Gå til innhold

Test: Cooler Master Eisberg 240L Prestige


Anbefalte innlegg

Tror utrykket som passer best, er "ærligere"...

 

Ellers synes jeg det er merkelig at de ikke tester med samme kjølepasta, da det er å luke ut feilkilder. Dette blir på nivå med å benytte et standard testoppsett med samme CPU, GPU, HK Minnebrikker og kabinett.

 

Samtidig forventer jeg at de fleste her på HW.no tørker av original kjølepasta for så å benytte favorittpastaen sin ved montering av cpukjøler.

 

Det siste du skriver er nok ganske riktig, grunnen til at vi velger å ikke gjøre dette er at de aller, aller fleste kjølere kommer med omtrent identisk termisk pasta påført i et helt uniformt lag. Så lenge dette er på plass fra fabrikken, forsvinner den mulige feilkilden "vi puttet på en halv milliliter for mye/lite pasta" i testene. Utfordringen er sett som dette, som ikke kommer med forhåndspåsmurt pasta, men disse tilhører altså unntakene.

 

På det første poenget, helt riktig. Det ga ingen mening at en vannkjøler med grovt sett samme teoretiske kjøleevne som de øvrige vi har sett, skulle gi merkbart svakere resultater enn en halvgrei luftkjøler - selv etter at vi hadde demontert, vasket, påført Eiscreme på nytt, og testet enda en gang.

 

Hvordan er den i forhold til feks Noctua NH-D14?

 

Det er en viss forskjell - mer spesifikt enn det må du nesten vente på en eventuell viftetest, som kanskje og kanskje ikke kommer, for å få svar på ;)

 

Jeg synes, etter å tenkt meg litt om, at hw.no absolutt skulle teste dette. Dvs. koble på et skjermkort i loop'en til Eisberg 240L Prestige.

 

Beskriv både det praktiske rundt en slik oppgradering, pris (evt alternativer), støyreduksjon samt kjøleytelsen. Ganske sikker på at det hadde resultert i en original, interessant og klikkbar artikkel.

 

Det tror jeg du har helt rett i - og du skal slett ikke se bort fra at det kommer til å skje ganske så snart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker H100i Push/pull (4 støysvake Noctua vifter) på min 3960X 130TDP CPU. Idle gir 26-30c'.(kjerner) @ 22c' ambient. Nå står den bare å folder 24/7 på 1.280V 4.4GHz på ca 70c'. Jeg kan godt folde på 4.6GHz eller kjøre benchmarks på 4.8GHz, men da blir det veldig varmt. Har lyst til å kjøre på høyere frekvenser, så derfor lurte jeg på om f.eks

 

http://www.techbay.no/product.html/techbay-highperformance-vannkjolingsett-3x120-45?category_id=84

 

ville hjelpe meg? Hvor mye reduksjon i temperatur ville jeg oppnå? Hvilken temperatur vil dette gi meg ved idle/ eller ved full folding på 4.4GHz der jeg får 70c'?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...