller at ting rett og slett går for fort. (utviklingen som fører altså) Dette er bare noe av det dette kurset skal forhindre. Forhåpentligvis vil dette redusere ulykkene som skjer pga dårlig opplæring hos foreldrene.

 

btw: forumet har en bil og motor del ;)

 

Edit: kan forstå din frustrasjon på at det gjelder for de som er født 1 juli 1987 og ikke de før.

 

PS: jeg er 1985 mod, dessverre født litt sent på året så jeg er ikke 18 enda :cry:

Lenke til kommentar

å det er mer serdu.. neste år får du ikke lenger moped lappen når du tar traktor.. de må ta's seperat.. ikke sikkert det bryr så mange av dere by folka men vi som bor litt mer ute i ødemarka bryr oss.. men det er vel ikke så lenge før en må være 18 for å kjøre traktor.. kan jo ikke kjøre moped som går over 45 men traktor som går i 80 km/t å veier 40 tonn har vi lov til å kjøre som 16 åringer :)

Lenke til kommentar
skriker du over 2000 kr? .. gled deg til du skal ta lappen .. det du MÅ ha .. koster nesten 8000 spenn .. og det er det du MÅ ha ..

altså glattkjøring .. mørkekjøring og langkjøring ..

 

hvorfor syter du så sinnsvakt egentlig?

vil du at folk skal dø i trafikken?

 

PS: 84 mod her!

Nei, jeg ønsker jo ikke at folk skal dø i trafikken. Jeg mener bare at det er urettferdig å innføre det midt i året, istedenfor å ta alle som var født etter 1. januar 1987. Da hadde saken være en helt annen.

Lenke til kommentar
traktor som går i 80 km/t å veier 40 tonn har vi lov til å kjøre som 16 åringer :)

 

det har du vel egentlig ikke... :roll:

 

Jeg har kjørt opp, øvelseskjørte jevnt og trutt fra dagen jeg ble 16. Det siste året var det jeg som kjørte bilen når vi skulle ut.. Det ble mange mil av det, og derfor slapp jeg unna med minimalt med kjøretimer :) Pappa'n min var en flink lærer må jeg si.. Bare husk "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" mentaliteten når du kjører ;) Ikke gjør som fardin gjør altså

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...