Gå til innhold

Frustrert over skolesystemet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alternativet, uten å revolusjonere hele systemet, er å pålegge lærerne det ansvaret å stimulere til at elevene blir så gode som det kan bli. Dette blir utrolig tungvint, ettersom ikke alle lærere har kompetansen som trengs, og siden hver lærer da må analysere og vurdere situasjonen til hvert enkelt individ. Du gir inntrykk for at det eksisterer noe som hindrer elevene i å ta steget videre selv. Kan du være litt mer spesifikk på akkurat det området? Hva hindrer deg?

 

Siden elevene har tilgang på å bli bedre, og siden de som sliter får hjelp, så fungerer den delen (som vi diskuterer) av systemet bra.

 

 

 

Igjen, hva er det som gjør at du "ikke har mulighet til å jobbe med noe annet"?

 

Jeg kan være enig i deg at det er negativt at man må sitte i timene hvor man må repetere stoff uten at man vil, og videre at man blir straffet for å ikke møte opp. Men dette blir en annen del av skolesystemet (fraværsordningen).

 

Ja det jeg mente med det var at man kan gå 2. klasse vidergånde ønske og ha kunnskap til og ta R1 f.eks (i mitt tilfelle) men ikke ha mulighet til og ta de timene. Det burde vært åpning for og velge fag man vil ta selv på yrkesfag. Så tenker jeg på alle elevene man ser som utvikler set enormt fort innen musikk, matte eller norsk.. og hjelpe dem ta steget videre og ikke "holde dem tilbake".

 

Også kommer argumentet, ja men viss du vil _______ så må du gå almen og velge de og de fagene.som du ønske. Men viss man ønsker en praktisk erfaring innen ett fag f.eks elektro og intressen for strøm er der så kan man ikke gå almen for og få dette i vgs. Derfor burde det være åpning for dem som ønsker studie kompetanse også i yrkesfag, Det gir folk som er skole lei i 10.ende og prøve det de vil jobbe med sam.t som de får nokk skole til og gå rett inn på universitetet.

 

Men mest av alt tenker jeg på dem som går på barneskolen og ikke er klar over mulighetene sine :)

Lenke til kommentar

Det burde vært åpning for og velge fag man vil ta selv på yrkesfag.

 

Det koster for mye å ha småklasser for alle mulige kombinasjoner av fag, i tillegg til at det er vanskelig å legge timeplaner samt holde på kompetanse i slike fag på en yrkesrettet skole. Derfor er muligheten der gjennom privatistordningen.

 

Derfor burde det være åpning for dem som ønsker studie kompetanse også i yrkesfag,

 

Yrkesfaglig påbygning heter det og tilbys vel på omtrent alle skoler.

Lenke til kommentar

Jeg er også skuffet over skolesystemet. Man må vente 1 år på å ta eksamen som privatist.

Bruker bare 1-2 måneder å gå gjennom stoffet også må man vente 1 helt år på å ta eksamen. Privatist eksamen burde holdes hver måned. Ikke hvert år :hmm:

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...