Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Idag har jeg ett Panasonic Lumix DMC-FT4. Jeg reiser mye og da er alltid dette kameraet med. Grunnen for at jeg valgte dette kameraet er ganske enkelt for at det tåler en trøkk, og det er vanntett. Før dette hadde jeg ett Canon EOS 550D, men merket at iPhonen som oftest ble prioritert pga størrelsen, så jeg solgte det.

 

Nå har jeg igjen funnet ut at jeg ønsker ett råere og bedre kompaktkamera på mine reiser, så hva velger jeg ?

 

Det eneste kravet jeg stiller er størrelse. Jeg ønsker ikke ett speilrefleks igjen. Jeg vil ha ett GODT kamera som kan brukes til "alt" på mine reiser. Jeg har det på meg hele dagen, og knipser som en gal. Panasonic Lumix DMC-FT4 som jeg har nå kommer jeg nok til å beholde og bruke til snorkling, strandaktiviteter osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange gode muligheter nå...

Enig med kelux, mange gode modeller velge mellom, det spørs egentlig hva du prioriterer. Minst av de litt mer avanserte modellene er Canon S110, Sony RX100 er veldig bra all round, Panasonic LX7 gir 24mm vidvinkel, Fuji X20 har innebygd søker, Nikon P7700 mest zoom, Olympus XZ2 er også et bra kamera. Vil du ha systemkamera med zoom kan du se på Panasonic GF5 med 14-42 OIS PZ X linse eller Sony NEX-3N. Vil du ha mye zoom finnes de såkalte travelzoom-kameraene som Panasonic TZ40, men der du ikke regne med vesentlig bedre bildekvalitet enn det du har i dag.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pris? Ønsket zoomområde? Hvor avansert skal kameraet være?

 

Mange gode muligheter nå...

 

Hadde sett for meg rundt 4000kr? Zoomområde har jeg ikke tenkt noe spesielt på for å være ærlig. Det skal være ett "universal" kamera som gjør en god jobb på alt det jeg skal fotografere.

 

Kameraet skal ikke være så avansert. Til mer brukervennlig det er, til bedre er det. Jeg er jo godt fornøyd med Panasonic kameraet jeg har nå, så kanskje Panasonic LX7 kan være noe ?

Lenke til kommentar

 

Enig med kelux, mange gode modeller velge mellom, det spørs egentlig hva du prioriterer. Minst av de litt mer avanserte modellene er Canon S110, Sony RX100 er veldig bra all round, Panasonic LX7 gir 24mm vidvinkel, Fuji X20 har innebygd søker, Nikon P7700 mest zoom, Olympus XZ2 er også et bra kamera. Vil du ha systemkamera med zoom kan du se på Panasonic GF5 med 14-42 OIS PZ X linse eller Sony NEX-3N. Vil du ha mye zoom finnes de såkalte travelzoom-kameraene som Panasonic TZ40, men der du ikke regne med vesentlig bedre bildekvalitet enn det du har i dag.

 

Du har rett angående Panasonic TZ40. En kamerat jeg reiser med har dette, og det er lite som skiller bildene våre.

 

Kjenner du til Panasonic LX7? Gruser det Panasonic TZ40? Jeg er jo godt fornøyd med brukervennligheten på Panasonic kameraet jeg har nå.

 

Hvordan står Panasonic LX7 seg vs Sony RX100 ?

Endret av Kent-Ove
Lenke til kommentar

Har du mulighet til å stikke innom Fotovideo i Oslo hvis du bor i nærheten evt. drar innom hvis du er Oslo på ferie/helgetur? De har utrolig mye utstilt og er veldig god på å hjelpe så lenge du husker å trekke en kø-lapp.

 

Det kameraet du har har et zoomområde på 4,6X (4,9-22,8mm, omregnet til fullformat(35mm film) blir dettre 28-128mm). Resten av spesifikasjonene er ikke mye å skryte av. Siden du har hatt dette kameraet så regner jeg med at du tar bilder i JPG format og trenger ikke RAW, d.v.s. at du trenger et kamera med gode JPG muligheter.

 

 

Jeg har Sony RX100, det er det beste kompaktkameraet på markedet i liten størrelse. JPG filene er gode, kameraet er lite.

Jeg har hatt Panasonic LX3 og LX5, Olympus XZ-1 og Samsung EX1. Sony RX100 er mye bedre enn disse.

 

Andre kameraer:

 

Pentax MX-1 (28-112mm f/1.8-2.5, større enn RX100, bevegelig skjerm, liten sensor(større enn den i FT4), ser pent og vellbygd ut.

 

Fuji X20 (28-112mm f/2-2.8, større enn Pentax MX-1, liten optisk søker med digital informasjon, har større sensor enn Pentax MX-1, har mindre sensor enn RX100, flott og vellbygd, Fuji gode JPG filer.

 

Større kameraer med lyssterk optikk og lengre zoom: Canon G15 og Nikon P7700

 

Størrelser:

 

Sony RX100 vs. Fuji X20 NB! Sjekk ovenfra bildene....

 

Pentax MX-1 vs. Fuji X20

 

Canon G15 vs. Fuji X20

 

Lek litt med hvilke sider av kameraet du ser på, ikke alltid bildet forfra forteller hele sannheten.

 

Sensorstørrelser:

 

Sony RX100 har en sensor på 1 tomme, Fuji X20 på 2/3" og de andre ligger på 1/1.7". Ditt kamera, FT4, har en sensor på 1/2.33"

Sensor-Sizes.png?v=2097

 

 

Alle disse kameraene vil gi deg gode bilder, de er bedre enn det du har og vil gi deg muligheter som ikke ditt gamle FT4 kan gi deg. Bilder i RAW, bedre bilder i mørkere omgivelser og alle er avanserte kompakter som har manuelle innstillinger itillegg til de automatiske.

 

Jeg har ikke prøvd Fuji X20, men jeg trur det er et bedre fotografisk verktøy enn Sony RX100. Etter det jeg har sett av tester og bilder tatt med Fuji X20 så vil jeg si at Sony RX100 er bedre på bildekvalitet.

Dra innom butikker å sjekk hva som passer deg best; lille RX100 eller større X20. Lykke til!

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Kjenner du til Panasonic LX7? Gruser det Panasonic TZ40?

Jeg kjenner LX7 og det har en bedre sensor og bedre objektiv enn TZ40, men mye mindre zoom. Jeg vil ikke si det gruser TZ40 (som jeg ikke har testet selv) i normalt godt lys, men i lite lys gir kombinasjonen av bedre sensor og mye bedre lysstyrke klart bedre bildekvlaitet fra LX7.

 

RX100 har bedre sensor enn LX7 igjen, men dårligere lysstyrke og litt annet zoomområde. Totalt sett vil jeg si RX100 er bedre enn LX7 på bildekvalitet, men LX7 er ikke noe dårlig alternativ.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Kan dette være det jeg leter etter? Kommer på markedet i Mai til 3k...

 

https://www.lydogbil...superzoomkamera

SX serien har vært gode kameraer i "går lett i lomma" superzoom klassen men er bare leketøy i forhold til Sony RX100 når det gjelder byggekvalitet, hastighet og bildekvalitet. 20x zoom på et kamera i den størrelsen garanterer at bildekvaliteten ikke blir topp.

 

Men kvaliteten er god nok for de aller fleste hvis du skal vise bildene på en skjerm og ikke zoomer inn.

Lenke til kommentar

Jeg var en tur innom den lokale fotobutikken idag. Etter at jeg hadde kort fortalt hva jeg var på jakt etter, fikk jeg kjapt anbefalt dette:

 

http://www.akam.no/artikler/ser-lyset-bedre-enn-de-fleste/110791

 

Uff, dette skulle visst bli vanskeligere enn jeg hadde trodd, gitt. Hadde sett for meg at kanskje Canon SX280 HS var det jeg var på jakt etter, men noe sier meg at jeg ikke vil få bedre bilder fra det, enn det jeg har idag ?

Lenke til kommentar

Jeg var en tur innom den lokale fotobutikken idag. Etter at jeg hadde kort fortalt hva jeg var på jakt etter, fikk jeg kjapt anbefalt dette:

 

http://www.akam.no/a...e-fleste/110791

 

Uff, dette skulle visst bli vanskeligere enn jeg hadde trodd, gitt. Hadde sett for meg at kanskje Canon SX280 HS var det jeg var på jakt etter, men noe sier meg at jeg ikke vil få bedre bilder fra det, enn det jeg har idag ?

Canon SX280HS kan du regne med gir bildekvalitet omtrent som det du har eller TZ40, samme type kamera med like stor bildebrikke vil gi realtivt lik bildekvalitet selv om prosesseringen til Canon er litt annerledes enn den til Panasonic. Utviklingen går også sakte fremover på sensorene, men ikke regn med noen revolusjonerende endring fra generasjon til generasjon. Objektivet betyr selvsagt også en del, men det er ingen produsent som er eksepsjonelt mye bedre enn andre (av de kjente merkene).

 

Skal du opp i bildekvalitet må du opp i størrelse og/eller ned i zoomområde. Neste steg fra 1/2.3 tommers bildebrikker er 1/1.7 som gjerne også er kombinert med litt bedre linse. Samsungen du linket til er et eksempel på dette, men ikke min favoritt. Det kan jo være din favoritt for det, pluss for skjermen og bra linse med bra lysstyrke og hjørneskarphet, men minus for lite zoomområde og dårlig seriebildefunkjson.

 

Neste skritt igjen er 2/3-tomme som du finner i Fuji X20 og etter det 1-tommers sensor som bare finnes i Sonys kompakte RX100. X20 er ikke testet ennå, men påstås å være nær RX100 i bildekvalitet (av Fuji :) ).

 

Nikon har forøvrig også 1-tommers sensor i sine Nikon 1 modeller, men det er systemkameraer som blir mye større enn RX100 som også har bedre sensor og bedre lysstyrke enn Nikons normalzoom. Skal du først over på systemkamera ville jeg heller anbefale mFT i øyeblikket.

 

Edit: Systemfritt område linket til en fin oversikt over sensorstørrelser lenger oppe på siden. Du kan regne med at det kreves en dobling i størrelse for at det skal være vesentlig forskjeller, men når større sensor kobles med bedre optikk med bedre lysstyrke vil du merke forskjellen i dårlig lys fortere.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...