Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opptjening av ferie


rolfen

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper jeg har postet denne i riktig forum. Fant ikke andre som passet.

 

Jeg begynte hos min nåværende arbgiver 200812, og jeg lurer på hvor mange feriedager jeg da har opptjent? Dette gjelder et vikariat til og med 310513

 

Er det en slags formel for utregning av dette, eller er det fastlagt på andre måter.

Takknemlig for svar.

Endret av rolfen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovdata er oppdatert med endringene som trådde i kraft den 1.1.2009. Ser at § 7 (5) støtter det du sier slik jeg klarer å lese §, så da forundrer det meg at flere advokater (ikke bare siden jeg linket til) sier det samme som jeg skriver. Trolig har de misforstått konsekvensen av siste setning i § 7.

 

Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

 

Så realiteten er at om du arbeider i en virksomhet som gjennomfører fellesferie (f.eks 3 uker på sommeren) så har jeg rett i mitt forrige utsagn, og gjør du ikke det så har du rett i ditt utsagn. Det siste gjelder vel de fleste.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er unntak fra regelen om at man kan nekte å avvikle ferie ja, men jeg gikk ikke inn på dem da spørsmålet var om man hadde rett til å ta ut ferie (om man hadde opparbeidet sef nok ferie), og poenget mitt var å få fram at man ikke opparbeider seg ferie (den har man krav på uansett), bare feriepenger.

Lenke til kommentar

Takk for mange kvalifiserte og hurtige svar! :-)

Så bare for å oppsummere og unngå misforståelse; Jeg kan ta ut full ferie, men får bare feriepenger (og ikke lønn) for de tre månedene jeg jobbet i fjor? Og dette gjelder også for et vikariat som avsluttes 31.05? Da vil det i praksis si at jeg kan ta ut de siste fem ukene av vikariatet som ferie? Nais..... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...