Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomistyring skriftlig eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har gode maler når det kommer til bidragskalkyle og selvkostkalkyle? Har en mal selv, men den jeg har er ikke så bra. Og kanskje også til budsjettering og regnskapsanalyse?

 

Og gode tekstbesvarelser til budsjettering, og regnskapsanalyser :)

 

Takk på forhånd ;)

Endret av ØkoBoy
Lenke til kommentar

Noen som har gode maler når det kommer til bidragskalkyle og selvkostkalkyle? Har en mal selv, men den jeg har er ikke så bra. Og kanskje også til budsjettering og regnskapsanalyse?

 

Og gode tekstbesvarelser til budsjettering, og regnskapsanalyser :)

 

Takk på forhånd ;)

 

Så vidt jeg vet finnes det ikke maler til bidrags - og selvkostkalkyler. Skjønner ikke helt hvordan de skal hjelpe deg så mye heller. Hvis du regner de oppgavene om produktkalkyler vil du gjøre utregningen like fort manuelt som automatisk, vil jeg tro.

 

http://fagbokforlage...?artikkelid=309 her finner du alle malene som er tilpasset lærerboken. Syns det er litt rart at dere ikke har fått mal til budsjettering og regnskapanalyse.

 

Når det gjelder gode besvarelser vil jeg råde deg til å se igjennom tidligere oppgaver/prøver, lese gjennom fasit til eksamensoppgaver og se igjen lærerveiledning som tilhører boken.

 

 

Noen som har en fin regnskaps/aviks analyse ?

 

Finn budsjetteringsmodellen. Den inneholder "budsjettkontroll" som vil vise deg evt. avvik.

 

kan noen hjelpe meg ved å legge ut en liste for hvilken konto som skal debeterest og krediterest ved ulike spørsmål osv? blir glad om noen laster opp noe jeg vil få bruk for på eksamen, hva som helst

 

Hvis du regner gjennom oppgavene i en eksamensoppgave vil du se hva som går igjen. For eksempel endring i varebeholdning (økning og reduksjon). Skriv ned de bilagene du syns er vanskelige på et ark. Ville nok kanskje ikke skrevet ned det "letteste" bilagene, men kanskje de som kan være litt "tricky". Hvis du vil skrive ned alle bilagene, så må du huske å skrive begge veier, hvis du skjønner hva jeg mener.

Endret av Rognebær
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet finnes det ikke maler til bidrags - og selvkostkalkyler. Skjønner ikke helt hvordan de skal hjelpe deg så mye heller. Hvis du regner de oppgavene om produktkalkyler vil du gjøre utregningen like fort manuelt som automatisk, vil jeg tro.

 

http://fagbokforlage...?artikkelid=309 her finner du alle malene som er tilpasset lærerboken. Syns det er litt rart at dere ikke har fått mal til budsjettering og regnskapanalyse.

 

Når det gjelder gode besvarelser vil jeg råde deg til å se igjennom tidligere oppgaver/prøver, lese gjennom fasit til eksamensoppgaver og se igjen lærerveiledning som tilhører boken.

 

 

 

 

Finn budsjetteringsmodellen. Den inneholder "budsjettkontroll" som vil vise deg evt. avvik.

 

 

 

Hvis du regner gjennom oppgavene i en eksamensoppgave vil du se hva som går igjen. For eksempel endring i varebeholdning (økning og reduksjon). Skriv ned de bilagene du syns er vanskelige på et ark. Ville nok kanskje ikke skrevet ned det "letteste" bilagene, men kanskje de som kan være litt "tricky". Hvis du vil skrive ned alle bilagene, så må du huske å skrive begge veier, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Det er ikke det at jeg ikke har fått modellene. Tenkte bare at det finnes bedre modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

forstår ikke helt hva du mener, nei ;/ noen som evt har skrevet enn slik posteringsliste med hva som skal debeterest og krediterest som er keen på å legge den ut ?

 

Når det er endring i varebeholdning, hvorden vet du om det er snakk om øking og reduksjon? vet jeg spør dumt, men forstår ikkje økonomistyring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endringen ser du ved å se på hva som IB/Saldobalansen opp mot det nye tallet som blir oppgitt i slutten av perioden.

 

Vi skal avslutte regnskapet for desember 2012. Fra forberedelsen (starten av perioden) får du oppgitt at varelageret er på 400 000 kr. 31.12. får du oppgitt at varetellingen gir varelageret en verdi tilsvarende 350 000 kr. Fra å være verdt 400 000 kr til 350 000 kr i slutten av perioden - vi har da en reduksjon av varelageret tilsvarende 50.000 kr (400000-350000).

 

Denne føres D4300 og K1460.

Endret av TB-GORGONPLEX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...