Gå til innhold

Hjemmeserver - Synspunkter på oppsett


Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en hjemmeserver. Den vil kjøre ESXi med følgende VM'er

 

* 1x SecurityOnion

* 1x FreeNAS (Eller tilsvarende)

* 1x ArchLinux (for tjenester som NTP, osv)

* 1x CuckooBox.

 

Har kjøpt meg en fin switch fra Mikrotik som står utenfor WLAN-ruteren og som gir meg en fin span-port jeg kan bruke til å mate trafikken inn i SecurityOnion-sensoren. Derfor velger jeg å gå for et hovedkort med to nettverkskort. Det meste fra ASUS og andre har Realtek-kort som jeg skyr som pesten, spesielt for bruk med ESX. Derfor blir det Intel.

 

Serveren skal stå i leiligheten og dermed ønsker jeg ikke noe stort beist. Blir derfor Mini-ITX.

 

Tenkte dermed på følgende oppsett:

  • Corsair SSD Force Series GS 128GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 560/535MB/s read/write, fast Toggle NAND., Retail
  • Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 16GB KIT 2 x 8GB, 1600Mhz (PC3-12800), CL11, 204pin, 1.35V/1.5V
  • Fractal Design Node 304 Mini-ITX Sort Vifte: 2x 92mm Front, 1x 140mm Bak, mITX, DTX, 6x 3.5"/2.5" HDD/SSD, 2x USB 3.0
  • Intel® Core i7-3770S Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.1GHz, 8MB, 65W, HD4000, Boxed w/fan
  • Noctua NH-L9i CPU Kjøler Socket 1150/1155/1156, 1800~2500 RPM, 40,8~57,5 m³/h, 14.8~23.6 dBA, 3-PIn
  • Noctua NT-H1 Kjølepasta 3.5 gram, High-Performance Hybrid
  • Silverstone SST-ST45SF-G 450W PSU SFX, 80 Plus Gold, Standard, 1x 6+2pin PCIe, 1x 6pin PCIe, 3x SATA, 2x Molex
  • WD Red 3TB NAS Harddrive SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 3.5", 24x7 reliability, IntelliPower,
  • Intel DQ77KB

Noen momenter:

 

* DQ77KB støtter kun prosessorer med TDP opp til 65W, derfor må det blir i7-3770S, eventuelt 3770T hvis jeg ønsker 4 kjerner + hyperthreading

* Silverstone SST-ST45SF virker å være det perfekte valget for Node 304-kabinettet med tanke på sin svært kompakte størrelse i tillegg til å være 100% modulær. 450W bør være nok når jeg ikke har en dedikert GPU der inni.

 

WD Red virker å være mest hensiktsmessig for drift 24/7.

 

Hvis noen skulle ha noen innvendinger eller forslag taes de gjerne imot med takk. :)

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kanskje vurdert litt redundans på lagrings-siden? 3x 2TB i raid5/raidz/noe sånt vil gi deg litt mer brukbar plass og tåle at en av de dør, eller evt 2x3TB om du vil spare plass.

 

Jeg har etterhvert mistet en del harddisker ... men ingen som har vært i et RAID. Det virker som om de skjerper seg når de skjønner at man følger med, eller noe.

Lenke til kommentar

Men i7-3770S har ikke 8 kjerner, den har 4.

 

Stemmer, men med hyperthreading får man 8 "logiske kjerner" ihvertfall :)

 

Jeg ville kanskje vurdert litt redundans på lagrings-siden? 3x 2TB i raid5/raidz/noe sånt vil gi deg litt mer brukbar plass og tåle at en av de dør, eller evt 2x3TB om du vil spare plass.

 

Jeg har etterhvert mistet en del harddisker ... men ingen som har vært i et RAID. Det virker som om de skjerper seg når de skjønner at man følger med, eller noe.

 

Takk for tips. Det er absolutt noe jeg bør tenke på. :) Det er egentlig ikke så farlig om jeg mister data her, da jeg har lagring av mer sensitive data på et mer egnet sted.

Lenke til kommentar

Server utan ECC minne, er ikkje mykje til server.

Og Corsair SSD Force Series GS er jo ein spøk til serverbruk, går straumen og vips så kan alt bli ødelagt. Intel 320 er eit billig alternativ, ellers har du Intel S3700.

Boxed kjølar er også støysvak og kjøler godt nok for ein 65w cpu.

 

Spørsmålet om ECC er viktig eller ikkje er det same som å stille spørsmålet om du ønsker eit stabilt system som kan stanse i tide/automatisk fikse/gi skikkelege feilmeldingar når noko går galt.

Lenke til kommentar

ECC Minne på hjemmeserver av dette kaliberet er overkill. Er du sikker på at du trenger en SSD? Ingen av de VMene du vil kjøre er veldig disk-krevende. Selvsagt kjekt for å få litt mer ytelse, men i en maskin som skal være liten vil du kanskje heller ofre det for mer lagring?

 

Det kjedelige med lagring og ESXi i et slikt oppsett er vel at du trolig ikke får brukt (fake/software) raid-funksjonaliteten på hovedkortet og at et hardware raid kort nok er ganske uaktuelt å få plass til?

Lenke til kommentar

Server utan ECC minne, er ikkje mykje til server.

...

 

Spørsmålet om ECC er viktig eller ikkje er det same som å stille spørsmålet om du ønsker eit stabilt system som kan stanse i tide/automatisk fikse/gi skikkelege feilmeldingar når noko går galt.

 

Jeg har to pcer jeg kaller servere som jeg har kjørt i over 8 år uten ECC minne. Har oppgradert og byttet hardware flere ganger i løpet av de årene, men har alltid brukt helt vanlig hovedkort, CPU og minne. Serverne står på 24/7/365 og de er dønn stabile.

Den ene har 32 GB med RAM og kjører til en hver tid 5 virtuelle pcer (fire Windows Server pcer (der den ene har 10 GB med RAM tildelt) og en Linux) og de eneste gangene de slås av er når jeg restarter serveren.

Den andre brukes til testing av virtuelle pcer, backup, torrent nedlastning osv osv.

 

Så ser ikke behovet for ECC minne i det hele tatt.

 

Men SSD disker gjorde virkelig forskjell. Selve serveren kjører på vanlig snurredisk, spiller ikke så stor rolle siden den startes max 1 gang per måned. Men tre av fem virtuelle pcer ligger på hver sin SSD disk, og to deler en SSD disk og en SSD disk bruker jeg til hurtig testing av virtuelle pcer. Og hastigheten er som natt og dag i forhold til snurredisk.

 

Men den virtuelle Linux pcen min kunne nok fint vært på en snurredisk...merket ikke så stor forskjell der som jeg gjør på Windows pcene.

Lenke til kommentar

Jeg har to pcer jeg kaller servere som jeg har kjørt i over 8 år uten ECC minne. Har oppgradert og byttet hardware flere ganger i løpet av de årene, men har alltid brukt helt vanlig hovedkort, CPU og minne. Serverne står på 24/7/365 og de er dønn stabile.

Den ene har 32 GB med RAM og kjører til en hver tid 5 virtuelle pcer (fire Windows Server pcer (der den ene har 10 GB med RAM tildelt) og en Linux) og de eneste gangene de slås av er når jeg restarter serveren.

Den andre brukes til testing av virtuelle pcer, backup, torrent nedlastning osv osv.

 

Så ser ikke behovet for ECC minne i det hele tatt.

 

Men SSD disker gjorde virkelig forskjell. Selve serveren kjører på vanlig snurredisk, spiller ikke så stor rolle siden den startes max 1 gang per måned. Men tre av fem virtuelle pcer ligger på hver sin SSD disk, og to deler en SSD disk og en SSD disk bruker jeg til hurtig testing av virtuelle pcer. Og hastigheten er som natt og dag i forhold til snurredisk.

 

Men den virtuelle Linux pcen min kunne nok fint vært på en snurredisk...merket ikke så stor forskjell der som jeg gjør på Windows pcene.

 

Du nevner at de kjører 24/7/365, likevel startes de max. 1 gang i månden - noe som får det til å høres ut som du rebooter annen hver måned.

 

ECC minne er vel også viktigere i ting som f.eks en filserver som kjører ZFS?

Personlig kjøper jeg kun ECC minne til servere, men "leke"-servere kjører jeg bare at skrot som ligger rundt.

Lenke til kommentar

Du nevner at de kjører 24/7/365, likevel startes de max. 1 gang i månden - noe som får det til å høres ut som du rebooter annen hver måned

 

Er en grunn til det ja, og det er fordi jeg kjører Windows Server som OS på selve serverene, og der kommer det oppdateringer som gjør slik at jeg må starte serveren på nytt ca hver måned.

Hadde jeg brukt ESXi i bunnen, eller Linux så hadde jeg ikke hatt det problemet. Men jeg liker å ha Windows i bunnen.

 

Så har absolutt ingen ting med ECC RAM å gjøre.

Lenke til kommentar

Sjølvsagt har du ein PC som du oppfatter har fungert fint i fleire år fordi du har ikkje den funksjonaliteten som faktisk viser til feilmeldingar. Har du ein PC med 32GB ECC minne i dag og som brukar i snitt mellom 24-32GB, så vil du med ECC minne finne 10-100 feilmeldingar i systemloggane kvart år der ECC fant ein feil og fiksa det.

 

ECC minne koster så lite ekstra og gir så mykje betre stabilitet at alle burde bruke det! Det finnes ingen unnskyldning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips:

* Skaff deg så mye ram som du klarer, akkurat nå er det maks 32gb på ESXi free fra VMware.

Se her: http://vmwaremine.co...i-free-version/

Du kan vist ha så mange prossorer som du vil.

 

* Skaff deg så mange nettverksporter som du kan! Silicom PEG6I er fin å ha :) - spesielt hvis du klarer å taki en billig en.

 

Takk! Stemmer at ESXi nå har ubegrenset med prosessorer. Desverre er det ikke mulig få tak i mer enn 16GB (2x8GB) SO-DIMM som er det hovedkortet støtter. Men 16GB får duge frem til det blir mulig å få tak i større brikker.

Lenke til kommentar

"Så mykje bedre stabilitet" du liksom, når vi ikke merker forskjell\problemer med stabiliteten ved bruk av non-ecc minne. Det er noe som skurrer med påstandene dine.

 

Hah, meiner du verkeleg at ein heil IT bransje verda rundt tar feil? ECC burde vore vanleg på absolutt alt idag. På skikkelege stormaskiner så er dei så paranoide at dei har dobbel parity som køyre i raid1. Ergo om ein heil minnebrikke begynner å hikke så kan systemet framleis køyre utan datakorrupsjon øydeleggje heile systemet.

Lenke til kommentar

Tips:

* Skaff deg så mye ram som du klarer, akkurat nå er det maks 32gb på ESXi free fra VMware.

Se her: http://vmwaremine.co...i-free-version/

Du kan vist ha så mange prossorer som du vil.

 

* Skaff deg så mange nettverksporter som du kan! Silicom PEG6I er fin å ha :) - spesielt hvis du klarer å taki en billig en.

Bra at TS ønsker Intel nettverkskort. VMware kan være litt kresen mtp. dette. Intel/Broadcom, særlig Intel er å foretrekke, da nettverkskort fra disse to fabrikantene er godt støttet og det generelt er få problemer med disse, særlig Intel-kort. Imidlertid er jeg skeptisk til om man finner en PCI-E x8 port på et sånt kort, med mindre det er en port opprinnelig beregnet for skjermkort på hovedkortet. PCI-E x8 porter er noe man gjerne finner på dyrere profesjonelle workstation-hovedkort eller serverhovedkort.

Takk! Stemmer at ESXi nå har ubegrenset med prosessorer. Desverre er det ikke mulig få tak i mer enn 16GB (2x8GB) SO-DIMM som er det hovedkortet støtter. Men 16GB får duge frem til det blir mulig å få tak i større brikker.

Men hvis hovedkortet ikke støtter mer enn 16 GB RAM er det irrelevant om det kommer større brikker i fremtiden, med mindre du får en BIOS-oppdatering for dette.

Lenke til kommentar

ECC minne koster så lite ekstra og gir så mykje betre stabilitet at alle burde bruke det! Det finnes ingen unnskyldning.

 

Unnskyldningen vil være å lese krav, poster vil ikke ha et stort beist men mini-itx ? Får man små hovedkort som støtter ECC? Innenfor en saklig prisklasse?

 

Bruker heller pengene på ECC minne.

 

Intel DQ77KB støtter ikke ECC-minne.

Lenke til kommentar

Unnskyldningen vil være å lese krav, poster vil ikke ha et stort beist men mini-itx ? Får man små hovedkort som støtter ECC? Innenfor en saklig prisklasse?

 

 

 

Intel DQ77KB støtter ikke ECC-minne.

 

Hmm, hvor står dette? Takk for headsup! Mente jeg leste at det var støttet, men da tok jeg kanskje feil. Jaja, da ble RAM'en plutselig litt billigere likevel da :)

Lenke til kommentar

Hmm, hvor står dette? Takk for headsup! Mente jeg leste at det var støttet, men da tok jeg kanskje feil. Jaja, da ble RAM'en plutselig litt billigere likevel da :)

 

Står her: http://www.intel.com...b/CS-033497.htm

 

Unnskyldningen vil være å lese krav, poster vil ikke ha et stort beist men mini-itx ? Får man små hovedkort som støtter ECC? Innenfor en saklig prisklasse?

 

Svarer meg selv på denne, finnes vist kort som f.eks. S1200KPR, men man må vel over på Xeon CPU samtidig.

Endret av Zerqent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...