Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i engelsk 2013 (10. trinn)


  

38 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Task 3?

    • 3A
      10
    • 3B
      6
    • 3C
      18
    • 3D
      4


Anbefalte innlegg

Her kommer det (tydeligvis) etterlengtede sammendraget! Dere grammar-nazis - vær så snill å ta en liten ferie når dere leser sammendraget, vet det er mange skrivefeil.

 

 

Utgangspunktet til at jeg skrev dette sammendraget var at i min klasse har vi et par med dysleksi, og de sliter med å lese gjennom hele det tunge heftet. Derfor endte jeg opp med å tilby meg å skrive, og å gå tilbake på løfter gjør jeg aldri! :)

 

Håper det hjelper noen av dere, og kommentarer tas mot med takk! :cool:

 

~Lea

 

veldig bra tekst :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer det (tydeligvis) etterlengtede sammendraget! Dere grammar-nazis - vær så snill å ta en liten ferie når dere leser sammendraget, vet det er mange skrivefeil.

 

 

Utgangspunktet til at jeg skrev dette sammendraget var at i min klasse har vi et par med dysleksi, og de sliter med å lese gjennom hele det tunge heftet. Derfor endte jeg opp med å tilby meg å skrive, og å gå tilbake på løfter gjør jeg aldri! :)

 

Håper det hjelper noen av dere, og kommentarer tas mot med takk! :cool:

 

~Lea

 

Åh, tusen hjertelig takk! :thumbs:

Lenke til kommentar

Siden vi nå har fått vite tema og slikt, så lurte jeg på om noen er åpne for å diskutere eventuelle oppgaver? Slik at vi kan skrive forslag til hva man kan skrive om, slik at alle da kan finne fakta om ting selv :)

Er jo ikke sikkert dere har lyst, men jeg syns det er en veldig bra måte å gjøre ting på, at man får brainstormet sammen med andre. Dessuten, selv om vi skulle velge samme oppgave og å skrive om det samme på torsdag, så vil vi jo ikke skrive likt, selv om vi har diskutert sammen? :)

 

Jeg ser for meg et eller annet om hvilke forandringer som skjer i ditt eget liv, hvilke endringer som kan komme til å skje i verden, hvilke endringer som kan skje i nærmiljøet ditt etc..

Lenke til kommentar

tenkte bare på noe. hvis vi skulle skrive en artikkel om "change", hvilke punkter skulle dere tatt med? :hmm:

hva er det viktigste å fokusere på?

jeg har ofte fått "klage" på at jeg på en vid oppgave har konsentrert meg om for lite. f,eks skrev jeg den artikkel tingen om håp på tentamen. der ble det kommentert at jeg burde tenkt mer på andre lands og folks håp en bare det jeg hadde tatt. Noe av det skyldes kanskje at overskriften ikke beskrev nok selve teksten, men virket mer vid enn den skulle gjort.

 

Jeg tror jeg ville tenkt på hvor vidt du vil gå med denne teksten. Skal det være om endringer i livet ditt, i huset ditt, i kommunen din, i dette landet, i verden, i klimaet i verdensrommet etc... før du begynner å tenke på hvilke punkter du ønsker å putte inn.. Dette vil også minske mengden informasjon du vil trenge å finne :)

 

Hvis du skjønner hva jeg mener? :p

Endret av Johanne K
Lenke til kommentar

Siden vi nå har fått vite tema og slikt, så lurte jeg på om noen er åpne for å diskutere eventuelle oppgaver? Slik at vi kan skrive forslag til hva man kan skrive om, slik at alle da kan finne fakta om ting selv :)

Er jo ikke sikkert dere har lyst, men jeg syns det er en veldig bra måte å gjøre ting på, at man får brainstormet sammen med andre. Dessuten, selv om vi skulle velge samme oppgave og å skrive om det samme på torsdag, så vil vi jo ikke skrive likt, selv om vi har diskutert sammen? :)

 

Jeg ser for meg et eller annet om hvilke forandringer som skjer i ditt eget liv, hvilke endringer som kan komme til å skje i verden, hvilke endringer som kan skje i nærmiljøet ditt etc..

 

jeg tror at vi kommer til å få en oppgave hvor vi skal sammenligne den verdenen gutten "the giver" lever og med vår verden og kanskje komme med refleksjoner om hva vi syns om dem. hva er bra med vår verden og hva er bra med den guttens verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tror at vi kommer til å få en oppgave hvor vi skal sammenligne den verdenen gutten "the giver" lever og med vår verden og kanskje komme med refleksjoner om hva vi syns om dem. hva er bra med vår verden og hva er bra med den guttens verden.

ahaa, det hørtes faktisk veldig sannsynlig ut :) Du er flink :D

Lenke til kommentar

jeg har ofte fått "klage" på at jeg på en vid oppgave har konsentrert meg om for lite. f,eks skrev jeg den artikkel tingen om håp på tentamen. der ble det kommentert at jeg burde tenkt mer på andre lands og folks håp en bare det jeg hadde tatt. Noe av det skyldes kanskje at overskriften ikke beskrev nok selve teksten, men virket mer vid enn den skulle gjort.

 

Jeg tror jeg ville tenkt på hvor vidt du vil gå med denne teksten. Skal det være om endringer i livet ditt, i huset ditt, i kommunen din, i dette landet, i verden, i klimaet i verdensrommet etc... før du begynner å tenke på hvilke punkter du ønsker å putte inn.. Dette vil også minske mengden informasjon du vil trenge å finne :)

 

Hvis du skjønner hva jeg mener? :p

 

ja, jeg skjønner :) jeg mente at hvis vi får en oppgave der vi skal skrive en artikkel om hva en forandring kan være (generelt) hva kunne vi hatt skrevet?

og med hvilken rekkefølge?

 

ahaa, det hørtes faktisk veldig sannsynlig ut :) Du er flink :D

 

takk! :)

Lenke til kommentar

ja, jeg skjønner :) jeg mente at hvis vi får en oppgave der vi skal skrive en artikkel om hva en forandring kan være (generelt) hva kunne vi hatt skrevet?

og med hvilken rekkefølge?

Forandringer

-Slå opp i en ordbok å finn forklaringen på ordet. syns personlig at tekstene blir mer spennende med slike ting inni.

-Finn et sitat elns om forandringer

-Eksempler på noen forandringer (klima, noen som får kreft, ungdomsskole-videregående) og konsekvenser (både negative og positive)

-En forandring du skulle ønske skjedde

-Hva du kan gjøre for å forandre noe

 

Vet ikke helt, men var dette som falt meg inn først :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forandringer

-Slå opp i en ordbok å finn forklaringen på ordet. syns personlig at tekstene blir mer spennende med slike ting inni.

-Finn et sitat elns om forandringer

-Eksempler på noen forandringer (klima, noen som får kreft, ungdomsskole-videregående) og konsekvenser (både negative og positive)

-En forandring du skulle ønske skjedde

-Hva du kan gjøre for å forandre noe

 

Vet ikke helt, men var dette som falt meg inn først :p

 

Tusen takk! :)

disse punktene er veldig gode og ved å bruke dem kan vi faktisk skrive en god artikkel om forandring.

ved å dele gode råd med hverandre kan vi få beste karakteren :p

Lenke til kommentar

Ser for meg at vi fort kan få en oppgave der vi skal skrive om en av personene fra focus magazine i en stilling der noe forandres til slutt, eller kanskje skrive en artikkel om forandringer på godt og vondt elns. :hmm:

Edit: I fjor måtte vi referere til noe som personen hadde gjort på ekte i en lignende oppgave.

Endret av lixn
Lenke til kommentar

Forandringer

-Slå opp i en ordbok å finn forklaringen på ordet. syns personlig at tekstene blir mer spennende med slike ting inni.

-Finn et sitat elns om forandringer

-Eksempler på noen forandringer (klima, noen som får kreft, ungdomsskole-videregående) og konsekvenser (både negative og positive)

-En forandring du skulle ønske skjedde

-Hva du kan gjøre for å forandre noe

 

Vet ikke helt, men var dette som falt meg inn først :p

 

http://www.english-i...-of-change.html

Endret av Hennysk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tror at vi kommer til å få en oppgave hvor vi skal sammenligne den verdenen gutten "the giver" lever og med vår verden og kanskje komme med refleksjoner om hva vi syns om dem. hva er bra med vår verden og hva er bra med den guttens verden.

 

har noen noen ideer om hva kan vi eventuelt ta med i sammenligning av disse to verdenene? :hmm:

selv syns jeg at vi kan skrive at selv om verdenen gutten levde i var mer trygt og var styrt med spesielle regler, er det litt kjedelig at alt blir samme. det er ikke noen forandring i deres liv og alt er det samme hver dag. til og med har ikke folk lov til å velge hva skal de holde på med.

og hvis vi skulle eventuelt få en spørsmål om hvilke forandringer kan gutten gjøre i samfunnet han lever i med den spesielle egenskapet han har fått, hva skulle dere ha skerevet?

Endret av ja takk
Lenke til kommentar

Ser for meg at vi fort kan få en oppgave der vi skal skrive om en av personene fra focuse magazine i en stilling der noe forandres til slutt, eller kanskje skrive en artikkel om forandringer på godt og vondt elns. :hmm:

Det er også fullt mulig :D

føler at temaet er veldig åpent slik at oppgavene kan vær hva som helst o.O

 

Uff, jeg greier bare ikke bestemme meg for A1 eller A2 jeg :glare:

 

Det er ofte oppgaver der man skal referere til en person/hendelse fra heftet... sikkert denne gangen også :)

Ja, men pleier ikke det å være i a-delen?

Akkurat nå er jeg sinnsykt glad for at vi har hatt dette focus magazine greia på tentamenene fordi vi vet hvordan oppgavene har vært ^^

 

har noen noen ideer om hva kan vi eventuelt ta med i sammenligning av disse to verdenene? :hmm:

sel syns jeg at vi kan skrive at selv om verdenen gutten levde i var mer trygt og var styrt med spesielle regler, er det litt kjedelig at alt blir samme. det er ikke noen forandring i deres liv og alt er det samme hver dag. til og med har ikke folk lov til å velge hva skal de holde på med.

og hvis vi skulle eventuelt få en spørsmål om hvilke forandringer kan gutten gjøre i samfunnet han lever i med den spesielle egenskapet han har fått, hva skulle dere ha skerevet?

kanskje at han røpte litt av disse "memories"ene slik at folk i hans verden får et innblikk i vår verden?:)

Lenke til kommentar

Tusen takk! :)

disse punktene er veldig gode og ved å bruke dem kan vi faktisk skrive en god artikkel om forandring.

ved å dele gode råd med hverandre kan vi få beste karakteren :p

koselig å høre :D

 

hva fører det til da?

kanskje de prøver å få deres verden til å bli mer lik vår verden? :)

Endret av Johanne K
Lenke til kommentar

koselig å høre :D

 

 

kanskje de prøver å få deres verden til å bli mer lik vår verden? :)

 

men på teksten står det at en gang har de selv å ha den verdenen de har. det er det som er problemet. det er liksom "vi" som har valgt å ha den verdenen lenge lenge siden de ble født

Lenke til kommentar

men på teksten står det at en gang har de selv å ha den verdenen de har. det er det som er problemet. det er liksom "vi" som har valgt å ha den verdenen lenge lenge siden de ble født

Som sagt så skjønte jeg ikke tekstene i del b, så den informasjonen har gått meg hus forbi.. :/

Lenke til kommentar

Som sagt så skjønte jeg ikke tekstene i del b, så den informasjonen har gått meg hus forbi.. :/

'

 

jeg tror det har noe med at samfunnet kan endres være som The giver i framtiden. er ikke sikker :(

 

kan noen andre komme med tanker om hva var bra og hva var dårlig i the givers verden? jeg tror at vi skal garantert få en oppgave der vi skal sammenligne de to verdenene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...