Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mystisk sykdom som ikke går over! HJELP!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ble for to måneder siden, i mars, rammet av noe jeg var sikker på var en vanlig omgangssyke. Helt klassisk forløp med intens kvalme, magesmerter, utmattethet osv, you name it.

 

Men neida!

 

Etter en uke var jeg omsider bedre av kvalmen, men ble i stedet rammet av voldsom slapphet og vond hals. Enda en uke senere var jeg nesten frisk, gikk på skolen og spiste normalt. Masse energi! Varte ganske nøyaktig syv dager før jeg ble dårlig igjen, startet likt som første gang med kvalme og magesmerter. Dog ikke like ille som forrige gang.

 

Etter dette har jeg bare fortsatt å få tilbakefall i det jeg begynner å bli frisk, uten at jeg anstrenger meg i det hele tatt. Blir litt "mindre ille" for hver gang det kommer tilbake. Rusler rundt i huset og får i meg vanlig mat nå. Ofte føler jeg meg ganske bra, men ligger en rar følelse i magen og en slapphet i bakhånd. Blir generelt verre om kvelden.

 

Føler jeg er fanget i en slags ond syklus, jeg "vet" at jeg får tilbakefall ca. hver uke, og det følger et ganske fast mønster. Kvalme første dag, sykdomsfølelse i kroppen neste dag, slapphet dag 3 osv.

 

Denne slappheten er sinnssykt merkelig, føler et slags durende press i ørene som på en måte sprer seg til kroppen. Merker det særlig når jeg beveger meg. Aldri opplevd noe lignende. Skal sies at dette også var mye verre i starten og har blitt bedre, men fortsatt irriterende.

 

Har ikke hodepine eller svimmelhet. En pussig detalj er at det popper opp kviser i ansiktet når jeg blir dårligere igjen. Masse første gang, men færre nå. Jeg som aldri har slitt med det :hm:

 

Legen fant ingenting rart på første blodprøve, ikke noe bakterie jeg kunne kverket med antibiotika...

 

Noen som har opplevd noe lignende? Hva pokker er galt med meg??

 

Begynner å bli sinnssykt sliten og lei, og er drit redd det feiler meg noe skummelt, eller at jeg av en eller annen grunn ikke blir kvitt det. Alt av eksamener og daglige gjøremål går dessuten rett i dass nå :(

 

 

Anonym poster: 19d09860a724406522fdf04bd03317e3 Anonym poster: 19d09860a724406522fdf04bd03317e3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som gjør livet surt for deg i øyeblikket?

Nei, hvordan det mener du?

 

Skal sies at jeg var litt stresset og sliten før jeg ble syk, og jeg blir fortvilet og stresset av å være dårlig såpass lenge. Tærer sikkert på immunforsvaret hvis det er det du mener, men ikke så lett å unngå.

 

Prøver ihvertfall å spise veldig sunt, propper i meg grønnsaker, fisk, vitaminer osv i håp om at det skal styrke det noe.

 

Har allerede bestilt ny time hos lege, han er orientert om situasjonen. Er bare så lenge å vente, så gikk inn hit i håp om noen gode råd eller forslag i mellomtiden :)

 

Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7 Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7

Lenke til kommentar

Nei, hvordan det mener du?

 

Skal sies at jeg var litt stresset og sliten før jeg ble syk, og jeg blir fortvilet og stresset av å være dårlig såpass lenge. Tærer sikkert på immunforsvaret hvis det er det du mener, men ikke så lett å unngå.

 

Prøver ihvertfall å spise veldig sunt, propper i meg grønnsaker, fisk, vitaminer osv i håp om at det skal styrke det noe.

 

Har allerede bestilt ny time hos lege, han er orientert om situasjonen. Er bare så lenge å vente, så gikk inn hit i håp om noen gode råd eller forslag i mellomtiden :)

 

Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7 Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7

 

Det du beskriver er klassiske symptomer på stress og annet ubehag du drar med deg fra hverdagen. Dra på en liten ferie eller gå på en konsert eller sju, så tipper jeg det retter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært inne på tanken, men jeg føler symptomene er for sterke til det. Orker rett og slett ikke gjøre noe. Har tatt det hundre prosent med ro de siste ukene uten at jeg har blitt fin av det.

 

Er det ikke rart om stress skulle gi symptomer i en så fast syklus? Og så konkrete symptomer som oppkast og vond hals? I det sykdommen startet, som en omgangssyke, var det ihvertfall ekstremt kraftig, lå lenket til sengen. Kvalmen og smertene var nærmest identiske med tidligere omgangssyker. Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7

 

Har vært inne på tanken, men jeg føler symptomene er for sterke til det. Orker rett og slett ikke gjøre noe. Har tatt det hundre prosent med ro de siste ukene uten at jeg har blitt fin av det.

 

Er det ikke rart om stress skulle gi symptomer i en så fast syklus? Og så konkrete symptomer som oppkast og vond hals? I det sykdommen startet, som en omgangssyke, var det ihvertfall ekstremt kraftig, lå lenket til sengen. Kvalmen og smertene var nærmest identiske med tidligere omgangssyker. Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7

Lenke til kommentar

Det kan være ME. Det vises ikke på prøver.

 

tviler på at det er ME, for jeg har to venninner som har ME, og de sier at de ikke har noe kvalme, oppkast eller noen av de symptomene her, bortsett fra slapphet. ME er jo utmattelsessyndrom så tviler veeeeldig sterkt på at dette er ME

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om alle prøvene dine er fine, gjenstår heller ikke noe annet alternativ.

Leger tar jo bare et par standardprøver. Det finnes hundrevis av prøver de ikke tar, i tillegg er det mange sykdommer som ikke vises på prøver i det hele tatt, eller de vises først etter at man har hatt sykdommen en god stund. Prøver viser dessuten falsk negativ innimellom.

 

Anonym poster: 760304131d69d9ef1a3d43a7e8d96c5f

Lenke til kommentar

Det kan være ME. Det vises ikke på prøver.

Huff, nei, det er noe av det siste jeg vil ha!! hehe

 

Men tror ikke det er det heller, siden jeg har blitt så mye bedre. Kjenner noen som har det, og jeg har blitt mye friskere på et par uker enn de har blitt på mange år.

 

Kjenner en som hadde nesten nøyaktig det samme som jeg har nå, men som gikk over etter noen måneder. Tyder kanskje på at det er et eller annet mystisk virus som går?

 

Sexpert: Var ikke jeg som skrev forrige innlegg der, hehe. Btw, er du medisinutdannet eller noe? :p

 

 

 

Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Jeg sier ikke at det er ME, men en som sa at det sikkert bare var stress siden det ikke viste noe på prøvene. Men ME vises heller ikke på prøver.

 

Alle har ikke det likt når en har ME. Hvis du leser over symptomer, så er kvalme o.l. også et symptom. Det fins veldig mange symptomer med ME. Men ingen har likt, og ingen har alle. Det er nok ikke bare slapphet, men slapphet er det største symptomet :) Og man har gode perioder, og dårlige. Men jeg nevnte det bare, sier ikke at hun har det. Håper legen finner ut av hva som er galt! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ved ME er det ofte vond hals, smerter og generell sykdomsfølelse.

Vanlig hvile gir ikke alminnelig overskudd. Det er ofte en forsinkelse i anstrengelsen og utmattelsen, den kan komme relativt lang tid etter påkjenningen. Vanlige aktiviteter kan gi stort utslag i utmattelse.

 

ME-diagnosen er vanskelig å stille, og er en 'utelukkelsesdiagnose'; dvs noe en ender opp med når ingen andre diagnoser er utelukket. Du må til spesialist for utredning, almennleger har ikke nok kunnskap om dette.

 

ME er en sykdom i immunsystemet som utløses etter en triviell infeksjon hos noen som er disponert for det.

Lenke til kommentar

Ved ME er det ofte vond hals, smerter og generell sykdomsfølelse.

Vanlig hvile gir ikke alminnelig overskudd. Det er ofte en forsinkelse i anstrengelsen og utmattelsen, den kan komme relativt lang tid etter påkjenningen. Vanlige aktiviteter kan gi stort utslag i utmattelse.

 

ME-diagnosen er vanskelig å stille, og er en 'utelukkelsesdiagnose'; dvs noe en ender opp med når ingen andre diagnoser er utelukket. Du må til spesialist for utredning, almennleger har ikke nok kunnskap om dette.

 

ME er en sykdom i immunsystemet som utløses etter en triviell infeksjon hos noen som er disponert for det.

Veldig lang tid etter aktivitet utmattelsen kommer?

 

Har som sagt vært på skolen en hel uke, i tillegg til at jeg har kjørt bil (to timer) og vært hos legen to ganger. Ble ikke noe dårligere av det, ble fortsatt bedre inntil tilbakefallet kom igjen, etter en uke. Får slike tilbakefall selv om jeg bare ligger på sofaen hjemme, men de blir mindre sterke for hver gang, og kommer sånn ca. hver uke. Som sagt som en syklus.

 

Blir dog generelt litt uggen av å gå, kjenner det rare, kilene presset mellom/i ørene. Mest når jeg er uggen generelt da, ofte føler jeg meg mer eller mindre helt fin. Særlig på starten av dagen. Nesten utelukkende på kveldstid jeg blir dårlig, eller får tilbakefall.

 

Har du blitt sjekket for kyssesyken? Den kan sitte i ganske lenge, og jeg ble også sånn rammet noe helt isnnsykt når jeg først fikk det. Var som om det var elefanter som danset på hodet mitt og følte meg uvel i hele kroppen i en ukes tid. Ble frabedt om å gjøre noe fysisk de neste månedene.

Ja, har tenkt på det! Skal spørre legen om å teste meg.

 

Var du helt frisk etter en uke, eller satt det i noe lenger?

 

Setter veldig stor pris svarene forresten, tusen takk :)

 

Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7 Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt på det! Skal spørre legen om å teste meg.

 

Var du helt frisk etter en uke, eller satt det i noe lenger?

 

Setter veldig stor pris svarene forresten, tusen takk :)

 

Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7 Anonym poster: c069a943b46e971e1bf705bb8270e5f7

 

Blir litt vanskelig å huske siden det er syv år siden jeg hadde kyssesyken (var 15 den gang, oh god jeg høres gammel ut! :p ) men jeg mener å tro at jeg var ganske uggen i en god stund etterpå. Sykdomsfølelsen kan henge igjen i flere måneder etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Jeg har også hatt kyssesyken før, og det varte en god stund med meg. Måtte være i ro, og ikke drikke alkohol ganske lenge. Men vet ikke helt om du hadde følt deg bedre, også bli dårlig igjen osv, hvis det er kyssesyken. Men du kan jo si at legen må teste deg! Hvis han er flink så tipper jeg at han allerede har testet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...