Gå til innhold

Problem med booting av hjemmebygget pc


Jungel

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bekjent som har skrudd sammen en pc. Alt ser bra ut, alle kabler er godt på plass, men følgende skjer når man forsøker å skru på pc'en:

 

- Lyset på diskettstasjonen begynner umiddelbart å lyse, og dette lyser kontinuerlig.

- RAM'en telles opp, det kommer fram informasjon om hovedkortet og harddisker/CD-rom.

- Skjermen blir svart, og markøren står bare oppe i venstre hjørne og blinker. Den leser ikke fra disketten, slik den skal gjøre når primary boot device er floppy. Lyset på diskettstasjonen lyser imidlertid hele tiden, som nevnt i første punkt, men det kommer ingen lyd/aktivitet fra den.

 

Er det noen som har noe idé om hva som kan være galt, eller eventuelt hva som kan gjøres for å finne ut hva som er galt? Kan det være at pc'en stopper opp før den kommer så langt som til å forsøke å lese fra floppyen?

 

Håper på litt hjelp og veiledning her, da jeg langt ifra er noe geni på dette området! :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Tenkte litt på dette med kabler ja, men er det mulig å få IDE kabelen inni feil vei da? Trodde ikke det, men i så fall er det meget mulig det er så enkelt ja! Skal sjekke det når jeg kommer hjem.

 

Ellers så prøvde jeg å sette primary boot device til CD-ROM, med HDD som secondary og floppy på tredjeplass. Fikk nøyaktig samme resultat. Riktignok hadde jeg ikke noe CD inni, for jeg fant ikke XP-cd'en i farten, men da skulle den jo bare hoppet over og gått rett til harddisken, med påfølgende "Insert system disk..."-feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...