Gå til innhold

S og R matte (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg viste ikke helt hvor jeg skulle sette denne tråden men uansett, hva er forskjellen på S matte og R matte?

er det slikt at den ene er lettere enn den andre eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes flere veier til rom.

For å få R1 , kan du enten ta en R1 eksamen, el S1 og S2 altså to eksamener = R1.

R2 finnes det ingen snarveier til

EDIT: S1 og S2 er lettere pga du deler den i to.

På studieforberedene begynner du alltid med 1T. Dersom du tar S1 og S2 en eksamen pr år, vil du ikke rekke r2 på det tredje året

Endret av Datasmurfen
Skrevet

S-matte betyr samfunnsfaglig matte, og er vanlig å velge dersom man skal studere samfunnsvitenskaplige fag eller økonomi. R-matte betyr realfagsmatte, og er vanlig å velge dersom du skal bli ingeniør eller sivilingeniør. Mange som skal studere økonomi velger også R-matte for å få ekstra tyngde.

Kort oppsummert, forskjellen ligger i hvilken type matematikk du lærer. Du burde velge mattefag etter hva du skal studere videre.

• Liker 3
Skrevet

EDIT: S1 og S2 er lettere pga du deler den i to.

Det er ikke fullt så enkelt, S1+S2 er mer omfattende enn R1 alene. Bla. er det en ganske betydelig del med statistikk og matematisk modellering som overhodet ikke dekkes av R-matte.

Det er nok fremdeles enklere, det skal jeg være enig i. S-matte bygger forøvrig "formelt" på P-matte, dvs det er mulig å velge S-matte om man bare har 1P. Det er ikke noen formell begrensning på R1 dersom man har 1P, men man mangler svært mye, og det er ikke realistisk å ta R1 bare med 1P. Med mindre man er veldig sterk i 1P vil man også slite med S1, det er helt klart en fordel å ha 1T, da vil man også få en viss repetisjon av enkelte emner...

• 4 uker senere...
Skrevet

Hadde P-matte og Fy2. Slå den! Riktignok valgte jeg S-matten etterpå. Husk at S1+S2=1realfagspoeng sammenlignet med R1=0,5realfagspoeng. For den som er interessert i å høste poeng.

Skrevet

Jeg klarer meg helt fint med S-matte (1 og 2), istedenfor R1(+ evt R2), på mine IT-studier. Så hvis du spør ift. IT (og det regner jeg med, siden du har postet her..), er nok S1+2 like greit som R1(+2) om du skal studere Informatikk. Skal du studere dataing. eller lignende krever de jo R2 uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...