Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny 2013PC Merkelig feil! Nerd søker Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei

(Takker for hjelpen om du tar deg tid til og hjelpe)

 

Henter helgen som var noen pakker hos komplett i sandefjord.

68Kg and 34 000kr. Kun en PC med 3 skjermen.

 

jeg har bygget PCer i alle mine år. Men nå står jeg bom fast.

-----------------------------------------------------------------------

Hardware!

 

MSI Big Bang-XPower II, Socket-2011

Intel® Core i7-3930K Processor

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32Gb

Gigabyte GeForce GTX 670 4GB PhysX CUDA

Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5"

Intel® SSD 520 Series 180GB 2.5"

Seagate Barracuda® 2TB x 4stykk

ASUS BW-12B1ST, Blu-Ray Writer

Corsair AX 760 PSU

CM Storm Stryker Gaming Big Tower

NZXT Kraken X60 All-in-One 280mm Kjøler

----------------------------------------------------------------------

 

Satte alt sammen i helgen som var. Tok meg god tid.

Ble veldig nice. Startet den rask opp bare får og ta en titt.

Den var litt vrien og ville ikke vise bilen på noen av 27tom skjermene.

Men etter jeg skrudde den av og på og tok ut noen skjermen. Kom det bilde på en av de. Så da tenkte jeg ok. Pakket alt sammen og tok det med hjem fra jobb. *jobber med elektronikk* Så bygget den sammen på jobben.

 

Kommer hjem setter alt opp. *samme problem. Litt knotete og få den til og vise bilde på skjermen.. Men til slutt kommer MSI logoen opp og den sier den ikke kan boote. Så klart. jeg har jo ikke installert noe enda.

 

Starter på nytt går inn i Bios. Ser den her funnet alle tingene som HDD SDD BD og 32GB minne. jeg lar den stå 10-15min i biosen mens jeg rydder på romme. Så plutselig flimmrer skjermen med grønne/røde prikker. Og den har fryst. *Merkelig* Starter opp på nytt. Alt virker ok. jaja tenker jeg det var jo stabilt :p . Så skrudde den av, siden det var så sent. gadd ikke installere ting der å da.

 

Kommer hjem fra jobb dagen etter på. Skrur den på. hører en rar lyd, og det lukter merkelig. Ikke vil den vise bilde på skjermen heller. Jeg prøver og skru den av og på. Bytte på skjermer. Men bilde kommer det ikke.

MSI hovedkorte hvis også LED koden . dE hvis jeg tolker den riktig vei.

 

jeg tenkte fort. og ikke noe bilde. Skjermkorte døde vell av en merkelig grunn. Setter i mitt gammle Radeon kort. Den starter opp. Går i 4min. Skjermen blir svart. jeg trykker restart. Skjermen fremdeles svart og samme feil kode kommer opp. Så ok. Ingen av skjermkortene som det er noe galt med. Siden begge skjer det samme med og begge får svart skjerm.

 

Siden hovedkorte har støtte får 4-way sli. Byttet jeg på PCI slots. men samme feil på flere av de. Men radeon korte klarer da og start og gå i noen minutter får det blir svart skjerm. men GTX670, den har blitt veldig vrang og får feil kode med en gang! . men fremdeles det kan ikke være korte. Det begge kortene får det. Og det gammle veit jeg virker.

 

Så neste steg tenkte jeg. ok. PCen går men stopper opp med svart skjerm. Noe er mulig varmt. CPU og Hovedkort ligger godt under 30c. Så ikke noe problem der.

 

Hva er galt`?

lite strøm? Men den trekker jo ikke noe mens den er i bios eller noe.

AX760watt er ikke en billig PSU så den levere godt.

 

Hva var den lyden og lukten , bare noe jeg fikk får meg. Eller var det noe som røyk?, Men hvorfor virker det litt og så stopper opp da?

 

Har prøvd også. med alle minne brikkene. eller bare med noen. Setter de i den rekkeføllen som hovedkorte sier. Duo - trippel - quad.

 

fremdeles samme feil.

 

Blir nødt til og plukke alt ut igjen. enda jeg brukte 5timer + på og legge alt fint og exstremt ryddig. Hva skal jeg prøve på nå?

 

jeg har gjort alt det normale. Skru av og på. Resete biosen . ta ut batteri.

bytte om på skjermkort. Bytte om på PCI slots. Byte om på minne.

 

Hva nå?

 

Takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om det er en eller annen krets i hovedkortet som er røket, pleier du og bruke Antistatarmbånd? Er ikke ofte det skjer, men litt statisk elektrisitet på ett komponent kan resultere i defekt.

 

Jeg hadde anbefalt deg og sjekke ut dette, prøv med ett multimeter istedet for og koble fra alt og sette i ett nytt HK.

Lenke til kommentar

For meg høres det enten ut som hovedkort eller PSU som har tatt kvelden, normaltsett pleier det ikke å lukte svidd uten grunn, man kan jo prøve å lukte seg frem siden svidd lukt pleier å sitte igjen en stund.

 

Eller er jeg enig med det er lurt med flere deler, siden man ofte må feilsøke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første jeg ville prøvd er en annen PSU. Eller hovedkort som de andre sier her.

 

Kan vel tenkes at ditt nye skjermkort trekker mer strøm enn det gamle og derfor vil Radeon kortet holde litt lengre. Om det er noe svikt eller ustabilitet i PSU vil det kjapt føre til feil.

Lenke til kommentar

Hadde glemt det er fri i morgen. Tar den med på jobb i dag. tar alt ut av kabinette og skal se etter merker / lukt. Jeg trenger ikke ESD bånd på jobb da hele lokale er ESD beskytte. med gulv belegg ect. Siden vi jobber med komponenter fra før som har verdi på mer en 100x min pc :D .

 

Oppsummering!

 

Hvis hovedkorte er svidd - Hvorfor virker det helt fint i 3-5min uten feil da. Alt i biosen er riktig. ?

Hvis PSU er dårlig/deffekt. Ville ikke dette slukket PCen med en gang., Ikke la den gå i 5min?

 

Jeg kan kryss teste Skjermkort , Minne . Men jeg har ingen bedre PSU. og har et hovedkort til men det er AMD med FX 8-core.

----------------------------------------------------------------------------------------

Må jo bare teste i vei. men som sakt. Er en krets ryket eller en fatal feil *overbelastning/deffekt/kortsluttning i en komponent. Ville dette fått en feil som ikke kan virke i 5min også falle ut? . Den ville jo da ikke virkert litt også stopped mener jeg?.

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dessuten sto PCen i oppstart modus uten boot. i 10min på jobben. Kom hjem, så var den i biosen i 15min- så kom de fargene på skjermen og alt frøys. Dagen etter på. Var da det luktet svidd. Veit ikke om det bare var en *ny* hardware lukt. men da hadde jeg ikke lakt så merke til det. jeg mener . Jeg tenker på det enda og jeg reagerte på det der å da. Det hadde jeg ikke gjort hadde det vært en normal lukt/lyd.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Noen flere innspill? skal bytte ram-brikker. nå. før jeg tar alt med på jobben under godt lys og jobb benk =) .

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

PS - feil koden er ikke i hondboken, og ikke på MSI sine hjemme sider. Finner heller ikke koden på MSI forume.

Endret av exsods
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Leter hele tiden på nett. Etter hva feil koden dE skal bety.

Tror jeg har funnet dette ut nå.

 

**MSI forum**

 

DE is a DXE error with is part of device initializations usually refaring to advanced devices on PEI-E lanes! you could try to update the BIOS to see if it fixes it but usually its a bad board thats got a defective connection on the PCI-E lines and should be RMA'd!

 

- kan noen andre bekreftet dette? , eller tro seg enig.

 

testet PCen med annet skjermkort. Andre Minne brikker . en brikke , 4 brikker . 8 brikker.

testet PSU på en annen PC, helt ok der.

 

Så uansett hva jeg gjør. Med GTX670 4gb. Der vil den ikke starte opp. dE kode med en gang.

Radeon 5770. Der får den dE etter en liten stunn. Men dette er et mindre kort og klarer seg litt med Noen PCI broer. men klikker til slutt og da kommer dE koden opp. mens GTX670 er et kraftig kort og bruker full PCI broer , derfår vil den ikke starte.

 

Hvorfor hovedkorte ble deffekt er jo litt rart. men som jeg sa, Første start opp var det allerede vanskelig og få bilde.

Lenke til kommentar

PCI-Express lanes er jo rutet på hovedkortet nettopp til grafiik kort portene.

Så det høres unektelig rett ut at gfx kort(ene) strømtrekk over PCI-E har medvirker til at hovedkortet feiler.

Så det er nok RMA på hovedkortet som må til som det nevnes på det forumet.

 

Det er også forkjell på PCI-E gfx kort hvor mye de trekker fra powerbussen og fra 6/8pin tilkoplingene som vil kunne gi forskjellig utslag mellom ulike typer kort.Og eventuell sjekk/logikk de har.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

PCI-Express lanes er jo rutet på hovedkortet nettopp til grafiik kort portene.

Så det høres unektelig rett ut at gfx kort(ene) strømtrekk over PCI-E har medvirker til at hovedkortet feiler.

Så det er nok RMA på hovedkortet som må til som det nevnes på det forumet.

 

Det er også forkjell på PCI-E gfx kort hvor mye de trekker fra powerbussen og fra 6/8pin tilkoplingene som vil kunne gi forskjellig utslag mellom ulike typer kort.Og eventuell sjekk/logikk de har.

 

 

Du mener det er bare og pakke ut hovedkorte og sende det tilbake? . Har ikke helt peilig på PCI lens på hovedkort. Veit bare att feil koden sier *dE* og ingen ting skjer. Bytter jeg skjermkort til noe annet. Starter den opp men samme feilen kommer etter kort tid.

 

slik

 

GTX670 4Gb . *dE* starter ikke i det heletatt.

 

Radeon 5770. Starter - 2-6min. skjermen blir svart. starter jeg på nytt med *restart knapp* kommer *dE*

Slår jeg helt av og på. Virker den kort tid igjen.

 

GTX660TI 2Gb . skjer det samme som 5770.

 

Slik skjer det i alle de 4 slotten jeg kan sette skjermkort.

-----------------------------------------------------------------------------

Prøvde og teste GTX670 i en annen PC, Men tror PSU på 650watt samt det andre som var i den PCen ikke klarte og starte det opp. FIkk ikke noe bilde på den PCen heller med GTX670 korte. Det var merkelig.

-------------------------------------------------------------------------------

SÅ da må det jo være hovedkort , ? feilen dukker jo opp på 3 skjermkort. og 2typer ram brikker med 8 forskjellig kombinasjoner.

 

Pakke ned hovedkorte og sende, eller sende inn PCen til komplett? er ikke min feil att dette systeme klikker.

Endret av exsods
Lenke til kommentar

Når det er selvbygg så sender du bare inn den delen som er ødelagt. Nå har jeg bare skumlest tråden, men for å trippelsjekke at det er en feil på pci lane-en så kan du koble skjermen til hovedkortet og se om det fungerer da. Da bruker du det integrerte skjermkortet i prosessoren.

Lenke til kommentar

-----------------------------------------------------------------------------

Prøvde og teste GTX670 i en annen PC, Men tror PSU på 650watt samt det andre som var i den PCen ikke klarte og starte det opp. FIkk ikke noe bilde på den PCen heller med GTX670 korte. Det var merkelig.

-------------------------------------------------------------------------------

 

En PSU på 650W skal fint greie å starte opp et GTX670 kort, du skal til og med greie spille med en slik PSU, med mindre du har 10+ HDDer i den PC'en. Så lenge skjermkortet ikke blir belastet vil det dra minimalt med strøm. Og det blir IKKE belastet under oppstart eller i BIOS, vil vel dra ca 15W kan jeg tenke meg. Total belastning i Windows under idle vil kanskje være ca 120W.

 

Får du ikke bilde med GTX 670 på en annen PC, er mulgiheten stor for at det er noe galt med skjermkortet også.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Når det er selvbygg så sender du bare inn den delen som er ødelagt. Nå har jeg bare skumlest tråden, men for å trippelsjekke at det er en feil på pci lane-en så kan du koble skjermen til hovedkortet og se om det fungerer da. Da bruker du det integrerte skjermkortet i prosessoren.

 

Hovedkorte har ikke integret skjermkort. Så det får jeg ikke testet. Men har testet 3 skjerm kort på dette hovedkorte nå. Alle har samme feil. men er kun GTX670 som ikke vil starte opp i det heletatt. 5770 og GTX660 starter opp men skjermen blir svart etter kort tid. prøver jeg og starte på nytt. Skjer det kun det samme som med GTX670. feil kode dE og ikke noe bilde. USB får heller ikke strøm. når den stopper opp på dE feil koden.

 

En PSU på 650W skal fint greie å starte opp et GTX670 kort, du skal til og med greie spille med en slik PSU, med mindre du har 10+ HDDer i den PC'en. Så lenge skjermkortet ikke blir belastet vil det dra minimalt med strøm. Og det blir IKKE belastet under oppstart eller i BIOS, vil vel dra ca 15W kan jeg tenke meg. Total belastning i Windows under idle vil kanskje være ca 120W.

 

Får du ikke bilde med GTX 670 på en annen PC, er mulgiheten stor for at det er noe galt med skjermkortet også.

 

Ja var da det jeg trodde også. Skal teste GTX670 i en tredje PC i dag. Hvis den ikke vil vise bilde der heller. Så har veld hovedkorte og GTX670 tatt kvelden =/ . merkelig. kan hovedkorte på ført skjermkorte skade også. De andre kortene jeg tester i hovedkorte virker da fint enda.

 

*dritt*

 

Må sende 2 deler tilbake til komplett da ! . Jeg har jo ikke orginal embalasje nå lengre..... men må kunne sende det inn får det. De virker jo ikke . så veit jeg veit enda.

Lenke til kommentar

Ah well, the board has taken out my GPU as well, thanks MSI. Time for RMA!

Han byttet ut MSI kortet med et Gigabyte X79 kort.

http://forums.overcl....php?t=18456108

 

Dette er tydligvis samme personen du fant som hadde dE error kode hos MSI forum brukerid pgi947

 

Så oppsummert det han forteller her hos overclockers er :

Bruker pgi947 får post error kode dE på sitt Big Bang-XPower II , og prøver masse ulike ting

Feilen viser seg å være på selve MSI hovedkortet , og har også ødelagt ett grafikk kort.

 

Kan være du opplever det samme.

Søk om retur hos komplett - ta høyde for i retursøknad på hk at også grafikk kort kan ha blitt "tatt av samme feilaktige hk" og krev retur også av dette gfxkort (kun om det ikke kan funke i en annen PC).

 

 

 

Jeg ville iallefall stoppet opp med en gang å putte flere grafikk kort på dette systemet for testing siden det er en stor sjangs for at hk ødelegger skjermkort.

 

 

 

Edit:

Du må sørge for å pakke varene skikkelig og i antistatisk pose godt emballert.

Naivt å kaste original emballasje føre man har tatt i bruk produktene man har kjøpt.

De har ofte krav om pakking tilbake i original emballasjer i retur sendinger.

 

 

 

.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har funnet svare på probleme!!

 

Hovedkorte virker fint!!

 

jeg testet

 

GTX670

kode *dE* kommer med en gang

 

Radeon 5770

etter en stund.- svart skjerm, *restart* Feil kode *dE*

MEN - dette korter er gammelt og temperaturen på dette korte overstiger drift temp. så den skrur seg av

. dermed svart skjerm. prøver jeg og starte på nytt. har ikke hovedkorte kontakt med skjermkorte fordi dette er fremdeles i nedkjølings-fasen. men skrur jeg helt av. Re-setter all infoen seg og skjermkorte*5770* prøver da atter en gang. men det stopper fort opp igjen.

 

GTX660

Korte jeg hadde. funker ikke. det er deffekt. Tok feil 660 kort fra hylla.

 

GTX660 number 2

Installerte win7. kjørte 3D mark og PC mark. alle tingene virker fint. Hovedkorte er da = OK.

-----------------------------------------------------------------

 

GTX670 - tested jeg jo i en annen PC. men det virket ikke der heller. Som sakt skal jeg teste dette i en PC til senere. Men det er helt klart dette som har tatt kvelden. !

 

 

- Sender så klart tilbake i ESD innpakning. Dette har jeg masse av på jobben.

Men etter 3 PCer som er tested med dette korte er det jo deffekt. Så sender tilbake i ESD og eske med kabler og CD. orginal eksen er kastet. men dette er ikke et krav hos Komplett. Da de selger Demo vare. som ect. uten CD og orginal embalasje.

Dette korte blir ikke et demo produkt da det er defftekt.

 

98% sikker på at det er deffekt værtfall. Nå som jeg har stress tested hele systeme mitt med et annet skjerm kort!

 

Point to remember! Skal du noen gang kryss tested PCen din :p sørg får og bruke deler som 100% er i bra stand. Ikke som mitt gammle GTX660 som er ødelagt eller 5770 som blir får varmt :D

Endret av exsods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja - så bra , får håpe det for din del.

Det er lett å bygge PC om det ikke oppstår problemer.

Man trenger derimot spare parts og andre PCer med samme arkitektur når problemer oppstår om man må eliminere feilaktige komponenter eller eliminere inkompabilitet .

 

Når du har/får en stabil plattform burde du sjekke om det er nødvendig å gjøre en BIOS oppdatering av MSI kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...