Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Innsovningsvansker


johan1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har problemer med å sovne om kvelden. Jeg er en gutt på 16, som har en stressende hverdag med skole(som jeg satser på), fotball (som jeg også satser på. Enkelte dager klarer jeg ikke å sovne før klokken blir 2-3. Dette er et problem siden jeg står opp KL 6 hver dag (lang skolevei). Dette går ut over prestasjoner på trening og skole. Jeg føler et enormt press som kaptein på et godt fotballag, i tillegg til store forventninger fra foreldre og lærere.

Jeg leter ikke etter en hurtig løsning på problemene mine, men:

 

Finnes det noe som kan kjøpes reseptfritt for å gjøre søvnprossesen enklere?

Jeg har prøvd alt for å opprette en god døgnrytme, men når jeg legger meg ned tenker jeg mye på morgendagen, spesielt om jeg skal ha prøve eller fotballkamp. Akkurat nå ligger jeg i senga og bekymrer meg over fotballkampen i morgen. Dette har jeg slitt med i en 6-måneders periode.

 

Hva bør, og kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

Hva bør, og kan jeg gjøre?

 

Jeg vet ikke hva du bør gjøre, men der er noe som du kan gjøre, og det er å trene hjernen litt i tillegg til resten av kroppen -hvis du er interessert i å lære en kjapp øvelse, får du si fra.

Lenke til kommentar

Hva bør, og kan jeg gjøre?

Det er en del generelle råd som vi alle bør følge mtp. søvnhygiene. Disse fokuserer på å sørge for at man ikke forstyrrer de biologiske mekanismene som gjør at kroppen forbereder seg på å sove.

- Unngå TV, PC o.l. 1-2 timer før søvn. Kraftige lyskilder forstyrrer kroppens produksjon av søvnhormoner, men særlig monitorer har en form for blått lys som imiterer dagslyset ute og er derfor særlig forstyrrende. Videre er det en del PC- og TV-spill som aktiverer kroppens produksjon av stresshormoner, som igjen forhindrer at kroppen går i "dvalemodus".

- Unngå koffein. Dette er sikkert ingen stor overraskelse. Det som mange dog ikke vet er at det er svært store individuelle forskjeller for hvor tidlig på kvelden man bør kutte koffeininntaket. For min del kan selv en kaffekopp kl. 19 på kvelden gjøre at jeg sliter med å sovne 4-5 timer senere.

- Trening. Generelt gjør trening at man har lettere for å sovne, men fysisk aktivitet for tett opp mot leggetid kan også gjøre det vanskeligere å sovne.

- Sørge for at man har det mørkt, kjølig og godt ventilert på soverommet.

- Unngå store/tunge måltider rett før leggetid.

 

For din del høres det dog ut som om stress og tankekjør er mye av problemet. Som flere nevner kan avkobling gjennom rolig musikk, lydbøker, radio o.l. fungere som hjelp for å få deg til å skifte fokus. For min del fungerer lydbøker og div. podcast glimrende. Pusteøvelser og meditasjon kan også fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...