Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

2ypjm0i.jpg

 

Mye å ta tak i for å si det slikt...

 

Oppfordrer alle som har mulighet til å låne boka ''Da matematikken ble til'' av Audun Holme. Du trenger ikke å lese hele boka, men den er utrolig nyttig hvis det kommer en oppgave / temaet er en av de gamle matematikerne, som f.eks Pytagoras og Tales. Da er det bare å slå opp, så kanskje du forstår noe mer..

Endret av TheKing97
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan man forminsker celler i Excel?

 

Hvis du mener å ta bort tomrom i cellene, så tror jeg man gjør det ved å dobbeltklikke ved den linjen ved cellen. Hvis du skriver is i celle E, dobbeltklikker du øverst i linjen ved siden av bokstaven. Da skal cellen bli mindre...

Lenke til kommentar

Hvis du mener å ta bort tomrom i cellene, så tror jeg man gjør det ved å dobbeltklikke ved den linjen ved cellen. Hvis du skriver is i celle E, dobbeltklikker du øverst i linjen ved siden av bokstaven. Da skal cellen bli mindre...

Se der ja! Hjertelig takk! :)
Lenke til kommentar

Jeg var på et matteeksamenskurs på tirsdag( da visste jeg jo ikke hva jeg ville komme opp i) og da sa en lærer, som skal være sensor i år at alle som kommer opp i matte må lese eksamenens-veiledningen til matte, og at man må spørre eksamensveilederen sin om dette. En annen lærer sa også en rekke ting en elev må gjøre for å få sekser. Tenkte å poste det, da det var en sensor som sa det. Dette er for de som satser på høyeste karakter:

 

1: En sekserelev begrunner alle svarene sine hvis oppgaven kan ha flere svaralternativer.

 

2: En sekserelev skriver alltid begrunnelse på del 1, selv om oppgaven ikke sier at man skal det.

 

3: En sekserelev kommuniserer og skriver framgangsmåte, slik at sensor kan følge denne framgangsmåten.

 

4: En sekserelev skriver alltid to svaralternativer på samme oppgave, selv om oppgaven ikke sier noe om dette.

 

5: En sekserelev har en svært ryddig struktur.

 

6: En sekserelev har aldri dårlig tid på matteeksamen.

 

7: En sekserelev leser igjennom og leverer uten slurvefeil.

 

8: En sekserelev avrunder ikke før h*n har fått svaret, og begrunner også hvorfor h*n ikke avrunder tidligere.

 

9: En sekserelev vurderer om svaret er realistisk i forhold til oppgaven og prøver en annen regnemetode for å se om det svaret er riktig.

 

10: En sekserelev kan se at oppgaven kan løses på forskjellige måter( for eksempel problemløsning) og velger av den grunn ikke den vanskeligste regnemåten som for eksempel to ukjente, men begrunner hvorfor h*n valgte den enkleste. Dette fører til at seksereleven får mer tid til de krevende oppgavene på eksamen.

 

Her er det jo også noen gode tips, men tenkte kanskje det ville være interessant for de som satser høyt, å vite hva en mulig sensor legger vekt på. :)

Endret av Bassa.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leverer du en slik besvarelse, tror jeg ikke det kan bli så mye bedre( med forbehold om at svarene er riktig da) :)

 

Hvorfor er jeg egentlig inne på denne tråden igjen? :hmm:

Kanskje det er fordi vi som er her er så hyggelige? ;)

Eller kanskje fordi du ønsker å hjelp oss som var så uheldige/heldige å komme opp i matte til å få en best mulig karakter... Det er i hvert fall derfor jeg var/er på norsk-tråden :)

Endret av Havardu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det er fordi vi som er her er så hyggelige? ;)

Eller kanskje fordi du ønsker å hjelp oss som var så uheldige/heldige å komme opp i matte til å få en best mulig karakter... Det er i hvert fall derfor jeg var/er på norsk-tråden :)

 

Ja, alt sammen stemmer! Hvis vi hjelper hverandre så vil jo det hjelpe. Tror jeg skal fortsette å stikke innom denne tråden! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...