Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som har matte eksamen bør jo øve som ett helvete! Dere har jo eksamen allerede tirsdag :)

Har sett gjennom tidligere eksamensoppgaver. Dersom man har fulgt med i timen og jobbet godt tror jeg det holder med et par kvelder til repetisjon.

Hvis man ikke har det, så har du rett; øve som ett helvete de dagene man har.

Lenke til kommentar

Tror det kan være lurt å se på de siste eksamensoppgavene som har vært for å se nivået og hva slags oppgaver kommer på del 1

Tror man garantert får

-Likninger (både vanlig og med to ukjente)

-Konstruksjon

-Prosent

-Målestokk

-Brøk

-Areal/volum eller overflateregning

-Standardform

-Klokka

EDIT: Algebra er også normalt å få

 

Tror alle som er kjempe stresset bare kan ta det med ro. Verden går videre, bruk dagene godt til å repetere godt på ting man er sikker på kommer og man greier denne eksamen med en helt grei karakter. Hvis man ikke går for det beste, er absolutt ikke 3 til 5 noe dårlig på en eksamen.

Hvis man har hatt matte tentamen, er faktisk veldig mange oppgaver i den tatt rett fra eksamen året før så da har man også en liten følelse på hvordan det blir.

Eneste man må tenke på er tiden. Bruk tiden godt da man ikke har like mye tid som på tentamen. Les oppgaveteksten ekstra nøye, forstår man ikke, les den mange ganger men ikke sitt overdrevent lenge på en oppgave hvis man har glemt en formel eller ikke forstår det der og da. Bedre å hoppe videre og muligens gå tilbake.

 

Lykke til!

Endret av Nicida
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det kan være lurt å se på de siste eksamensoppgavene som har vært for å se nivået og hva slags oppgaver kommer.

Tror man garantert får

-Likninger (både vanlig og med to ukjente)

-Konstruksjon

-Prosent

-Målestokk

-Brøk

-Areal/volum eller overflateregning

-Standardform

-Klokka

EDIT: Algebra er også normalt å få

 

Pleier ikke være så alt for vanskelig på del 1 heller.

 

Det sensoren på eksamenskurset også sa var at man bare kunne sette seg ned å begynne å jobbe med funksjoner. Funksjoner er noe du garantert vil få. Enten på del 1 eller del 2. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sensoren på eksamenskurset også sa var at man bare kunne sette seg ned å begynne å jobbe med funksjoner. Funksjoner er noe du garantert vil få. Enten på del 1 eller del 2. :)

 

Ja. Det har du helt rett i.

 

Jeg så TheKing97 hadde satt opp en side med tidligere eksamener.

Her har man en annen som er veldig oversiktlig med fasit rett under.

http://matematikk.ne...trinn_Hovedside

edit: trengs ikke passord.

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

Blir dette rett fremgangsmåte?

 

b) Hvor stor må to runde pizzaer minst være for å bli større enn en rektangelpizza. Brettet de skal legge på er 40 x 33 cm = 1320 cm2. Løs som ulikhet.

 

2(r2 * 3,14) > 1320 cm2

2(r2 * 3,14)/2 > 1320 cm2 /2

r2 * 3,14/3,14 > 660 cm2/3,14

√r2 > √210,191082803 cm2

r > ≈ 14,5 cm

 

De runde pizzaene må minst ha en radius på mer enn 14,5 cm for å bli større enn rektangelpizzaen (tilsammen)

 

Fasiten i boka sier r =14 cm, mest trolig pga kvadratroten av 210,.... blir 14,49....

 

så kommer c)

Ble det plass til to runde pizzaer med samme areal på langpanna(rektangelpizza-panna)?

 

A= r * r * 3,14

A= 14,5 * 14,5 * 3,14

A= 660,185 cm2

 

to pizzaer: 2*660,185 cm2 = 1320,37 cm2

Var plass til: 1320 cm2

Fasit: Ikke plass.

 

Men, hvis jeg hadde fylt inn 14 cm som fasiten sier så hadde det vært plass (1230,88 cm2).. Så fasiten har vel feil?

 

Men det viktige: Er fremgangsmåten på b rett?

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Såpass. Er ikke mange lærere som tar initiativet til det ihvertfall.

 

Blir dette rett fremgangsmåte?

 

b) Hvor stor må to runde pizzaer minst være for å bli større enn en rektangelpizza. Brettet de skal legge på er 40 x 33 cm = 1320 cm2. Løs som ulikhet.

 

2(r2 * 3,14) > 1320 cm2

2(r2 * 3,14)/2 > 1320 cm2 /2

r2 * 3,14/3,14 > 660 cm2/3,14

√r2 > √210,191082803 cm2

r > ≈ 14,5 cm

 

De runde pizzaene må minst ha en radius på mer enn 14,5 cm for å bli større enn rektangelpizzaen (tilsammen)

 

Fasiten i boka sier r =14 cm, mest trolig pga kvadratroten av 210,.... blir 14,49....

 

så kommer c)

Ble det plass til to runde pizzaer med samme areal på langpanna(rektangelpizza-panna)?

 

A= r * r * 3,14

A= 14,5 * 14,5 * 3,14

A= 660,185 cm2

 

to pizzaer: 2*660,185 cm2 = 1320,37 cm2

Var plass til: 1320 cm2

Fasit: Ikke plass.

 

Men, hvis jeg hadde fylt inn 14 cm som fasiten sier så hadde det vært plass (1230,88 cm2).. Så fasiten har vel feil?

 

Men det viktige: Er fremgangsmåten på b rett?

 

Tror du får mer hjelp hvis du tar det i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1495632

Lenke til kommentar

Klassen min er ganske heldig. Matte-læreren vår skal jobbe "dugnad" på mandag, og komme på skolen for å hjelpe oss, selv om hun har fri. Hun får ikke lønn for det heller.

Det gjør mattelærerne våre også! :)

Setter virkelig pris på lærere som vil det aller beste for elevene sine!

Lenke til kommentar

Blir dette rett fremgangsmåte?

 

b) Hvor stor må to runde pizzaer minst være for å bli større enn en rektangelpizza. Brettet de skal legge på er 40 x 33 cm = 1320 cm2. Løs som ulikhet.

 

2(r2 * 3,14) > 1320 cm2

2(r2 * 3,14)/2 > 1320 cm2 /2

r2 * 3,14/3,14 > 660 cm2/3,14

√r2 > √210,191082803 cm2

r > ≈ 14,5 cm

 

De runde pizzaene må minst ha en radius på mer enn 14,5 cm for å bli større enn rektangelpizzaen (tilsammen)

 

Fasiten i boka sier r =14 cm, mest trolig pga kvadratroten av 210,.... blir 14,49....

 

så kommer c)

Ble det plass til to runde pizzaer med samme areal på langpanna(rektangelpizza-panna)?

 

A= r * r * 3,14

A= 14,5 * 14,5 * 3,14

A= 660,185 cm2

 

to pizzaer: 2*660,185 cm2 = 1320,37 cm2

Var plass til: 1320 cm2

Fasit: Ikke plass.

 

Men, hvis jeg hadde fylt inn 14 cm som fasiten sier så hadde det vært plass (1230,88 cm2).. Så fasiten har vel feil?

 

Men det viktige: Er fremgangsmåten på b rett?

 

b) Hvor stor må to runde pizzaer minst være for å bli større enn en rektangelpizza. Brettet de skal legge på er 40 x 33 cm = 1320 cm2. Løs som ulikhet.

 

2(r2 * 3,14) > 1320 cm2

2(r2 * 3,14)/2 > 1320 cm2 /2

r2 * 3,14/3,14 > 660 cm2/3,14

√r2 > √210,191082803 cm2

r > ≈ 14,5 cm

 

 

Kan du ikke sette prøve på svaret?

 

3,14*14,5*14,5*2= 1320.37 cm2

 

Det betyr at svaret er riktig, fordi pizzaene da blir like store som en pizza. :)

 

 

Edit: Stykket du får fra oppgaven er: 2(r2 * 3,14) < 1320 cm2

 

De runde pizza-ene er jo større en langpanna :wee:

Pleas correct me if i'am wrong :)

 

c)

 

Her tenker jeg at du bare trenger å regne lengden av de to runde pizza-ene. Diameteren av en pizza blir 29cm, som betyr at lengden blir 29*2= 58 cm

 

Lengden av langpanna er jo 40 cm, mens bredden er 33 cm. Det betyr at de to runde pizza-ene ikke får plass.

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

b) Hvor stor må to runde pizzaer minst være for å bli større enn en rektangelpizza. Brettet de skal legge på er 40 x 33 cm = 1320 cm2. Løs som ulikhet.

 

2(r2 * 3,14) > 1320 cm2

2(r2 * 3,14)/2 > 1320 cm2 /2

r2 * 3,14/3,14 > 660 cm2/3,14

√r2 > √210,191082803 cm2

r > ≈ 14,5 cm

 

 

Kan du ikke sette prøve på svaret?

 

3,14*14,5*14,5*2= 1320.37 cm2

 

Det betyr at svaret er riktig :)

 

Edit: Stykket du får fra oppgaven er: 2(r2 * 3,14) < 1320 cm2

 

De runde pizza-ene er jo større en langpanna :wee:

Pleas correct me if i'am wrong :)

 

Tusen takk! Må så klart huske å sette prøve hvis jeg er usikker.. :wallbash:

 

Men på editen din [ 2(r^2 * 3,14) < 1320 cm^2 ] er det vel ikke? De to pizzaene skal jo være større enn 1320 cm^2 (som oppgaven sier), så blir vel 2(r2 * 3,14) > 1320 cm2, så oppgaven skyter seg selv i benet, for da er det jo klart at pizzaene ikke passer :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...