Gå til innhold

FD Define R4 klubben.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+412

Vent nå litt. Extensions kan nå gå forsovet men i såfall så vil det bli en hvis forskjell i fargen vil jeg påstå. Tror nok det vil lønne seg å sleeve hele systemet selv heller. Men tror nok det blir AX elns lenge før den tid så slipper jeg det. :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg kjøpte FD Define R4 for å erstatte mitt 12-15 år gamle chieftec dragon tower :)

Først og fremst vil jeg si at jeg er godt fornøyd. Både med utseende, materialet som er brukt, støynivået, og designet/løsningen innvendig).

Som dere vet følger det med to vifter. Det jeg tenker å gjøre er å kjøpe èn vifte til, for å montere i sidedøren. Jeg har nemmelig en CPU som blir litt for varm hvis jeg kjører på "turbo-modus"...

Spørsmålet mitt er om dette vil gjøre at støynivået økes betraktelig?

Jeg tenker å kun gå med èn ekstra vifte, slik at jeg kan styre alle tre fra kontrolleren.

 

 

Har fyllt opp den øvre brønnen med 5 disker, + at jeg har en disk til i den nedre brønnen.

Kan også nevne at jeg har en 650w PSU. Vet ikke hvor mye jeg kan stappe inn i PC'en før denne tar kvelden...

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg kjøpte FD Define R4 for å erstatte mitt 12-15 år gamle chieftec dragon tower :)

Først og fremst vil jeg si at jeg er godt fornøyd. Både med utseende, materialet som er brukt, støynivået, og designet/løsningen innvendig).

Som dere vet følger det med to vifter. Det jeg tenker å gjøre er å kjøpe èn vifte til, for å montere i sidedøren. Jeg har nemmelig en CPU som blir litt for varm hvis jeg kjører på "turbo-modus"...

Spørsmålet mitt er om dette vil gjøre at støynivået økes betraktelig?

Jeg tenker å kun gå med èn ekstra vifte, slik at jeg kan styre alle tre fra kontrolleren.

 

 

Har fyllt opp den øvre brønnen med 5 disker, + at jeg har en disk til i den nedre brønnen.

Kan også nevne at jeg har en 650w PSU. Vet ikke hvor mye jeg kan stappe inn i PC'en før denne tar kvelden...

 

Hadde jeg vært deg ville jeg mye heller kjøpt en ny cpu kjøler. Det vil ha en mye bedre effekt enn en vifte. Hyper 212 koster veldig lite og gjør at du også kan overklokke prosssoren din en del dersom du ønsker det.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg mye heller kjøpt en ny cpu kjøler. Det vil ha en mye bedre effekt enn en vifte. Hyper 212 koster veldig lite og gjør at du også kan overklokke prosssoren din en del dersom du ønsker det.

Takk for svar!

 

Ja, der sier du noe. Mulig det er rette vegen å gå ja :)

Hvis jeg evt. skaffer en slik kjøler, har du noen formening om hvor mye jeg kan klokke CPU'en?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ja, der sier du noe. Mulig det er rette vegen å gå ja :)

Hvis jeg evt. skaffer en slik kjøler, har du noen formening om hvor mye jeg kan klokke CPU'en?

Noctua har også meget god luftkjøler til en rimelig penge.

 

Prosessoren er 3,3 og turbo 3,7. Du kan klokke den opp til 4,4-4,5 tenker jeg.

 

Tips til kjøler: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=572572

 

Finnes også bedre eller mindre gode, kommer litt ann på prisen du tenker deg.

 

Stockkjøleren er forøvrig totalt elendig, så ny kjøler vil hjelpe ganske så mye.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/prosessorkjoling/noctua-nh-d14cpucooler/178860.7058/

 

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/prosessorkjoling/noctua-nh-u12pse2cpucooler/178852.7058/

 

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.7058/

 

Noe slikt ville jeg kjøpt meg. Den i midten er forsåvidt bedre enn den Kalle linket til. Alt kommer jo an på hva en vil gi ,hvor høyt en skal klokke og hvilket lydnivå en ønsker seg. Ta høyden på ram brikkene du har + hovedkort med i tankene når du skal handle. Det går ikke høyere ram brikker enn 44mm under D14 f.eks. Rangert etter hva jeg ville kjøpt fra topp til bunn. Netonnet har gratis frakt. Vil si selv om 212 ligger nederst på min liste er det en knakende god kjøler til prisen.

 

PS! Har ikke R4, men tok meg den frihet å poste her uansett :)

Endret av otl
Lenke til kommentar

edit: fjernet innlegget.

Kjøpte Cooler Master 212 Evo likevel. Fikk en grei pris på den til en shappe her.

 

 

Jeg opplevde noe rart nå. Etter jeg hadde montert den nye kjøleren og medfølgende vifte, så startet jeg opp PC'en. Jeg måtte inn i BIOS og skru ned "minimum rpm" på CPU fan, ellers ville den ikke starte.

 

Når jeg var inne i windows så jeg over temperaturene. Alt så bra ut! Så tenkte jeg å teste å sette de to standard chassis-viftene på "high". Når jeg gjorde det, blækket PC'en, og rebootet. Ingen advarsel/feilmelding... noen som har opplevd det samme?

Endret av joas
Lenke til kommentar

Cooler Master Hyper 212 EVO har få (..om noen) konkurrenter i sitt prissegment. Har vært den ubestridte kongen av rimelige luftkjølerene over flere år nå.

 

Mitt råd er å bruke litt kroner på en ekstra vifte i front OG ny kjøler.

I tillegg vil du få litt bedre luftgjennomstrømming mot CPU og grafikkort ved å rotere øverste HDD-buret, alternativt montere dem parvis i bunnen ved siden av PSU. (Anbefaler også å spre diskene litt i burene for nedre kjøling...)

 

Åpning av sidemonteringen for vifte gir endel ekstra lyd og er noe jeg bare ville gjort med meget varme grafikkort.

Hva gjelder strømforsyninga vil ikke to ekstra vifter utgjøre nevneverdig forskjell. En veggmontert strømmåler vil gi deg svar på hvor mye riggen din drar på full load.

 

https://prisguiden.no/produkt/cooler-master-hyper-212-evo-152853

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

edit: fjernet innlegget.

Kjøpte Cooler Master 212 Evo likevel. Fikk en grei pris på den til en shappe her.

 

 

Jeg opplevde noe rart nå. Etter jeg hadde montert den nye kjøleren og medfølgende vifte, så startet jeg opp PC'en. Jeg måtte inn i BIOS og skru ned "minimum rpm" på CPU fan, ellers ville den ikke starte.

 

Når jeg var inne i windows så jeg over temperaturene. Alt så bra ut! Så tenkte jeg å teste å sette de to standard chassis-viftene på "high". Når jeg gjorde det, blækket PC'en, og rebootet. Ingen advarsel/feilmelding... noen som har opplevd det samme?

 

 

Har et problem...

De to standardviftene går KUN hvis jeg kjører kontrolleren på det laveste nivået (5V). Setter jeg den på 7V eller 12V, så stopper de. Av og til booter PC'en også.

 

Hva kan være galt?

 

 

Kanskje du bør ta disse ut i forum for hovedkort? Skudd i blinde...men kan det være at du har aktivert EPU brytern på hovedkortet når du skifta kjøler og eventuelt at viftene da kun vil gå på minimum? Har ikke peil som sagt....så hva som gjør at pc´n rebooter også er beyond me.

Lenke til kommentar

Jeg har klart å rota bort boksen jeg la alle reservedelene til PC-en i da jeg bygde den. Noen som kan vise meg hvor jeg kan få tak i skruer til harddiskskuffene? Og rimelige SATA III kabler i samme slengen også kanskje? :)

Bestilte SATA kabler fra ebay, usikker på hvilken type. 2stk for 5 kroner. Gratis frakt fra Kina, tok ca 2 uker før de lå i postkassa. Har man tid til å vente er det et utrolig godt kjøp etter min mening, sammenlignet med 1stk for 45kr.

 

Ser SATA III selges for (billigst) 6kr. Det er jo uansett nesten 10stk av den du får fra digitalimpuls for 50kr/stk.

 

Du finner SATA III (billigste) til 6kr/stk her: http://tinyurl.com/mpr9ssp

Endret av TitanPixels
Lenke til kommentar

Bestilte SATA kabler fra ebay, usikker på hvilken type. 2stk for 5 kroner. Gratis frakt fra Kina, tok ca 2 uker før de lå i postkassa. Har man tid til å vente er det et utrolig godt kjøp etter min mening, sammenlignet med 1stk for 45kr.

 

Ser SATA III selges for (billigst) 6kr. Det er jo uansett nesten 10stk av den du får fra digitalimpuls for 50kr/stk.

 

Du finner SATA III (billigste) til 6kr/stk her: http://tinyurl.com/mpr9ssp

Det var ingen dum ide! Kjøpte nettopp kabler og femti skruer til 21kr totalt! Tusen trapp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...