Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokalt nettverk med Tele2 fungerer dårlig


Anbefalte innlegg

Har begge pc`ene i huset inne på en switch som igjen er koblet til Tele2 modemet så disse to pc`ene på switchen skal få internett. Begge pc`ene får da en public ip mot internett. Problemet blir jo da at når jeg skal laste noe ned fra andre pc`en så går den gjennom internett og laster ned med

20 kb.sek istedenfor 8 mb.sek.

 

Btw, har en ny 3com switch.

 

Hvordan fikser jeg dette? O_.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke noe med switchen å gjøre.

jeg tror at pc'ene ikke er i samme ip-subnet - alle ip pakker blir dermed sendt inn til tele2 som router den tilbake til den andre pc'en

 

du kan:

- skaffe deg en nat router/brannvegg (anbefalt)

- sette opp sekundær privat ip addresse på begge maskinene

f.eks 192.168.0.1 og 192.168.0.2 (subnet mask 255.255.255.0)

Lenke til kommentar
har ikke noe med switchen å gjøre.

jeg tror at pc'ene ikke er i samme ip-subnet - alle ip pakker blir dermed sendt inn til tele2 som router den tilbake til den andre pc'en

 

du kan:

- skaffe deg en nat router/brannvegg (anbefalt)

- sette opp sekundær privat ip addresse på begge maskinene

f.eks 192.168.0.1 og 192.168.0.2 (subnet mask 255.255.255.0)

 

En brannmur har jeg, var har dette med deling å gjøre? En nat router gidder jeg rett og slett ikke. Fungerer ikke bra nok.

Og en sekundær IP adresse har jeg prøvd å sette opp men uten lykke.

Lenke til kommentar

de aller fleste "brannmurer" som selges til privatpersoner er ikke stort mer enn en nat router. nat brukes i så og si alle nettverk. Så fremt du ikke har spesielle VPN løsninger så er ikke dette noe problem.

 

Hvordan er oppsettet ditt? Den vanligste og beste måten å sette opp dette på ser sånn ca slik ut:

 

internett

|

adsl modem

|

router/brannvegg

|

switch -- pc2

|

pc1

 

 

router/brannvegg får en offisiell ip-addresse fra tele2 og har så en dhcp server på innsiden som gir private addresser til pc'ene.

 

I følge det første innlegget ditt så er oppsettet ditt slik:

 

internet

|

adsl modem

|

switch -- pc2

|

pc1

 

Hvor er brannveggen din? Software?

 

Har du sjekket ip-oppsettet ditt? skriv ipconfig i et dos vindu (/all for all info)

du må ofte boote maskinene etter å ha satt opp en sekundær ip. selv på windows xp. har du forsøkt å pinge den andre maskinens sekundære addresse? Har du forsøkt å sette maskinene alene på switchen med manuelle ip-addresser - dette vil vise om det er noe feil på selve switchen (noe som er svært usannsynlig siden du har kontakt med internett gjennom den)

Lenke til kommentar
de aller fleste "brannmurer" som selges til privatpersoner er ikke stort mer enn en nat router. nat brukes i så og si alle nettverk. Så fremt du ikke har spesielle VPN løsninger så er ikke dette noe problem.

 

Hvordan er oppsettet ditt? Den vanligste og beste måten å sette opp dette på ser sånn ca slik ut:

 

internett

   |

adsl modem

   |

router/brannvegg

   |

switch  -- pc2

|      

pc1  

 

 

router/brannvegg får en offisiell ip-addresse fra tele2 og har så en dhcp server på innsiden som gir private addresser til pc'ene.

 

I  følge det første innlegget ditt så er oppsettet ditt slik:

 

internet

  |

adsl modem

  |

switch -- pc2

|    

pc1  

 

Hvor er brannveggen din? Software?

 

Har du sjekket ip-oppsettet ditt? skriv ipconfig i et dos vindu (/all for all info)  

du må ofte boote maskinene etter å ha satt opp en sekundær ip. selv på windows xp. har du forsøkt å pinge den andre maskinens sekundære addresse? Har du forsøkt å sette maskinene alene på switchen med manuelle ip-addresser - dette vil vise om det er noe feil på selve switchen (noe som er svært usannsynlig siden du har kontakt med internett gjennom den)

 

Bruker software brannmur og skal fortsette med det :)

Bruker XP, og skal prøve og hive inn sekundær IP igjen på begge pc`ene, og se om det fungerer (fungerte ikke forrige gang jeg prøvde, tho). Og ja, oppsettet mitt er som det siste eskempelet ditt.

 

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Bruker XP, og skal prøve og hive inn sekundær IP igjen på begge pc`ene, og se om det fungerer (fungerte ikke forrige gang jeg prøvde, tho). Og ja, oppsettet mitt er som det siste eskempelet ditt.

 

 

Takk for all hjelp.

 

Du kan jo legge inn NetBeui og bruke den protokollen på lokalnettet, denne er ikke routbar og dermed er det en svært sikker måte og gjøre det på.

Du finner denne protokollen på XP-cden.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;301041

Lenke til kommentar

Bruker XP, og skal prøve og hive inn sekundær IP igjen på begge pc`ene, og se om det fungerer (fungerte ikke forrige gang jeg prøvde, tho). Og ja, oppsettet mitt er som det siste eskempelet ditt.

 

 

Takk for all hjelp.

 

Du kan jo legge inn NetBeui og bruke den protokollen på lokalnettet, denne er ikke routbar og dermed er det en svært sikker måte og gjøre det på.

Du finner denne protokollen på XP-cden.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;301041

 

Ahyes :) Vil fortsatt gå ann å få tilgang til andre pc`er ved hjelp av pcnavn ?

Lenke til kommentar

- skaffe deg en nat router/brannvegg (anbefalt)

 

Anbefaler du NAT? Om du har mulighet til å ungå NAT, så gjør det, NAT skaper mye problemer for mye internett programmer, du kan få de fleste til å funke men de må configurerest. Hva er begrunnelsen din for å anbefale NAT? Husk: "nat is not security".

 

Amen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ligger det en viss beskyttelse i nat. Og for hjemmebrukere så er det ofte nok. Ville nok anbefale en software firewall i tillegg. og antivirus, spyware-sjekker, proxyserver :)

 

Nat kan lage noe problemer for visse programmer, men som regel er det mer et kompetanseproblem.

 

"nat is not security" det er riktig, men en brannvegg eller antivirus er heller ikke sikkerhet. Det gir en viss beskyttelse, mot visse angrep. Å definere sikkerhet som en ting er vel feil i utgangspunktet. Sikkerhet er noe du oppnår gjennom en prosess.

 

Men siden de fleste brukere ikke har peiling vil en nat router øke sikkerheten for en ubeskyttet maskin betraktelig.... ja det kan komplisere ting litt. Alle sikkerhetstiltak gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...