Gå til innhold

Raskeste måte å overføre filer? [Linux Debian 6]


Anbefalte innlegg

Hva er den raskeste måten å overføre mange filer (~14GB) fra en maskinvare som gjører Linux Debian 6? Altså jeg driver en server på den maskinvaren og jeg må ha så liten som mulig nedetid imens jeg skal sette opp OS-et på nytt.

 

1. Hovedkortet på serveren har har gigabit-hastighet og to utganger for internett kabeler, jeg bruker bare den ene. Er det mulig å koble til en internett kabel fra serverens hovedkort og over til min laptop?

 

2. Jeg tenker å kjøpe en USB-minnepenn. Er det mye mer lønnsomt enn trinn 1? Det står ingenting om at den passer til Linux Debian, da er det kanskje lite lurt å kjøpe den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger litt av hvilke typer filer det er snakk om, men generelt sett bruk av tar og ssh/nc.

How to copy a large number of files quickly between two servers

Fast way to copy a large file on a LAN

Det er litt over 1,5 milioner diverse filer og en database på 7GB.

 

EDIT: Min switch er veldig dårlig, den klarer ikke mer enn 10/10Mbps.

Endret av waremanu
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke en liten 32GB USB 3.0 minnepenn. Fungerer lynkjapt :dribble: :dribble:

Vell, jeg har hadde en 16GB USB 3.0 minnepenn men den mistet jeg og jeg finner den ikke igjen, jeg tror heller ikke den passer til Linux Debian 6 heller. Er det noen som vet om en USB 3.0 minnepenn som fungerer greit med Linux Debian 6?
Lenke til kommentar

Vell, jeg har hadde en 16GB USB 3.0 minnepenn men den mistet jeg og jeg finner den ikke igjen, jeg tror heller ikke den passer til Linux Debian 6 heller. Er det noen som vet om en USB 3.0 minnepenn som fungerer greit med Linux Debian 6?

 

Stilig :dribble: :dribble: Vet ikke men har hørt at Linux kan kjøre på en USB minnepenn og tror ikke at en USB 3.0 er inkompatibel, uavhengig av Linux distroen. Men kanskje noen andre kan gi deg et bedre svar.

Endret av PokemonLuv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stilig :dribble: :dribble: Vet ikke men har hørt at Linux kan kjøre på en USB minnepenn og tror ikke at en USB 3.0 er inkompatibel, uavhengig av Linux distroen. Men kanskje noen andre kan gi deg et bedre svar.

Tror faktisk du har rett der. Jeg sjekket en 2.0 minnepenn og der står det ingen krav for OS. Tenker jeg kjøper den om det ikke er en bedre løstning.
Lenke til kommentar

Du trenger ikke tenke på om minnepennen er støttet av distroen du bruker, det er kun standardene og driverne i kernelen (Linux) som gjelder. Alle minnepenner som følger standardene fungerer om standarden er støttet i distroen du bruker (spesifikt kernelen). Min install av Debian 6 Squeeze har Linux 2.6.32-5, men dette er installert hos en VPS tilbyder (Hetzner), så kan hende versjonen ikke stemmer overens med standard imaget/installen du bruker. Sjekk med $ uname -a

 

I følge dette svaret har Linux hatt støtte for USB 3.0 siden 2.6.31, så det er litt vesentlig hvilken kernel versjon du kjører.

 

Det er litt over 1,5 milioner diverse filer og en database på 7GB.

 

EDIT: Min switch er veldig dårlig, den klarer ikke mer enn 10/10Mbps.

I dette tilfellet avhenger det av hvilken kernel du har (om den støtter USB 3.0), og hvor rask minnepenn du har tilgjengelig, om det er raskere med minnepenn eller over nettverk. Er det såpass mange filer vil du hvertfall ikke bruke rsync. Tipper tar+nc bør funke greit om du ikke får tak en USB 3.0 minnepenn.

 

Om du har en headless (inget GUI) server må du også huske på at du sannsynligvis må mounte minnepennen selv. Dette kan du gjøre med noe á mkdir -p /mnt/flash && mnt /dev/sdb1 /mnt/flash

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Hvis du vil kopiere på en sikker måte, kan rsync over SSH være et godt alternativ. Da preserverer du også eierskap og rettigheter til filene.

Siden min switch er veldig dårlig, som nevnt ista så hadde det vært en dårlig løstning.

 

Er det mulig å koble en internett kabel fra min bærbar pc og inn i serveren, og da kunne bruke FTP eller laste ned via Windows-delingssenter? Dette tror jeg ville gått veldig kjappt, og ville vært enialt om det var mulig.

Lenke til kommentar

Siden min switch er veldig dårlig, som nevnt ista så hadde det vært en dårlig løstning.

 

Er det mulig å koble en internett kabel fra min bærbar pc og inn i serveren, og da kunne bruke FTP eller laste ned via Windows-delingssenter? Dette tror jeg ville gått veldig kjappt, og ville vært enialt om det var mulig.

På den hastigheten der vil du ikke få noe bedre ytelse selv med FTP eller SMB-basert filoverføring. Så da blir det hipp som happ. Hvorfor ikke kjøpe deg en ny switch? Hvis du ikke trenger mer enn 8 porter får du en administrerbar switch for under 1000 kr.

Lenke til kommentar

Han har to nettverkskontakter på serveren ;)

Om laptopen også har gbit, bør jo det være et raskt og greit alternativ. Det beste er selvfølgelig å kopiere BÅDE til en usbpenn OG laptopen. If something can go wrong, it will go wrong. Alltid kjekt med dobbelt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har to nettverkskontakter på serveren ;)

Om laptopen også har gbit, bør jo det være et raskt og greit alternativ. Det beste er selvfølgelig å kopiere BÅDE til en usbpenn OG laptopen. If something can go wrong, it will go wrong. Alltid kjekt med dobbelt opp.

Laptopen har også gbit. Hvordan er det jeg gjør det egentlig? Er det bare å koble en internett kabel fra laptopen og inn i serveren? Hva blir egentlig IP-adressen da hvis jeg skal bruke FTP, eller er det mulig å laste ned via Windows-delingssenter?
Lenke til kommentar

Laptopen har også gbit. Hvordan er det jeg gjør det egentlig? Er det bare å koble en internett kabel fra laptopen og inn i serveren? Hva blir egentlig IP-adressen da hvis jeg skal bruke FTP, eller er det mulig å laste ned via Windows-delingssenter?

Så vidt jeg husker trenger du en krysset kabel i stedet for en vanlig nettverkskabel hvis du skal koble maskinene direkte. (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302024)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du kobler sammen to pc'er direkte med kabel, er det antagelig enklest å konfigurere med statisk ip, medmindre du alt har dhcp kjørende. Bruk f.eks. 192.168.1.2 og 192.168.1.3 som adresser.

 

Edit: selv om overføringshastigheten blir bra på denne måten kan du fort komme til å bruke tid på oppsett, slik at en minnepinne blir raskest totalt sett.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Det hører også med til historien at det er gode odds for at maskinen ikke har USB 3.0 kontakter og dermed vil det være et tregt alternativ, selv om pennen er rask i seg selv.

 

Tror nettverkskabel rett inn er veien å gå hvis alt kan kopieres online. Ellers kan det være like greit å plukke ut harddisken og sette den i en annen maskin eller eventuelt en rask docking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...