Gå til innhold

Forbrukerrett angående kjøp og oppgradering av pc.


Anbefalte innlegg

God dag godtfolk. Nå vet jeg ikke om dette er rett plass å poste, men siden det er om kjøp av PC, legger jeg det her.

 

Jeg har tenkt å oppgradere laptopen min med en SSD. Men jeg fikk vite av venner at om jeg så skrudde i pcen ville jeg miste forbrukerrettighetene mine for dataen. Er dette rett?

 

De gikk også videre og sa at om man kjøpte en ferdigbygd pc og åpnet den, så mistet man forbrukerrettighetene sine. Også om man fiklet med noen av dataene, så mistet man iallefall rettighetene.

 

Så, mitt spørsmål er: har de rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel slik at produsentene bruker forsegling på stasjonære for å ungå at personer skal tukle med maskinvaren, man må jo huske på at det å bygge pc er egentlig for folk med litt teknisk innsikt ikke for mannen i gata, men det er jo også slik at produsentene bør bevise at man selv er skyld i skaden, statisk eleksitet er veldig vanskelig å bevise om brukeren er skyld i det eller ikke, noen produsenter operierer slik at om feilen oppsto rett etter endring av maskinvaren mister man garantien. Men f.eks det å bytte harddisk og skjermen ryker kan ikke produsenten skylde på deg for å si det slik.

 

Husk også på recovery partisjoner ofte ligger på en partisjon på harddisken, også der kan produsentene være vanskelige.

 

 

Dette er snakk om IDE harddisk, men fremgangsmåten er samme på de fleste 14-15" laptops, her er det stort sett harddisken som kan ryke ved statisk eleksitet, om det er slik du må skru ut hele bakplaten som kan være på tynne laptop eller minilaptop vil man lett miste garantien.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I prinsippet så er det bare tull, du mister ingen garanti om du åpner PC'en, og det er også flere år siden jeg har sett produsenter som operer med forsegling på PCer.

 

-Det som ligger til grunn er at produsenten må vise til en årsakssammenheng når det gjelder garanti og reklamasjon - så om du åpner PCen og bytter til SSD, og så ryker skjermkortet, da må de påvise at det var noe du gjorde som var årsaken til at skjermkortet røk for at de skal kunne avvise saken.

 

Men, hvis du bytter harddisken til en SSD så vil det selvsagt være du selv som er ansvarlig for at ting virker, og må ta eventuelle problemer med den nye SSD'en med leverandør ihht dennes garanti i ettertid - PC'ens garanti vil ikke dekke denne. (Men som sagt har du full garanti på resten av pcen)

 

edit: En annen ting er jo at på de fleste laptoper er det bare å løsne en luke med 1 eller 2 skruer og skyve ut harddisken når du skal bytte den, så det er ikke noe stort inngrep.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Garantien er noe som gir flere fordeler enn forbrukerkjøpsloven, men den kan falle bort på betingelser som gjerne er spesifisert i papirene som følgte med, eller på en forsegling som sier garantien ryker hvis den blir brutt.

Du har fortsatt mulighet til å reklamere innenfor reklamasjonsfristen, hvis ikke feilen har sammenheng med bytte til SSD. Hvis den nye SSD'en skulle ryke så kan du reklamere på den også, men da må du snakke med butikken du kjøpte den nye SSD'en i.

 

Hvis det bare er å skru av et lokk eller et par skruer og enkelt bytte ut den gamle så kan du bare gjøre det. Det er litt verre hvis du må dele laptopen i 2, det er da enklere å ødelegge noe annet som du dermed ikke kan reklamere på siden det var direkte din feil.

 

Så konklusjonen er at du mister ikke forbrukerrettighetene dine, men du kan miste den ekstra garantien.

Endret av Grewd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...