Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 7990


Anbefalte innlegg

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hva AMD driver med... too little, too late...

 

Absolutt ingen WOW-faktor, men masse støy....

 

De gir jo rett og slett fra seg markedsandeler med slike kort.... sammenligner man dette kortet med GTX 690, så ser jo GTX 690 ut som en mercedes til lada pris, mens 7990 ser ut som en lada til mercedes pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis dette kortet gjør det vanskelig å foretrekke nvidia så er det noe som skurrer. dette kortet kommer altfor sent og koster altfor mye. eneste kortet amd har som er bra er 7970GE. nvidia leder på alle andre områder både når det gjelder ytelse og varme og støy

Hva er det Nvidia har som er bedre enn HD 7950 Boost i ytelse, varme og støy?

Samme spørsmål angående 7870, 7850, 7790, 7770 og 7750?

 

Merkelig nok er det bare 7970 GHz Edition som har et betydelig høyere strømforbruk mot ytelsen det leverer, ifølge dine kriterier burde det da være elendig.

Lenke til kommentar

Hva er det Nvidia har som er bedre enn HD 7950 Boost i ytelse, varme og støy?

Samme spørsmål angående 7870, 7850, 7790, 7770 og 7750?

 

Merkelig nok er det bare 7970 GHz Edition som har et betydelig høyere strømforbruk mot ytelsen det leverer, ifølge dine kriterier burde det da være elendig.

 

670 er f.eks bedre en 7950. grunnen til at jeg nevnte 7970GE er at det yter bedre en 680 for mindre penger, selv om både 670 og 680 støyer en god del mindre.

Lenke til kommentar

670 er f.eks bedre en 7950. grunnen til at jeg nevnte 7970GE er at det yter bedre en 680 for mindre penger, selv om både 670 og 680 støyer en god del mindre.

Nå koster også 670 mer enn 7950, så da blir argumentet ditt noe svakt.

Hva med 7770, 7790, 7850, og 7870? Da jeg sjekka på komplett nå så det ut som de leverte minst like god ytelse/kr som Nvidias motparter.

 

Støy kommer an på kjøleløsningen, det er nesten ingen AMD-kort på markedet nå som har en like bråkete kjøler som GTX 670/660 Ti/660/650 Ti BOOST sin referansekjøler.

Lenke til kommentar

Nå koster også 670 mer enn 7950, så da blir argumentet ditt noe svakt.

Hva med 7770, 7790, 7850, og 7870? Da jeg sjekka på komplett nå så det ut som de leverte minst like god ytelse/kr som Nvidias motparter.

 

Støy kommer an på kjøleløsningen, det er nesten ingen AMD-kort på markedet nå som har en like bråkete kjøler som GTX 670/660 Ti/660/650 Ti BOOST sin referansekjøler.

 

når jeg ser grovt på det så koster ikke 670 såå mye mer en 7950 i forhold til ytelsen. men anngående de andre kortene så har jeg ikke sett så mye på det, men det er jo mid/low end. tenkte mer på i high end seksjonen jeg da.

 

men jeg føler at pris og ytelse varierer veldig om dagen, forje uke var det f.eks tilbud på 670 til 2390, noe som var veldig bra. så er jo også nye drivere hele tiden som forandrer på ytelsen også så er jo ganske likt mellom 7950 og 670 selv om sånn jeg ser det så er 670 hakket foran. + at det bruker mindre strøm

 

http://www.anandtech.com/bench/Product/645?vs=598

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

Har ikke noe å si, det burde kostet 1000 kr mindre. Dette kortet er ikke konkurransedyktig mot 690 og Titan så lenge AMD ikke har en driver som fikser microstutter.

 

Du linker selv til pcper som tester AMD's driver som fixer microstutter, så AMD har definitivt driveren du etterlyser, og den er lekket tilogmed... Innen dette kortet er i hyllene fysisk er det sikkert flere senere versjoner av denne driveren ute, så at det skal koste mindre enn kortene du nevner på en papirlaunch, som dette tross alt er, er tullete ikke minst mtp. bundelen.

 

Om du ikke tror denne prototype driveren pcper skryter slik av kommer til å komme slik AMD har lovet, får vel stå på din regning, for jeg tror nok samtlige som handler dette kortet kan sitte med en eller annen variant av denne driveren før de får kortet på døren, om de vil...

 

At man sitter med betadrivere ved en grafikkortlansering er jo ikke akkurat noe nytt...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Du linker selv til pcper som tester AMD's driver som fixer microstutter, så AMD har definitivt driveren du etterlyser, og den er lekket tilogmed... Innen dette kortet er i hyllene fysisk er det sikkert flere senere versjoner av denne driveren ute, så at det skal koste mindre enn kortene du nevner på en papirlaunch, som dette tross alt er, er tullete ikke minst mtp. bundelen.

 

Om du ikke tror denne prototype driveren pcper skryter slik av kommer til å komme slik AMD har lovet, får vel stå på din regning, for jeg tror nok samtlige som handler dette kortet kan sitte med en eller annen variant av denne driveren før de får kortet om de vil...

Problemet er at denne prototypedriveren burde vært WHQL, det hadde vært perfekt å lansere 7990 samtidig som denne driveren kom ut. Slik det er nå er det ingen grunn til å kjøpe 7990, og når driveren kommer ut har 7990 mistet mye av den "ny og attraktiv"-greia den har nå.

 

Det virker som en bortkastet mulighet fra AMD, og det irriterer meg grenseløst når det er akkurat dette de trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis dette kortet gjør det vanskelig å foretrekke nvidia så er det noe som skurrer. dette kortet kommer altfor sent og koster altfor mye. eneste kortet amd har som er bra er 7970GE. nvidia leder på alle andre områder både når det gjelder ytelse og varme og støy

 

Nvidia har ledet på alle punkter helt siden 500 serien bortsett fra pris og nå ytelse. Drivermessig har ikke akkuratt AMD gjort det jeg kaller en bra jobb på lenge men er glad for at de jobber med det og at de klarer å lage kort som er veldig bra. jeg støtter at de gidder å innovere selvom de ikke er helt i mål

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at denne prototypedriveren burde vært WHQL, det hadde vært perfekt å lansere 7990 samtidig som denne driveren kom ut. Slik det er nå er det ingen grunn til å kjøpe 7990, og når driveren kommer ut har 7990 mistet mye av den "ny og attraktiv"-greia den har nå.

 

Det virker som en bortkastet mulighet fra AMD, og det irriterer meg grenseløst når det er akkurat dette de trenger.

 

Er enig i dette sett fra almuens ståsted, og for den positive pressens skyld... Men, når denne driveren er tilgjengelig (alfa tilgjengelig allerede fra dag 1) i stabile betaer, er snakk om så kort tid at vi troligen snakker om at man ser disse før man får kortene..

 

HD7990, GTX690 og Titan er uansett ikke kort jeg gidder bruke penger på, siden jeg har hatt en 7970 siden launch, og er mer enn bra nok.. Men, at det blir en 7970 til nå som CFX blir modent, er ikke usannsynlig, og da har jeg jo bedre ytelse enn dem alle :p

Lenke til kommentar

Er enig i dette sett fra almuens ståsted, og for den positive pressens skyld... Men, når denne driveren er tilgjengelig (alfa tilgjengelig allerede fra dag 1) i stabile betaer, er snakk om så kort tid at vi troligen snakker om at man ser disse før man får kortene..

 

HD7990, GTX690 og Titan er uansett ikke kort jeg gidder bruke penger på, siden jeg har hatt en 7970 siden launch, og er mer enn bra nok.. Men, at det blir en 7970 til nå som CFX blir modent, er ikke usannsynlig, og da har jeg jo bedre ytelse enn dem alle :p

Bare så det er sagt, jeg har ikke sett noen lekkasje av prototypedriveren som har fikset frametimeproblemene til CFX, 13.5 BETA 2 er ikke denne driveren. Guru3D hadde større problemer med å bare installere den driveren, og den hadde ikke alle fiksene som trengtes heller.

 

Jeg ser frem til den dagen AFR er et ikke-tema lengre, men jeg tror dessverre det er mer en "pipedream" enn en virkelig fremtid.

Lenke til kommentar

Problemet er at denne prototypedriveren burde vært WHQL, det hadde vært perfekt å lansere 7990 samtidig som denne driveren kom ut. Slik det er nå er det ingen grunn til å kjøpe 7990, og når driveren kommer ut har 7990 mistet mye av den "ny og attraktiv"-greia den har nå.

 

Det virker som en bortkastet mulighet fra AMD, og det irriterer meg grenseløst når det er akkurat dette de trenger.

 

Helt enig.

 

Selv ventet jeg i spenning på dette kortet og for en skuffelse. Det har ikke gått så bra for amd i det siste og at dem tørr å ta sjansen på å gi ut et slikt kort er helt uvirkelig.

Jeg tror de har gravd sin egen grav med denne lanseringen. 7-10K for et skjermkort som på ingen måte forsvarer prisen er nesten ikke til å tro.

Hadde dem i det minste lansert et kort som var bygget med det ypperste av materialer (slik som gtx690) hadde dem i det minste klart å selge noen eksemplarer, men med tanke på hvordan dette kortet yter, design og ikke minst byggekvalitet, hadde jeg ikke kjøpt det om det så var en tusenlapp billigere enn gtx690 og Titan.

 

Å kalle dette en svak lansering fra amds' side er å være snill, veldig snill.

Endret av San22_
Lenke til kommentar

Helt enig.

 

Selv ventet jeg i spenning på dette kortet og for en skuffelse. Det har ikke gått så bra for amd i det siste og at dem tørr å ta sjansen på å gi ut et slikt kort er helt uvirkelig.

Jeg tror de har gravd sin egen grav med denne lanseringen. 7-10K for et skjermkort som på ingen måte forsvarer prisen er nesten ikke til å tro.

Hadde dem i det minste lansert et kort som var bygget med det ypperste av materialer (slik som gtx690) hadde dem i det minste klart å selge noen eksemplarer, men med tanke på hvordan dette kortet yter, design og ikke minst byggekvalitet, hadde jeg ikke kjøpt det om det så var en tusenlapp billigere enn gtx690 og Titan.

 

Å kalle dette en svak lansering fra amds' side er å være snill, veldig snill.

 

Hva pokker'n veit du om byggkvalitetene til dette kortet??

 

Dette er ett kort med topp kjøler (samme støy og temp som 690 med ~25% mere varme å flytte) og bakplate, alt i lakkert alu/kobber/metall... Er det fargene du ikke liker så si det da, ikke kom med svada..

 

Nvidias pålimte titanbolter av plastikk eller vrm's som brenner, er vel ikke noe å rope hurra for kanskje??...

 

Og ja, før du klager på coilwhine, hva med å google titan+690 coilwhine, så stopper vi den før den begynner :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva pokker'n veit du om byggkvalitetene til dette kortet??

 

Dette er ett kort med topp kjøler (samme støy og temp som 690 med ~25% mere varme å flytte) og bakplate, alt i lakkert alu/kobber/metall... Er det fargene du ikke liker så si det da, ikke kom med svada..

 

Nvidias pålimte titanbolter av plastikk eller vrm's som brenner, er vel ikke noe å rope hurra for kanskje??...

 

Og ja, før du klager på coilwhine, hva med å google titan+690 coilwhine, så stopper vi den før den begynner :p

 

Poenget mitt var at iforhold til prisen man må betale er dette for dårlig, synes jeg. Og så vidt jeg vet er hele topp partiet av plast og ikke metall. Jeg synes ikke det er galt å forvente et at et kort i denne prisklassen skal både se og føles bra ut. Greit nok, ytelse er det mye av, men med tanke på prislappen og ulempene ved et slikt kort iforhold til ett enkelt kort alene, skulle man tro at dette var priset en god del lavere. Men, igjen, dette er min mening. Selv har jeg kun brukt skjermkort fra amd sin side og mener at de har gjort flott jobb ellers, men for meg var dette en stor skuffelse.

Lenke til kommentar

Har ikke noe å si, det burde kostet 1000 kr mindre. Dette kortet er ikke konkurransedyktig mot 690 og Titan så lenge AMD ikke har en driver som fikser microstutter.

 

Fordi det er en mindre port enn vanlig DP, og DVI er på vei ut.

Jeg tenker, DP er jo mye mer vanlig i stasjonære pcer..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...