Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt tv-uttak fra eksisterende uttak


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

 

jeg trenger litt faglig ekspertise.

 

 

Planen er å montere nytt TV-uttak i stuen; mitt eksisterende uttak er i andre enden av rommet, og idag bruker jeg en lang coaxledning langs vegglisten. Ikke akkurat en pen og langvarig løsning.

 

Jeg bor i en leilighet, og antennekabelen kommer ikke inn i sikringsskapet slik som på nye boliger. Hvordan får jeg da splittet signalet/coaxkabelen? Vil det være plass/mulig å plassere en splitter i multiboksen? Som dere vil se på bildet er det et strømuttak rett ved siden av, slik at jeg kan føre den nye coaxkabelen via skjult rør - inn i sikringsskap - og videre til mitt nye uttak i andre enden av rommet.

 

TV-uttak v/ strømuttak:

post-133328-0-43206600-1366616748_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, riktig. Så det jeg gjør er rett og slett å fjerner den metallsaken som sitter i feste til venstre for coaxkabelen (er det motstanden?) og kjører den nye coaxledningen derfra til nytt vegguttak?

 

Jeg antar at jeg kjøper et antenneuttak som er "sluttuttak" slik som denne fra Elko: Antenneuttak Elko RS

 

Bilde av ledning og motstand (?):

post-133328-0-07593100-1366634845_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg telemontør (enda), så shoot me if I'm wrong. Men etter det jeg har lært så er det sluttmotstanden på 75 ohm ja, og der kan du koble den nye kabelen videre i stedet for motstanden...skal være connection mellom de. Så hvis du kjøper et slikt "sluttuttak" så kan jeg tenke meg det følger med forhåndsmontert motstand i den.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korriger meg om jeg misforstår deg. Du vil trekke en coax via et rør i stikket og inni i sikringsskapet? Vil fraråde deg dette på det sterkeste. Signal og strøm hører ikke sammen og kan gi deg signalforstyrrelser på tv.

 

I nye boliger er disse to separert. Signal/coax/fiber termineres i et eget skap under sikringsskapet. Da gjerne med et stikk til evt. router. Sikringskapet i seg selv fører kun strøm og har ikke trekkerør til nett/tv kabler.

Lenke til kommentar

Korriger meg om jeg misforstår deg. Du vil trekke en coax via et rør i stikket og inni i sikringsskapet? Vil fraråde deg dette på det sterkeste. Signal og strøm hører ikke sammen og kan gi deg signalforstyrrelser på tv.

 

I nye boliger er disse to separert. Signal/coax/fiber termineres i et eget skap under sikringsskapet. Da gjerne med et stikk til evt. router. Sikringskapet i seg selv fører kun strøm og har ikke trekkerør til nett/tv kabler.

 

Takk for svar TheHawk. Både ja og nei: for å strekke coaxkabelen "skjult" i veggen til motsatt ende av rommet, må jeg benytte meg av eksisterende k-rør. For å trekke den kabelen må den "via" sikringsskapet, for det finnes ikke direkte forbindelse mellom stikk på bildet og stikk i området jeg ønsker nytt uttak til TV.

 

Du mener det vil føre til problemer?

Lenke til kommentar

Nå er riktignok ikke huset ditt lesset med kabler som fører strøm, men ytterste konsekvens ved å legge coax vedsiden av strømførende kabler kan det bli indusert spenning på coaxen som igjen vil ødelegge signalet.

 

Dog regner jeg ikke med at du har planer om dette. Bare husk for din egen og fremtidig beboer å merke kablene godt når du gjør det på den måte blir med fra/til merking.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...