samaron Skrevet 20. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2013 Heisann! Har hatt bilen på tectylering og i den anledning ble det oppdaget et rusthull som ble sveist. Derimot burde gulvet fått en runde på innsiden. En tidligere eier har allerede sveist og malt noe ser jeg. Som dere ser er det ikke alt for ille, men skal ta ut resten av teppene og se under ellers i bilen også. Kjøpte noe rusthemmende grunning og rusthemmende maling som jeg skal male på når overflaterustet er fjernet. Hva er mest anbefalt å få bort rustet med? Vinkelsliper med stålbørste? Hva bør jeg vaske med før jeg maler over? - Frank Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2013 Hvis du skal ha håp om å få det vekk må du definitivt sand/glassblåse. Det finnes relativt rimelig utstyr for punktsandblåsing, det vil ta en del tid men blir også bedre enn ved sliping. Årsaken til at sandblåsing er bedre er rett og slett at sanden kommer til i porer der børsten din ikke kommer til. 1 Lenke til kommentar
samaron Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Hmm. Kjøpte som sagt grunning og maling, på boksene står det at produktene er spesielt egnet for rust siden det trenger ned i nevnte porer. Tenkte derfor at det ville fungere med sliping. En bekjent av meg har noe sanblåsegreier fra biltema, burde vel fungere til mitt bruk. Mulig jeg kan gå over med børste først og deretter ta "finpussen" med lettere sandblåsing? Blir vel også mye ekstra støv med sandblåsing? Endret 21. mai 2013 av samaron Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 21. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2013 Blir veldig mye støv ut av sandblåsing, husk for all del og dekk til så godt rundt der du skal sandblåse som du greier, og spesielt tett åpninger i interiøret, hvis ikke har du sand overalt. Husk også på å bruke tette værnebriller da å få sand reflektert i øyet er svært ubehagelig, og kan vel i værste fall føre til at man blir blind. Ville brukt en slik, som er bilde av under her, først og eventuelt gått over med sandblåsing etterpå, om det skulle være nødvendig. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2013 Ja, sandblåsing støver noe helt sinnsykt.. Det er det kjipe med det. Å først gå over med børste/sliping er lurt, men sandblåsing er nødvendig for å ta det siste lille slik at man hindrer den gjenværende rusten i å starte et nytt angrep. I tillegg må man hindre tilgangen på fukt og oksygen. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. mai 2013 Ble til at jeg slipte ned overflaten så godt som mulig med stålbørste på luftverktøy og vinkelsliper. Har malt over med rusthemmende grunning nå som skal tørke over natten. Snakket med en på jobb som hadde en Jeep som var sandblåst på innsiden for å ta rust. Uansett hvor mye han støvsugde og vasket så knaste det i vinduer, dørhåndtak osv. Sanden la seg over alt og umulig å få helt bort. Han frarådet det med mindre jeg skulle plukke bilen totalt i småbiter. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 23. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2013 Om man bare skal ta en liten bit er man nødt til å maskerer godt rundt om man ikke vil ha sand inni alt som er, tror nok ikke det er noe problem hvis du har godt grundig over med stålbørste, har selv innvendig i det ene prosjektet mitt bare godt over med stålbørste. Undersiden sanblåste jeg og da gjorde jeg noe man egentlig ikke skal gjøre, jeg la en pressening over bilen slik at den dekket helt ned på sidene også slik at jeg ikke sølte sand overalt. Grunne til at man ikek skal gjøre det er at man ikek vil skade lakken men er man forsiktig så vild et som regel gå greit, men det gjør man på eget ansvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå