Gå til innhold

[Løst] Mye for pengene / Maxi-størrelse / Plass til 8 HDD


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en 5-6 år gammel PC med MIDI-kabinett som jeg tenker å gjøre en del endringer på. PC'en bruker jeg til surfing, jobbing, bildebehandling, programmering osv. Jeg planlegger å endre kabinett og bytte ut noen av komponentene fordi jeg vil bruke den som seedbox og hjemme-filserver i tillegg - PC'en kommer til å stå på døgnet rundt. Rommet den står på er litt dårlig lydisolert ift naboen under, og jeg trenger derfor en stille PC. I tillegg er det viktig for meg at kabinettet er stort, romslig og enkelt å kabelhåndtere.

 

Årsakene til at jeg vil oppgradere / endre

  • PC'en min bråker veldig mye (dårlige vifter bl.a.)
  • Kabinettet er for lite (og knotete å tukle i)
  • Det er bare plass til 4 HDD

Oppsummering av behov

  • Billige komponenter
  • Romslig og ryddig (MAXI) - lett kabelhåndtering
  • Plass til minst 8 HDD
  • Stille - bra vifter
  • Lyddemping i kabinettet?

Komponentene jeg bruker i dag (lagt ved bilde)

 

OCZ 100W Modular (PSU)

Intel Core 2 Quad Q660 2.4 GHz (CPU)

4 GB DDR 400 MHz (Minne)

Asus P5K (LGA775) (Hovedkort)

nVidia GeForce 8800 GTS 640MB (Skjermkort)

 

Dette er komponentene jeg trenger

  • Kabinett (MAXI)
  • Hovedkort (8 SATA)
  • Stille vifter (har ingen fra før som er stille)
  • Men..... (les under)

Det er på akkurat dette punktet jeg trenger litt hjelp. Jeg er ute etter komponenter som er gode utgangspunkt for videre oppgradering (i mest mulig for pengene-sjangeren). Dermed lurer jeg på hvilken sokkel jeg egentlig burde gå for? Jeg finner f.eks ikke hovedkort med LGA775 med 8 SATA. Dermed undrer jeg om det kan være smartere å gå for nytt hovedkort, ny prosessor og annet (mer) minne.

 

Jeg har ikke hatt noen problemer med for lite minne, prosessorkraft eller dårlig skjermkort, men jeg har ikke lyst til å bruke penger på noe jeg kanskje må bytte noen år etterpå uansett. Dermed er jeg åpen for å gjøre en oppgradering av minne og prosessor nå.

 

Kjapp oppsummering

  1. Stort, romslig kabinett med plass til minst 8 HDD som er lett å kabelhåndtere, og kan gi meg stille PC
  2. Hovedkort med minst 8 SATA
  3. Burde jeg skaffe ny prosessor og minne?
  4. Stille vifter

Jeg leter etter komponenter der jeg får mest mulig for pengene

 

 

 

Har sett på disse kabinetten, og trenger innspill

Fractal Design Define XL Black Pearl

Fractal Design Define XL R2

post-72797-0-22554700-1368999747_thumb.png

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar. Det ser veldig bra ut og komponentene er alle populære, som er betryggende.

 

Jeg så på MSI P67A-GD65 iom at den er 500 billigere, men den har ikke USB 3. Når jeg tenker meg om så er ikke det aktuelt. Hva pleier å være forskjellene på hovedkort foruten tilkoblinger og sokler?

 

Og for CPU-vifte går jeg enten for Cooler Master Hyper 212 Evo eller Cooler Master Hyper 412S. Førstnevnte må Dustinhome bestille, så blir vel mest sannsynlig siste. Bare det er plass til den. Leste at den siste skal være litt stillere og mer effektiv, men det kan være feil.

 

I kabinettet følger det med 3 vifter, og kabinettet kan bare styre 3. For de som kan en del om kjøling, vil jeg trenge flere vifter?

 

Her er handlelisten jeg har satt opp hittil.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Det ser veldig bra ut og komponentene er alle populære, som er betryggende.

 

Jeg så på MSI P67A-GD65 iom at den er 500 billigere, men den har ikke USB 3. Når jeg tenker meg om så er ikke det aktuelt. Hva pleier å være forskjellene på hovedkort foruten tilkoblinger og sokler?

 

Og for CPU-vifte går jeg enten for Cooler Master Hyper 212 Evo eller Cooler Master Hyper 412S. Førstnevnte må Dustinhome bestille, så blir vel mest sannsynlig siste. Bare det er plass til den. Leste at den siste skal være litt stillere og mer effektiv, men det kan være feil.

 

I kabinettet følger det med 3 vifter, og kabinettet kan bare styre 3. For de som kan en del om kjøling, vil jeg trenge flere vifter?

 

Her er handlelisten jeg har satt opp hittil.

Det eneste jeg kommer på i farten, ville vært bedre lydkort og innebygd wi-fi. Ellers har ikke hovedkortet noe å si for ytelsen.

 

De to viftene er praktisk talt like, mener å huske at den siste er nyere (og dermed noe bedre).

 

3 vifter burde holde i utgangspunktet.

 

Dette hadde jeg tenkt å få skrevet i går, men fikk ikke tid: Det kan være lurt å vente på Haswell-serien til Intel som kommer ut litt uti juni. Haswell-prosessorene kommer til å bruke veldig lite strøm, og de vil ha ny sokkel (LGA 1150). Så det kan være lurt å vente å se hva som kommer; i og med at du ville beholde dataen din lenge kan det være lurt å ha nyeste sokkel ;) Men trenger du data nå, bygger du nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Jeg så på produksiden til Asus, og den virker som et bra hovedkort som prioriterer kort boot. Mulighet til å bruke Wi-Fi kan også være praktisk i noen tilfeller.

 

Dette hadde jeg tenkt å få skrevet i går, men fikk ikke tid: Det kan være lurt å vente på Haswell-serien til Intel som kommer ut litt uti juni. Haswell-prosessorene kommer til å bruke veldig lite strøm, og de vil ha ny sokkel (LGA 1150). Så det kan være lurt å vente å se hva som kommer; i og med at du ville beholde dataen din lenge kan det være lurt å ha nyeste sokkel ;) Men trenger du data nå, bygger du nå.

 

Jeg har eksamen 3. juni, så jeg kan likesågodt vente til etter det.

 

Blir det ikke laget noen flere hovedkort og prosessorer i LGA1155 når LGA1150 kommer? Hvor lenge kan man forvente at en slik sokkel er i bruk? Er det mer enn ett eller to år?

 

Jeg undret litt hvor lang tid det ville ta før hovedkort til den nye sokkelen ville komme, men har lest her og der at det kommer omtrent samtidig - 3. juni er visstnok lanseringsdatoen for Haswell.

 

 

Litt lesestoff jeg fant

 

Asus Z87 Hovedkort

Det ser ut til at de fleste hovedkortene har minst 8 SATA, men det er noe uklart hvilke formfaktorer noen av de har.

 

Hovedkort fra de andre produsentene

Her er det bare AsRock og MSI som har 8 SATA.

 

Litt info om desktop Haswell CPU'er

Endret av Coneunofax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Okay, jeg prøver igjen.

 

Jeg startet denne tråden før Haswell hadde kommet på markedet, og bestemte meg for å vente. Nå trenger jeg hjelp med å velge komponenter til PC'en jeg skal bygge. Les første post så ser du bedre hva jeg er ute etter. Forslaget jeg fikk av wassup var i tråd med det jeg er ute etter (før Haswell):

 

Asus P8Z77-V. Generelt bra hovedkort, men ikke FOR mange SATA-kontakter (4x 3Gbit + 4x 6Gbit)

i5 3570K. Kjapp og overklokkbar prosessor. Mye for pengene. Overklokking kan være en grei egenskap seinere, når systemet ikke yter så bra lenger.

Corsair vengeance 8GB. Bra, lavprofils minnebrikker.

 

Her er hva jeg trenger hjelp med

  • Hovedkort (ATX og minst 8 SATA)
  • Prosessor
  • Minne (minst 8 GB - mye for pengene)
  • Stille vifte for prosessor

Her er hva som er i handlekurven min så langt

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det var det hovedkortet og CPU jeg hadde sett på, men tenkte det kunne være greit å bekrefte.

 

Når det gjelder minne, sleit jeg litt med å finne minnet du linket til på Prisguiden. Her er =2%28316%29"]liste over de mest populære DDR3. Jeg tenker jeg skal kjøre på med 16GB slik at jeg slipper å oppdatere senere. Corsair Vengeance DDR3-1600 Low Profile CL10 16GB (2x8GB) er ganske populær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...