Gå til innhold

Ripping av LP-plate


Anbefalte innlegg

Hei! Vet noen om en platebutikk el. som gjør om analog lyd, som LP-plater og kasetter, til digitalt for en billig penge? Jeg bor i Oslo, så tenker i første rekke på noen som gjør det i dette distriktet, men jeg er villig til å reise et stykke for å få det gjort.

 

Har sett etter utstyr til å konvertere LP-plater, men jeg ser at det kan lett komme opp i 15.000++ dersom jeg skal få god kvalitet på lyden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Spørs vel hva du har og hvordan du gjør det. En vanlig platespiller som sender lyden til en forsterker har vel en utgang av noe slag til å koble til noe som lagrer lyden. RCA til USB overganger:

3-RCA-TO-USB-CABLE.jpg

Finnes i mange varianter og i prinsippet trenger du bare et lydredigeringsprogram som f.eks audacity til å ta opp lyden med. Senere kan den konverteres til det format du ønsker, og eventuelt brennes ut på CD.

Alternativt kan du ha et lydkort med lydinngang.

 

Mer avansert kan vel slike som dette være en ide

http://www.sound1.co...Produkt_ID=5696

men da må du få lyden inn på XLR-1/4-inch og da må du sannsynligvis ha overgang til dette,

 

Ser det selges både kabler:

26%2002%202006cable_xlr3m-rca-stereo.jpg

og bokser som gjør dette uten at jeg aner noe om hva man trenger.

 

Tenkte altså på at man kobler seg til forsterkerens RCA utgang og videre til enten en PC eller mikser.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Takk for infoen. Men det hjelper meg dessverre lite når jeg ikke har en platespiller (Jeg har en gammel en, som er 25+ år gammel, men den kan vel ikke brukes til dette). Jeg har kun én LP-plate som jeg skal konvertere, så jeg har lite lyst til å investere i en ny platespiller dersom det ikke er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg rippet en mengde LP-plater til datamaskin for en stund siden. Jeg brukte en eldre platespiller som jeg koblet til en helt vanlig forsterker. Deretter brukte jeg hodetelefonutgangen på forsterkeren og koblet til datamaskinens lydinngang. Tok så opp med et lydprogram på PC'en som jeg mener å huske het Goldwave.

 

Lydkvaliteten ble veldig god, og det kostet ikke mer enn kabelen fra forsterker til PC (vanlig mini-jack til mini-jack). Det forutsetter at du får koblet den gamle platespilleren til forsterkeren.

 

Hvis platespilleren har egen hodetelefonutgang er det ikke noe problem. Har den RCA-lydutgang (to stikker) så finnes det RCA til mini-jack-kabler. Da kan du koble platespilleren rett til PC'en.

 

Hvis ikke får du sikkert kjøpt billige platespillere og eventuelt forsterkere på finn.no,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...