Gå til innhold

Må salg på fra ebay skattes?


henkol

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er helt ny her, og grunnen til at jeg ble medlem på dette nett forumet var fordi jeg har noen spørsmål om skatting.

 

Så jeg har prøvd meg fram litt med salg på ebay, jeg tjente en par tusen kr i måneden. Men dette var bare for å teste hvordan systemet funker å slikt, men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal skatte slike penger. Som bør jeg skrive ut alle transaksjoner pr månede å alt av avgifter som går til ebay?

 

jeg tenkte at jeg skal prøve å få mest mulig info om dette før jeg fyller 18 år, har store mål til jeg blir 19 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke skatte av inntekter fra hobby, ikke før det begynner å likne næringsvirksomhet, og det er vel størrelsen på omsetningen som gir kryssningspunktet, jeg vil tro at minst 15-20000 kr i måneden er å anse som "hobbyinntekt". Men her er det skjønn som legges til grunn, slik at det kan være store forskjeller fra likningskontor til likningskontor og du er nok smart om du spør på forhånd.

Lenke til kommentar

Det er litt mer komplisert enn som så, så det er å anbefale at du går på likningskontoret og spør.

Skattefritak inntil kr 39950 per år har ikke noe med vurdering av virksomheten som "hobby-inntekter", der jeg snakket om 15-20.000 kr i måneden i omsetning, men stol ikke på dette beløpet for det er ikke jeg som er ligningssjef. ;)

Endret av -forbruker-
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har fest jobb fra før av, så tror jeg det beste er å starte enkeltmannsforetak. Da kan du tjene 50k per år skattefritt (hvis jeg har forstått det rett) Frikort kan du vel kun benytte mot en arbeidsgiver...?

 

Mulig at frikortet uansett vil være din begrensning, litt usikker. Men jeg ville tatt vare på alt av kvitteringer og kanskje spart ca 25-30% av det du selger for sånn i tilfelle det kommer et skattekrav på et senere tidspunkt.

 

Generelt salg på hobbybasis trenger du ikke å tenke på, men hvis det er snakk om noen tusenlapper i mnd over lengre tid, kan det fort være smart å sjekke hvordan reglene er.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har fest jobb fra før av, så tror jeg det beste er å starte enkeltmannsforetak. Da kan du tjene 50k per år skattefritt (hvis jeg har forstått det rett) Frikort kan du vel kun benytte mot en arbeidsgiver...?

 

Mulig at frikortet uansett vil være din begrensning, litt usikker. Men jeg ville tatt vare på alt av kvitteringer og kanskje spart ca 25-30% av det du selger for sånn i tilfelle det kommer et skattekrav på et senere tidspunkt.

 

Generelt salg på hobbybasis trenger du ikke å tenke på, men hvis det er snakk om noen tusenlapper i mnd over lengre tid, kan det fort være smart å sjekke hvordan reglene er.

 

Det kan stemme det du sier om at frikort er bare når du jobber hos en arbiedsgiver.

Men jeg er ikke sikker på om det jeg tjener vil bli sett på som hobby, siden alt det jeg selger er ikke noe jeg har eid før. det er kun kjøp og vidre salg.

Lenke til kommentar

Du skal ikke skatte av inntekter fra hobby, ikke før det begynner å likne næringsvirksomhet, og det er vel størrelsen på omsetningen som gir kryssningspunktet, jeg vil tro at minst 15-20000 kr i måneden er å anse som "hobbyinntekt". Men her er det skjønn som legges til grunn, slik at det kan være store forskjeller fra likningskontor til likningskontor og du er nok smart om du spør på forhånd.

Noe sier meg at skattetaten ikke er veldig enig med din antakelse.

 

Sist jeg sjekket var grensen for krav om momsregistrering 50000 kr i avgiftspliktig omsetning per år. 15-20000 kr per år er kanskje mer sannsynlig som hobbyinntekt.

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe sier meg at skattetaten ikke er veldig enig med din antakelse.

 

Sist jeg sjekket var grensen for krav om momsregistrering 50000 kr i avgiftspliktig omsetning per år. 15-20000 kr per år er kanskje mer sannsynlig som hobbyinntekt.

Du blander kortene en smule, mva-registrering og grensen for denne har ikke noe med dette her å gjøre, men jeg ser poenget ditt.

Jeg presiserer også at det er nødvendig å undersøke tallene fra det aktuelle likningskontor, da det er snakk om skjønn og at beløpsgrensen hele tiden vil være bevegelig i takt med vår økonomiske utvikling.

Det smarteste førsteposter kan gjøre - synes jeg - er rett og slett å bestemme seg for at "dette vil jeg gjøre butikk av" og gå for det, eller glemme hele greia.

Lenke til kommentar

Ja, det har du sjølsagt rett i, men selger man brukt f eks, skal det i de fleste tilfeller ikke beregnes mva av dette, følgelig trenger man heller ikke være mva-registrert om omsetningen overskrider beløpsgrensen.

Og beløpet for mva-registrering er nok mest til for at ingen skal kunne utnytte mva-registrering. Sett at du har et firma med en omsetning på null, men foretar store investeringer som gjør at du kan kreve å få tilbake merverdiavgiften. Det ville i så fall være gratis penger fra staten om du deretter valgte å slette firmaet.

 

Når jeg skriver at du blander kortene, er det for at mva-grensen legger *omsetning* til grunn, mens *inntekten* er det du sitter igjen med til slutt og er derfor ikke direkte sammenlignbare.

Men altså: jeg skjønner poenget ditt, og er slik sett en grei vurdering.

 

Når det gjelder den beløpsgrensen for hobbybasert salg eller næring, som er det tråden gjelder, så tror jeg det vurderes ut fra en gjennomsnitts månedsinntekt for en person bosatt i Norge. Om inntekten nærmer seg denne gjennomsnittsinntekten, kommer vurderingen om det er næringsvirksomhet eller ikke opp.

Og da skal sunn fornuft avgjøre. Jeg mener at det skal tolkes slik og jeg synes det rimer.

Endret av -forbruker-
Lenke til kommentar

Som et kort prøveprosjekt er dette greit i forhold til Skatteetatens regler, men fortsetter du å tjene noen tusen pr. mnd. må du helt klart skatte. Og betale moms hvis du selger til norske kunder og har en omsetning på over 50.000 pr. år.

 

Klippet fra Skattetatens nettsider:

 

Det er næringsvirksomhet hvis virksomheten:

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Lenke til kommentar

Før du fyller 18 år har du strengt tatt ikke anledning til å drive denne virksomheten, det være seg hobby eller næring. Du er mindreårig, og vergemålsloven åpner ikke for at mindreårige kan drive virksomhet i eget navn.

 

(For ikke å snakke om at du bryter eBays brukeravtale.)

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...