Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC-lappen er dyrt og tungvint


Anbefalte innlegg

A1 - A2. Tid til disp: En mnd. i enten Oslo eller Sandefjord-området.

 

Kan noen fortelle meg hvorfor det er inn i så hælvete dyrt å ta lappen i Norge? Har sett på flere kjøreskoler, og feks tar dinkjøreskole hele 2.200 Kr, bare for leie av sykkel til oppkjøring.

 

Var en gang inspirert til å ta lappen i Sverige da man bare trenger en brøkdel av obligatoriske timer, og prisen enda lavere. Gleden var imidlertidig kortvarig da jeg fant fort ut at man må bo utenfor Norge i mer enn 180 dager. Innbiller meg at det nesten må være konspirert når myndighetene fastsetter kjøreopplæring, men uten prisreguleringer. Fant en interessant artikkel om trafikksikkerthet i Skandinavia. (http://samferdsel.to...30001-1270.html) for de som skulle argumentere for trafikksikkerhet fremfor pris.

 

Med dette spør jeg om råd og tips fra dere erfarne A2 (eller tyngre)-førere. Hva anbefaler dere. Intensiv kjøring, pakkeløsning eller x antall timer i uken traditional style. Erfaringer fra billige skoler i områdene? Situasjonen er at jeg brant meg litt på A1. Det ble fort noen timer, til tross for 100 mil bak styret privat. Skolen presset time på time, og så ung som jeg var slukte jeg selvfølgelig alt for god fisk. Nå et det derimot andre tilstander. Jeg vil ta A2 kjapt, raskt og effektvt. Óg ikke minst billig.

 

Anyone?

Endret av Deleted
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok tung MC-lappen i fjor hos Svein Svendsen i Bærum. Kostet meg litt over 20 000, og jeg hadde kjørt mye moped og motorsykkel tidligere. Jeg kjøpte en pakke med en del "innebygde" kjøretimer, og kjørte mye på siden med min kjære far. Både teori og oppkjøring er grei skuring hvis en har teknisk god kjøreteknikk og bruker hodet. Jeg brukte ca 2 mnd på lappen.

 

Hvis du kan ta timer når det passer skolen, så er det ingenting i veien for å ta lappen på kort tid. Mange skoler vil at du ikke skal ha time så ofte fordi "alle skal få", men det finnes skoler som lar de ivrige bli fort ferdig.

 

Anbefaler å ringe rundt og forklare problemstillingen, og spørre hva de har å tilby. Spør også hva komplett motorsykkelførerkort koster hos dem hvis du kun tar det obligatoriske. Da kan du lett samarbeide.

 

Husk forresten at aldersgrensen for tung MC gikk opp i år!

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok tunglappen i sogn og fjordane i fjor rett før fristen gikk ut før de nye reglene.

 

Betalte 17000,- for hele opplæringen og det var inkl. leie av sykkel og sensor. Da hadde jeg kun moped og bilsertifikat fra før. Dette var gjort på en uke.

 

Hvor fort du bør ta det avhenger helt av hvordan du selv er som person, er du en som mestrer ting raskt, eller tar du deg tid?

 

Jeg tar ting rimelig kjapt, så det gikk bra å ta intensivt. Bestod oppkjøringen på første forsøk, kjørte så godt som helt perfekt. Trafikksikkert, samt var flink å følge "rød tråd-metoden" sa sensor.

 

En annen ting er sykkelen du kjører. Fikk velge mellom Honda cb 500 eller Bmw f 800 gs.

 

Prøvde meg med begge, men mistrivdes veldig på BMW'en. Oppkjøringen bestod av at sensor skulle se på mens man gjorde forskjellige øvelser på bane. Klarte du deg godt der så var det ut i trafikken, men var det noe krøll så stoppet det der med stryk.

 

I mitt tilfelle valgte jeg CB500 da jeg ikke var komfortabel på krypkjøringsøvelsen mellom kjeglene med Bmw sykkelen, den passet meg bare ikke.

 

Så har du flere sykler å velge mellom så er det beste å være tidlig ute med å peke ut en du trives best på og mestrer under alle situasjoner. Tross valget av CB500 så likte jeg meg best med Bmw'en i trafikken, den var kvikkere og bedre å kjøre men på banen var det noe annet, selv om bmw'en hadde ABS som hjelper godt på i bremseøvelsen.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...