Gå til innhold

Valg av harddiskkabinett og disker


Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe meg en bedre backupløsning enn dagens og har tenkt å kjøpe følgende:

 

Kabinett:

1 stk Icybox IB-RD3640SU3

https://prisguiden.no/produkt/icybox-ib-rd3640su3-173894

 

Disker:

3 stk Seagate Barracuda 4TB

https://prisguiden.no/produkt/seagate-barracuda-4tb-175000

 

1 disk blir plassert permanent i stasjonær PC

1 disk bli plassert permanent i kabinettet

1 disk vil oppbevares på annet sted men bli oppdatert med jevne mellomrom via kabinettet

 

Jeg velger kabinett fordi jeg anser det som en bedre løsning mht kjøling, og dermed holdbarhet, enn komplette eksterne diskløsninger.

 

Noen synspunkter på valgte pakke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke temperatur noe stort problem på ny harddisker om du ikke setter dem i et lufttett kabinett med innebygd varmeovn. Jeg har over 30 harddisker stående på døgnet rundt fordelt på tre pcer, der flere av diskene står i USB docking stasjoner. Den høyeste temperaturen på en disk er 39 grader og det er en disk som er ca 5 år gammel, som du kan se har den stått påslått i over 4.5 år nå:

 

060513disk.jpg

 

Så en helt vanlig ekstern disk type USB vil nok holde like lenge som en interndisk i et slikt kabinett.

 

Men ellers liker jeg tankegangen din veldig godt. Veldig bra med et godt backup system for å sikre at man ikke mister viktig data.

 

Og fordelen med et slikt kabinett er jo at du kan utvide med hele tre disker, så det er jo fremtidsrettet da :D

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg at temperatur ikke er noe problem.

 

Jeg velger nok uansett denne løsningen. Den er fleksibel, og fremtidsrettet med utvidelsesmuligheter som du sier. Dessuten har jeg forhåpentligvis tre tilnærmet identiske printkort som kan erstatte hverandre hvis ett skulle ryke.

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...