Gå til innhold

Det å være en tenåring


Ivao

Anbefalte innlegg

De sier vi er bare tenåringer som ikke vet bedre. De sier vi ikke skjønner forskjellen på rett og galt. De sier vi lager drama over filleting, og at vi ikke har bedre å gjøre enn å sitte framfor pc skjermen.

 

Men vet dere hva? vi er så mye mer enn bare tenåringer. Vi er den neste generasjonen, og den forige genrasjonens barn. Vi er viktige for framtida. Vi gir oss ut for å være unge og dumme, når vi innerst inne eier mye og føler så mye mer enn våre foreldre gjerne tror. Vi gjør ekstremt mange dumme ting de fleste av oss, å lærer sakte. Og noen mener vi aldri lærer. Greit nok det, men hva vil det egentlig si å være en tenåring?

Vi er midt imellom barn og det å være voksen. Det høres kansje ikke så vanskelig ut med de ordene, men å leve midt i mellom er utrolig mye vanskeligere enn jeg noen gang kunne forestilt meg. De få årene er fylt med smerte, glede, tårer og veldig mange opp og ned turer. De fleste oppturer ender med en nedtur, så det er for det meste nedturer i vår verden. De som ikke er en tenåring ser det gjerne ikke, men så må dere tenke på hvordan VÅR verden ser ut fra våre øyner, og handle etter det igjen. Det er ganske vanskelig å få det man tenke ut som ord når man har så mye på hjerte og i tankene som man gjerne vil dele, for å få verden til å forstå hvordan man faktisk har det. Man stresser bokstavelig talt med å vokse opp, og sitter egentlig bare å venter på at dagen du er 18 og mydig skal komme. Men nå som jeg tenker over alt jeg gjør på fritiden og hvor lite bekymringer man egentlig har, så skulle jeg ønske jeg kunne være tenåring for alltid. Det er så mye lettere å gjøre det man føler for, som i de eldres verden er en uting. Men så må dere tenke på alle de eldre som har drømmer de sitter igjen med som de ikke får oppfylt fordi de ikke er spontane nok. Drømmene minskes mer og mer med årene har jeg skjønt, og de drømmene som var store og virket uoppnåelige finnes ikke lengre. Men tenk om man var tenåring for alltid, og hadde all den tiden i verden man trengte til å bruke det å være ung og har store drømmer til å utføre det man virkelig vil.

 

-Vi er tenåringer, og vi kommer til å nå langt om vi holder minnet ungt

Ida, 14

post-305881-0-29488300-1367439317_thumb.jpg

Endret av Ivao
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har veldig mye rett.

 

Unge mennesker er smartere og forstår mer enn det vårt samfunn annerkjenner.

Jeg har selv frontet et forslag om å tilkjenne unge stemmerett (http://forum.piratpartiet.no/viewtopic.php?f=27&t=239), fordi jeg mener at også tenåringer skal bli representert i et demokrati.

 

Dette kan jeg godt snakke mer om hvis ønskelig.

 

Bli gjerne med i "Unge Pirater" om du vil: https://www.facebook.com/UngePirater?fref=ts

 

:)

Lenke til kommentar

Ja, visst. Men det viktigste er at man med tida blir mindre skråsikker. "Virkelig visdom er å vite hva en ikke vet," sa Sokrates.

 

Men demokratiet og stemmerett går på representering, ikke på IQ eller livserfaring eller modenhet.

 

Derfor trenger vi de unge sine stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå som jeg tenker over alt jeg gjør på fritiden og hvor lite bekymringer man egentlig har, så skulle jeg ønske jeg kunne være tenåring for alltid. Det er så mye lettere å gjøre det man føler for, som i de eldres verden er en uting. Men så må dere tenke på alle de eldre som har drømmer de sitter igjen med som de ikke får oppfylt fordi de ikke er spontane nok. Drømmene minskes mer og mer med årene har jeg skjønt, og de drømmene som var store og virket uoppnåelige finnes ikke lengre. Men tenk om man var tenåring for alltid, og hadde all den tiden i verden man trengte til å bruke det å være ung og har store drømmer til å utføre det man virkelig vil.

 

Å kunne leve et spontant og rikt liv er ikke en selvfølge. For mine besteforeldre var det hardt arbeid fra starten av tenårene og slik er det fremdeles for mange rundt om i verden i dag. For mine foreldres generasjon var det en stor forbedring. De kunne utdanne seg, men til forskjell fra i dag så utdannet de seg nødvendigvis ikke til å bli det de ville, men heller til det som var økonomisk forsvarlig for sin familie. I dag, derimot, har vi en enorm frihet til å kunne bli det vi vil, til å kunne være spontane og ikke minst til å ta en sjangse og gjøre noe stort med livene våre.

 

Det er noe helt annet å være tenåring og ung i dag enn det var før og vi har mye å takke de eldre som har sjenket oss den verden som vi har i dag, Vi som har vokst opp i ettertid har muligheter som de eldre bare kunne drømme om da de selv var unge. Så ikke se ned på de eldre fordi de ikke har levd ut drømmene sine, si heller takk for at de har gitt oss muligheten til å leve i en bedre verden.

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

Men demokratiet og stemmerett går på representering, ikke på IQ eller livserfaring eller modenhet.

 

Derfor trenger vi de unge sine stemmer.

 

Jeg leste bare det siste innlegget ditt fort, så jeg misforsto. Jeg er enig i at alle kan ha en mening og påvirke samfunnet slik de vil.

Lenke til kommentar

Jeg leste bare det siste innlegget ditt fort, så jeg misforsto. Jeg er enig i at alle kan ha en mening og påvirke samfunnet slik de vil.

 

Jeg er veldig for å gi ihvertfall 16-åringer stemmerett, av mange forskjellige grunner men én grunn som jeg vil trekke frem er at det blir stadig flere eldre, og de stemmer ikke nødvendigvis for å ivareta de unge sine interesser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...