Gå til innhold

Førstehjemslån og fødselspermisjon

TeslaCoil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kjæresten min er 6 mnd på vei og jobber som butikksjef i Trondheim, og jeg er ferdig med min master i fornybar energi ved NTNU. Vi har derimot tenkt å flytte til Oslo når hun får fødselspermisjon, siden jeg har fått jobb i statnett i Oslo, men dermed har hun ikke lenger en jobb å gå til når hun er ferdig med fødselspermisjonen. Vi lurer derfor på hvordan dette vil se ut for en eventuell bank når vi skal søke førstehjemslån, og kjøpe oss hus, og om vi får et så stort lån som vi ønsker. Vi ser nemlig på hus i en prisklasse rundt 2 500 000 - 3 000 000. Er det realistisk at vi får et så stort lån, med tanke på at hun ikke har noen jobb å gå til etter et år i fødselspermisjon?

På forhånd, takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dere må leie først. Banken vil nok helst at du skal ha fast ansettelse først dvs være ferdig med prøvetid før du får lån.

Gratulerer med jobb i Statnett forresten! Super arbeidsplass som jeg garantert kommer til å søke meg tilbake i innen få år :)

Skrevet (endret)

Dumt det er rett oppi barnet da, banken trekker 250K ca pr barn i penger man kan låne.

La oss si de strekker seg til 3-3,5 x lønna minus gjeld og barn.

1,5-1,8 mill på deg - studielån - 1 barn 600-700K

Da kan du alene få 1,1 sånn teoretisk og generelt.

Da må dama di med tilsvarende lånn i en ny jobb dra det opp til 2,6 ca minus hennes studielån.

Det er et stort problem nå at folk med 2 faste jobber ikke får lån til en 70kvm leilighet i Trondheim ser jeg.

Så legger man Oslo + barn oppå dette.

Endret av War

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...